توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 54368
چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۳
بررسي ابعاد حمله به كنسولگري ايران در بصره
به گزارش خط نیوز به نقل از روزنامه رسالت؛ صحنه اعتراضات شماري از مردم بصره و حمله به کنسولگري ايران در عراق، آنقدر غيرحرفه اي و ناشيانه طراحي شده بود که خيلي زود اتفاقات پشت پرده اين ماجرا و همدستي مثلث آل سعود، آمريکا و رژيم صهيونيستي مشخص شد.
سناريوسازي و ايجاد شکاف ميان مردم اين دو کشور بعد از طرح ماجراي دروغين زائران ايراني و عراقي ابعاد تازه اي پيدا کرده است. پيش از اين در نقشه هاي جداگانه؛ موضوع تظاهرات اعتراض آميز مردم ايران درباره مشکلات اقتصادي با بيان شعارهاي افراد نفوذي در حمايت از رضاخان مطرح شد و حالا اعتراضات خياباني مردم بصره و سر دادن شعار حمايت از صدام و حمله به کنسولگري ايران به روشني دست توطئه گران را
رو کرده و نشان مي دهد اين مسائل از آبشخور همان مثلث معروف آل سعود، آمريکا و رژيم صهيونيستي منشاء مي گيرد.
کميته هماهنگي تظاهرات بصره گفته است: «خرابکاري ها در اين شهر، کار مشترک داعش و بعثي ها بوده است» و عبادي، نخست وزير عراق هم اعلام کرده است: «اقدامات خرابکارانه در بصره، داراي منشا سياسي است». اينکه چرا طي ماه هاي گذشته کشور عراق و ايران در تيررس توطئه هاي متعدد بوده اند، به حمايت هاي مستشاري جمهوري اسلامي و شکست داعش مربوط مي شود.
نمي‌گذاريم خواست آمريكا در منطقه تامين شود
در همين رابطه محمد دهقان، عضو کميسيون حقوقي و قضائي مجلس درباره دلايل آتش‌زدن کنسول‌گري ايران در گفت و گو با رسالت توضيح داده است: «مدتي است که جريان انگليسي- سعودي با پشتوانه رسانه اي حجيم به دنبال برهم زدن روابط صميمانه ميان ايران و عراق است و از هر زمينه اي براي توليد و انتشار شايعه در جهت بدبين کردن مردم اين دو کشور استفاده مي کنند. در سال هاي گذشته روابط فرهنگي، مذهبي و سياسي ايران و عراق به شدت افزايش پيدا کرده و بالاترين تبادلات اقتصادي که حدود ده ميليارد دلار برآورد شده، ميان اين دو کشور برقرار است و طبيعتا اين موضوع اسباب توطئه را فراهم کرده است».
«ما بايد هوشيار باشيم، ايجاد فضاي بدبيني ميان دو ملت ايران و عراق به هيچ وجه به مصلحت نيست بنابراين بايد مراقب بود تا اين روابط ارزشمند که ميان دو ملت به ويژه در عرصه مذهبي و اقتصادي وجود دارد، مخدوش نشده و خواست آمريکا و انگليس در اين ماجرا تامين نشود».
آمريكا و عربستان به دنبال تغيير معادلات در عراق هستند
سيدهادي افقهي، کارشناس مسائل منطقه درباره ابعاد اين ماجرا در گفت و گو با رسالت عنوان کرده است: «آمريکا و عربستان سعودي مدتهاست که
مي خواهند نفوذ، سيطره و تسلط خود را بعد از سقوط صدام در منطقه اعمال کنند. مردم عراق مي دانستند که يکي از حاميان اصلي صدام، آمريکاست و هزينه جنگ را تا حدود زيادي عربستان سعودي تامين کرده است، بنابراين آل سعود و آمريکايي ها بعد از سقوط صدام اميدوار بودند خودشان در منطقه مسلط شوند، اما اين خواست آنان محقق نشد، به همين دليل سال هاست که به دنبال انتقام گرفتن هستند، برهمين اساس اول داعش را به وجود آوردند و پشت اين گروه تروريستي پنهان شده و تقويتش کردند و در مقابل جمهوري اسلامي کمک کرد و حشدالشعبي تشکيل شد، اين اتفاق باعث شد داعش با کمک ارتش و مردم عراق شکست بخورد».
