توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 64538
سه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۰
ابزار محافظت در برابر کرونا را فراموش نکنید
اگر در گذشته مردم با کلاه وارد خیابان‌ها و مکان‌های عمومی می‌شدند و به احترام هم کلاه از سر بر می‌داشتند حالا در زمانه مدرنیته به‌دلیل بلای ویروس منحوس همه با ماسک از منزل خارج می‌شوند. پوشیدن ماسک حالا یک اقدام اجباری و الزامی برای تمام زمینی‌ها شده و حتی در کشور و شهرهای خودمان هم مردم باید با ماسک در مکان‌های عمومی حاضر شوند. اما در همین دو روز گذشته که پوشیدن ماسک الزامی شده خبرهایی نیز درباره کمبود یا افزایش قیمت ماسک شنیده می‌شود.
در روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور به ناگهان ماسک کمیاب شد که البته طبیعی هم بود. ماسک که پیش از شیوع کرونا فقط در مواقع آلودگی هوا و آن هم از سوی تعداد معدودی از شهروندان مورد استفاده قرار می‌گرفت ناگهان تبدیل به پرفروش‌ترین جنس داروخانه‌ها شد. بعد از مدتی از کمیاب شدن ماسک بود که تولیدی‌ها و کارگاه‌های مختلف صنعتی و مردمی به میدان آمدند تا ماسک مورد نیاز کادر درمانی و بیماران را تأمین کنند. این اقدامات حتی از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام؟ره؟ نیز پیگیری شد به‌طوری که کارخانه تولید ماسک با ظرفیت میلیونی راه‌اندازی شد. با اقدامات صورت گرفته مشکل کمبود ماسک مرتفع شد اما در دو روز گذشته که استفاده از ماسک در خیابان‌ها و اماکن عمومی از سوی دولت و شخص رییس‌جمهوری الزامی اعلام شد باز هم خبرهایی درباره بالارفتن قیمت ماسک و کمبود آن در برخی شهرها به گوش می‌رسد. در سوی مقابل این موضوع نیز خبر رسیده که صادرات ماسک ممنوع شده است. دبیر کارگروه مقابله با کرونای وزارت صنعت با اشاره به الزام استفاده از ماسک در کشور و با توجه به شرایط قرمز در برخی استان‌ها، گفته: طبق مصوبه جدید، فعلاً صادرات انواع ماسک به خارج از کشور ممنوع اعلام شد. آقای جمشید گلپور میزان تولید ماسک داخلی را متناسب با شرایط فعلی کشور برشمرد و اظهار داشت: مواد اولیه و پارچه متناسب با خط تولید و توان کارگاه‌ها، به تولیدکنندگان عرضه می‌شود و فرآیند تولید تا توزیع کارگاه‌ها تحت نظارت قرار دارند و همچنین از حمایت وزارت صنعت نیز برخوردارند. رییس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صنعت با اشاره به لزوم مشارکت مردم، بخش خصوصی و دولت برای مهار کرونا گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت تمام تلاش خود را برای رفع موانع تولید، به‌ویژه در چرخه تولید ماسک به‌کار گرفته و انتظار می‌رود که مطابق نرخ مصوب، برای رفاه مردم ایران، ماسک استاندارد را در اختیار شبکه‌های توزیع در کشور قرار دهند. دبیر کارگروه مقابله با کرونای وزارت صنعت با تجلیل از فعالیت بخش خصوصی و تولیدکنندگان، از راه‌اندازی وب سایت «باماسک» به منظور عرضه ماسک استاندارد با قیمت مصوب از طریق فضای مجازی و اینترنت در راستای توسعه شبکه مجازی با همکاری سازمان بسیج اصناف کشور و بخش خصوصی خبر داد و گفت: تقویت شبکه‌های فروش اینترنتی مجاز توسط اصناف کشور، می‌تواند در این برهه علاوه بر تسهیل خرید مردم، بخشی از مشکلات و تبعات اقتصادی ناشی از کرونا برای اصناف را کاهش دهد.

