توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 34207
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۳
آیا وزارت خارجه تکذیب می کند؟
تیم ایرانی پیشنهاداتی داده که ۱+۵ تعجب کرده است! / نابودی ذخایر اورانیوم و تغییر چیدمان وجه مشترک همه پیشنهادات منتشر شده در رسانه های غربی
روزنامه صهیونیستی هاآرتص در حالی مدعی ارائه پیشنهادات جدید از سوی تیم ایرانی شده است که ۱۶ بهمن خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری با اشاره به توافق ایران و امریکا اعلام کرد «قرار است که ایران تعداد بیشتری از سانتریفوژهای خود را فعال نگه دارد، اما کارایی آن‌ها در حد پایینی بماند، بدین ترتیب قابلیت بالقوه ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای کاهش خواهد یافت، بدون اینکه مجبور به برچیدن تعداد زیادی از سانتریفوژهای خود شود.»
تیم ایرانی پیشنهاداتی داده که ۱+۵ تعجب کرده است! / نابودی ذخایر اورانیوم و تغییر چیدمان وجه مشترک همه پیشنهادات منتشر شده در رسانه های غربی
به گزارش خط نیوز ، یک نشریه صهیونیستی به نقل از دیپلماتهای غربی مدعی شد ایران در مذاکرات هفته گذشته در ژنو، ۲ پیشنهاد داده که موجب پیشرفت مذاکرات و تعجب قدرتهای بزرگ شده است.

روزنامه هاآرتص اسرائیل به نقل از برخی دیپلماتهای غربی مدعی شد ایران در مذاکرات هفته گذشته دو پیشنهاد درباره آرایش سانتریفیوژها و نیز ذخیره اورانیوم غنی شده ارائه کرد که نه تنها موجب پیشرفت مذاکرات شد بلکه تعجب طرفهای غربی را نیز به همراه داشت.

بر این اساس طرف ایرانی حاضر به صرف نظر کردن از یک سوم دستگاه های سانتریفیوژ خود شده و نیز از بیشتر ذخیره اورانیوم با غنای پایین خود چشم پوشی کرده است. این دیپلماتها در ادامه افزوده اند که با این همه بسیاری از موضوعات همچنان حل نشده باقی مانده و احتمال رسیدن به توافق درباره برنامه هسته ای ایران تا ۳۰ مارس(۱۰ فروردین) پایین است.

طی ماه‌های گذشته اخبار فراوانی درباره محتوای مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ منتشر شده که مقامات مسئول همواره آنها را گمانه‌زنی رسانه‌ای عنوان کرده‌اند.

با این حال روزنامه صهیوینستی هاآرتص در حالی مدعی ارائه پیشنهادات جدید از سوی تیم ایرانی شده است که ۱۶ بهمن خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری با اشاره به توافق ایران و امریکا اعلام کرد «قرار است که ایران تعداد بیشتری از سانتریفوژهای خود را فعال نگه دارد، اما کارایی آن‌ها در حد پایینی بماند، بدین ترتیب قابلیت بالقوه ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای کاهش خواهد یافت، بدون اینکه مجبور به برچیدن تعداد زیادی از سانتریفوژهای خود شود.»

این خبرگزاری در توضیح خبر خود به نقل از دو دیپلمات ناشناس آورده بود: « بر طبق پیشنهاد مطرح شده، قالب بندی سانتریفیوژهای ایران به نحوی تغییر خواهد کرد که میزان غنی سازی آن‌ها کاهش یابد.»

در ادامه گزارش آسوشیتدپرس آمده است که «ایران متعهد می شود بیشتر مقدار اورانیوم غنی شده تولیدی خود را به خارج منتقل سازد تا از این طریق میزان مورد نیاز این کشور برای تولید بمب کاهش یابد».

اما شبکه ۲ اسرائیل جزئیات بیشتری از این توافق را مطرح کرده و عنوان کرده است که: «آمریکا آماده است با ایران توافق کند که این کشور ۶ هزار و ۷۰۰ سانتریفیوژ از ۹ هزار سانتريفيوژ فعلی خود را نگه دارد. همچنین بر این اساس گفته شده است که آمریکا پیشنهاد محدودیت زمانی بین ۱۰ تا ۱۵ سال را به ایران داده است».این در حالیست که محمد جواد ظریف نیز در گفتگویی از نزدیک شدن به توافق بر سر موضوعاتی چون "چیدمان" سانتریفوژها که اتفاقا نقشی جدی در قدرت غنی سازی کشور دارد سخن گفته بود.

علاوه بر این مدیرکل آژانس انرژی اتمی نیز در آخرین گزارش خود با اشاره به کاهش ذخایر اورانیوم ایران آورده بود که ایران ذخایر اورانیوم غنی شده ۵ درصد خود را از ۸ هزار و ۴۷۵ کیلوگرم به ۵ هزار ۷۵۵ کیلوگرمتقلیل داده است.گفتنی است ذخیره اورانیوم برگه استراتژیک ایران در صنعت هسته ای به حساب می آید که اگر این مقدار به زیر ۵ هزار کیلو برسد، عملا برنامه هسته ای کشور با یک عقب گرد بزرگ مواجه می‌شود. برنامه آمریکا آن است که ذخیره اورانیوم ایران به ۵۰۰ کیلوگرم برسد.
Share/Save/Bookmark