«امسال که موضوع انتخابات پارلماني مطرح شد، آمريکا و عربستان سعودي هزينه هاي گزافي انجام داده و در واقع تلاش سياسي کردند تا نمايندگان خودشان را به پارلمان بفرستند و نمايندگان حشدالشعبي و نيروهاي مقاومت و انقلابي که طرفدار جمهوري اسلامي هستند به پارلمان راه پيدا نکنند ولي اين چنين نشد. طبعا وقتي شکست خوردند با يکي از گروه هاي شيعه به نام مقتدي الصدر ائتلاف کردند، العبادي هم بيشتر به سمت آمريکا تمايل داشت و لذا بعد از اينکه صحت انتخابات تاييد شد، تلاش کردند، فراکسيوني که از خودشان است، تشکيل شود و چون نظام حاکميت عراق، پارلمانيستي است، خواستند پارلمان را در دست گرفته و رئيس جمهور و نخست وزيري که متمايل به آمريکاست را تعيين کنند، اين موضوع هم محقق نشد لذا براي برهم زدن اوضاع عراق و به چالش کشيدن کل نظام، مسئله بصره را مطرح کردند و گفتند مردم بصره؛ آب، برق و گاز و اشتغال مي خواهند و بعد ديديم که تظاهرات صنفي تبديل به شعارهاي سياسي شد و تظاهرات سياسي به عنوان تظاهرات امنيتي، آتش سوزي، درگيري و کشته سازي و تخريب اموال عمومي تغيير ماهيت داد. کساني که به کنسولگري عراق حمله کردند، بعثي ها و داعشي هاي شکست خورده و مزدوراني بودند که از سفارت عربستان و کنسولگري آمريکا در بصره هدايت مي شدند و در حال حاضر هم دستگير شده اند و اعتراف مي کنند که ما براي انجام اين مسائل پول گرفته ايم».
«به کنسولگري ايران در بصره حمله شده در حالي که کنسولگري عربستان، آمريکا و انگلستان هم در آنجاست، چرا به آنها حمله نکرده اند و به دفاتر «عصائب اهل الحق» و دفاتر «نجبا» و «بدر» که ناجي مردم عراق از دست داعش بودند، حمله شد اما به دفاتر آقاي مقتدي صدر حمله اي صورت نگرفت؟ بنابراين واضح است که توطئه اي در کار بود و در حال حاضر آثار خنثي شدن آن هويدا شده است».
مي خواهند بر سازوكار شكل‌گيري دولت جديد عراق اثر
ضد ايراني بگذارند
حشمت الله فلاحت پيشه، رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم به اين مسئله واکنش نشان داده و ابعاد حمله به کنسولگري ايران در بصره را در گفت و گو با رسالت مطرح کرده است: «دست هايي در کار است تا مناسبات قوي بنيه ايران و عراق را با نوسان و مشکل مواجه کند، شايعات و تصاوير در فضاي مجازي مربوط به فساد جنسي و مشکلاتي که براي تجار ايراني به وجود مي آورند و اخيرا هم بحث کنسولگري، نشان مي دهد توطئه اي وجود دارد». «عاملان توطئه مي دانند، يکي از بالاترين مناسبات تجاري، اقتصادي، سياسي و راهبردي ايران با کشورهاي منطقه به ويژه عراق است و
مي خواهند در اين مسير مشکل وجود بياورند. من معتقدم مثلث آمريکايي- ارتجاعي و بعثي پشت اين توطئه قرار داشت که دو هدف دور و نزديک را دنبال مي کردند. هدف دور آنها ضربه به روابط راهبر و قوي بنيه است. قوي بنيه از آن جهت که اعتقادي و مردمي است و در آستانه اربعين هم اين اقدام صورت گرفته. از سوي ديگر در عراق يک سري اتهامات عليه مردهاي ايراني و همزمان در مشهد مقدس نيز اين اتهامات عليه مردهاي عراقي مطرح مي شود».