ماسک در شهرستان‌های کوچک کم است
مراجعه دوباره مردم برای تهیه ماسک موجب کمبود این کالای بهداشتی ساده در داروخانه‌ها و دیگر مغازه‌ها شده است. این در حالی است که حتی گفته می‌شود قیمت ماسک هم به‌دلیل بالارفتن قیمت دلار در یک هفته گذشته شاهد افزایش قیمت بوده‌است. نایب رییس انجمن داروسازان ایران در این باره گفته است: خبرهایی می‌رسد مبنی بر اینکه در حوزه ماسک به‌دلیل اختلاف قیمت و گرانی دلار، قاچاق معکوس وجود دارد. دکتر علی فاطمی درباره وضعیت توزیع ماسک در داروخانه‌ها با توجه به اجباری شدن استفاده از آن در اماکن عمومی، گفت: در حال حاضر دو نوع ماسک سوپاپ‌دار و ماسک‌های سه لایه پزشکی در داروخانه‌ها وجود دارد. در عین حال کنترل و نظارت بر روی زنجیره تأمین ماسک در اختیار سازمان غذا و دارو است. وی با بیان اینکه ماسک‌های سه لایه پزشکی نیز به دو دسته صنعتی و نیمه صنعتی تقسیم می‌شوند، افزود: کیفیت ماسک‌های صنعتی بالاتر است. ماسک‌های نیمه صنعتی نیز از نظر ظاهری تفاوتی با ماسک‌های صنعتی نداشته و از روی نحوه دوخت قابل تشخیص هستند. سازمان غذا و دارو ماسک‌هایی را که کنترل‌های بیشتری بر رویشان صورت گرفته و کنترل کیفی و استرلیزاسیون آن‌ها تحت نظر مسوول فنی است، به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارائه می‌دهند. در عین حال بخشی از ماسک‌ها هم در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد که بخشی از آن‌ها تولید نیمه صنعتی داشته و استانداردهای حداقلی را دارا هستند و مردم می‌توانند با خیال راحت از آن‌ها
استفاده کنند.

داروخانه، محل فروش ماسک است
این روزها در داخل قطارهای مترو یا حتی فروشگاه‌های مختلف نیز می‌توان ماسک تهیه کرد اما سوال اینجاست که آیا همه این ماسک‌ها کیفیت مناسب داشته و از استانداردهای حداقلی برخوردار هستند یا خیر. نایب رییس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه توصیه ما این است که مردم برای تهیه ماسک به داروخانه مراجعه کنند، گفته است: بسیاری از ماسک‌هایی که در بازار وجود دارند، تقلبی هستند. البته شاید در ظاهر تفاوتی با ماسک‌های استاندارد نداشته باشند، اما عملاً زمانی که بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که فیلتر لازم و لایه سوم که می‌تواند تا ۹۰‌درصد از ورود ویروس جلوگیری کند، در این ماسک‌ها وجود ندارد. بنابراین مردم برای تهیه ماسک حتماً به داروخانه‌ها مراجعه کنند.
نایب رییس انجمن داروسازان ایران گفت: در عین حال توزیع ماسک در داروخانه‌ها در همه استان‌ها تکافو نمی‌کند. در شهرهایی مانند پایتخت مشکل توزیع و تأمین ماسک بسیار کمتر است، اما در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک مشکل بیشتری وجود دارد و سیستم توزیع تکافوی نیاز را نمی‌کند. فاطمی اظهار کرد:
در عین حال خبرهایی می‌رسد مبنی بر اینکه در حوزه ماسک یک قاچاق معکوسی وجود دارد؛ به‌طوری که برخی به علت اختلاف قیمتی که وجود دارد و گرانی دلار، بخشی از ماسک‌ها را از کشور خارج می‌کنند. عکس‌ها و فیلم‌هایی دیده شده که ماسک‌های ایرانی در برخی کشورها وجود دارد. البته در روز حدود ۶تا هفت میلیون ماسک سه لایه پزشکی در کشور تولید می‌شود، اما باید به این موارد و مسائل نیز توجه داشت.

ماسک را جدی بگیرید
در روزهای ابتدای شیوع کرونا حتی سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرد که نیازی نیست تا افراد سالم ماسک بزنند. حالا اما بعد از چند ماه این توصیه تغییر یافته و همه به پوشیدن ماسک توصیه می‌شوند. یک فوق‌تخصص بیماری‌های خونی نیز در این باره گفته است: ماسک در صورت استفاده صحیح و مناسب، می‌تواند در صورت ناقل بودن فرد، از بیمار شدن دیگران جلوگیری کند. دکتر ایلاد علوی با اشاره به اینکه برد ذرات ویروس کرونا ممکن است به یک تا دو متر برسد، مهم‌ترین کارکرد ماسک‌ها را پیشگیری از ورود قطرات تنفسی و ویروسی از فردی به فرد دیگر دانست. این عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر ضرورت استفاده از ماسک توسط افراد مشکوک به بیماری کرونا توصیه کرد: اگر از فردی که مبتلا به ویروس کووید‌۱۹ شده و یا حتی مشکوک به ابتلاست مراقبت می‌کنید، حتماً از ماسک استفاده کنید. فوق تخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان
لقمان حکیم توصیه کرد: اگر ماسک‌های جراحی و یا سه‌لایه در دسترس ندارید می‌توانید از پارچه‌های نخی به‌عنوان ماسک برای پیشگیری از انتقال ویروس
استفاده کنید.
Share/Save/Bookmark