«آمارها نشان مي دهد 2/5 ميليون عراقي به مشهد سفر مي کنند که امسال 98 نفر از عتبات عراقي به اتهاماتي نظير شايعات اخير بازداشت شدند و سال گذشته 18 نفر بازداشت شدند، بخش زيادي از اين افراد توسط دستگاه هاي قضائي جرم انگاري نشده و تبرئه شده اند بنابراين دشمنان ما مي خواهند بزرگترين زنجيره انساني و اعتقادي که بين امام رضا (ع) و عتبات عاليات شکل گرفته را با توطئه نابود کنند تا به يک عامل اختلافي تبديلش کنند. موضوع بصره هم در قالب همان مثلث است».
«اين مثلث مي خواست بر سازوکارهاي شکل گيري دولت جديد عراق، اثر ضد ايراني بگذارد ولي نتيجه عکس داد و حتي آن دسته از جريان هايي
که در تحليل هايشان ادعا کرده بودند با ايران زاويه دارند، نظير جريان صدر، اين موضوع را محکوم کردند و العبادي را زيرسوال بردند و در مجموع دشمنان مناسبات پايدار ايران و عراق از آتش زدن کنسولگري عراق، نتيجه عکس گرفتند».
«طبق کنوانسيون هاي بين المللي، دولت عراق موظف است خسارت وارده را جبران کند و به سازمان هاي بين المللي و مسئولان جمهوري اسلامي درباره اين حادثه گزارش دقيق ارائه دهد».
وحدت ايران و عراق خار چشم بعثيان است
همچنين حميدرضا ترقي در گفت و گو با رسالت گفت: وحدت ميان دو ملت ايران و عراق خاري در چشم بعثي ها و عناصر ضدانقلاب است و همان ها براي اينکه روابط اين دو ملت را مخدوش کنند، کنسولگري ايران در بصره را به آتش کشيدند.
حميدرضا ترقي اظهار کرد: روابط خوب و سازنده ميان مردم ايران و عراق بعد از جنگ تحميلي و دوران بازسازي عراق پس از شکست داعشي ها يکي از مهمترين رخدادهاي منطقه بوده و به افزايش انسجام و وحدت ميان اين دو ملت کمک کرده است.
وي ادامه داد: البته تعاملات فرهنگي و مذهبي اين دو کشور نيز باعث شده، سياست هاي استکبار جهاني در منطقه ناکام بماند؛ نظير اقدامات تروريستي داعش و توطئه هايي که آمريکا براي تجزيه طلبي ايران و عراق انجام داده و در واقع مجموعه اين مسائل موجب شده دشمن به ويژه آمريکا و عربستان به دنبال ايجاد اختلاف و شکاف ميان اين دو ملت برآيد.
عضو شوراي مرکزي حزب موتلفه اسلامي با بيان اينکه اربعين يکي از
جلوه هاي قدرت نرم شيعيان است، افزود: مردم ايران و عراق توانسته اند اين مراسم را با حضور 20 ميليوني به يک قدرت نرم شيعه تبديل کنند.
وي يادآور شد: براي کشورهاي مرتجع و استکبار جهاني اين پديده يعني حضور گسترده در راهپيمايي اربعين غيرقابل باور و نگران کننده است. به همين خاطر باتوجه به بسترها و زمينه هايي که در عراق به خاطر نارضايتي عمومي مردم از وضعيت اقتصادي، عدم رفاه و مشکلات عديده اجتماعي وجود دارد، سعي کرده اند از اين فضا براي ضربه زدن به هر دو کشور ايران و عراق استفاده کنند.
وي تاکيد کرد: همان طور که در کشور ما غربي ها سعي کردند از اين نارضايتي ها سوء استفاده کرده و تجمعات اعتراضي مرتبط با وضعيت اقتصادي را به خرابکاري و اغتشاش تبديل کنند، در بصره هم مشخص شد عاملان بعثي، داعشي ها و عوامل ضدانقلاب تلاش کرده اند، با انجام عمليات خرابکارانه، فضا را در بصره متشنج کرده و از اين وضعيت به نفع خود بهره برداري سياسي انجام دهند.
ترقي بيان کرد: عوامل بعثي و داعشي مامور شده بودند تا با اجراي اين پروژه يعني حمله و به آتش کشيدن کنسولگري جمهوري اسلامي ايران، شکافي ميان ملت ايران و عراق به وجود بياورند و از سوي ديگر مانع حضور مردم در مراسم اربعين شوند.
Share/Save/Bookmark