توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 56708
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۰
رونمایی از سه طرح پژوهشی ورزشی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش
شریف‌نژاد: در اجرای طرح‌های پژوهشی با کمبود بودجه مواجه هستیم
شریف‌نژاد: در اجرای طرح‌های پژوهشی با کمبود بودجه مواجه هستیم
رییس پژوهشگاه علوم ورزشی با اشاره به برتری غرفه پژوهشگاه در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش برای پنجامین سال پیاپی گفت: امیدوارم در سال آینده با تزریق بودجه قابل توجه به پژوهشگاه، دیگر دغدغه‌ای برای اجرای طرح‌های پژوهشی نداشته باشیم.

دکتر علی شریف‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، از رونمایی ۳ طرح پژوهشی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش خبر داد و اظهار کرد: «پنجه کربنی» برای ورزشکاران معلول ویژه دوندگان قطع عضو زیر زانو یکی از محصولات فن‌آوری است که با هزینه‌ی بسیار کم در داخل کشور توسط پژوهشگران پژوهشگاه ساخته شده و آماده ارایه به بازار است. نمونه‌ی خارجی این محصول پیش از این با هزینه‌ی بالغ بر ۲۵ میلیون تومان از خارج وارد کشور می‌شد. البته برای تولید بیش‌تر این فن‌آوری در داخل کشور در حال مذاکره با فدراسیون جانبازان و معلولان هستیم.

او گفت: «پرچم ویبره فوتبال» دومین محصول فن‌آوری است که توسط پژوهشگاه در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی رونمایی شد و آماده ارایه به بازار است. البته این محصول برای نخستین بار در کشور ساخته شده و برای تولید بیش‌تر آن در حال مذاکره با فدراسیون فوتبال هستیم. یکی از مزیت‌های این محصول برقراری ارتباط بیش‌تر داور وسط و کنار است. به طوری که وقتی داور کنار پرچم را بالا می‌برد، داور وسط به وسیله‌ی این سیستم الکترونیکی در جریان خطاهایی که از وقوع آن در زمین فوتبال بی‌اطلاع است، قرار می‌گیرد.

رییس پژوهشگاه علوم ورزشی هم‌چنین به رونمایی شدن روبات هوشمند توانبخشی زانو برای ورزشکاران آسیب‌دیده در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش اشاره کرد و افزود: ورزشکاری که از ناحیه زانو آسیب دیده است، توسط این روبات میزان نیرو و دامنه‌ی حرکتی زانو را زیر نظر متخصص کنترل و برنامه‌های توانبخشی را اجرا می‌کند.

وی از دیگر فعالیت‌های پژوهشگاه در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش را ارایه یافته‌های تحقیقاتی در ۲ سال اخیر و انتشار کتب و نشریات تخصصی که در سال‌های اخیر چاپ و منتشر شده است، اشاره کرد.

شریف‌نژاد خاطرنشان کرد: برتری غرفه پژوهشگاه برای پنجامین سال پیاپی نشان می‌دهد مسیری را که انتخاب کردیم، مسیر درست و مورد تایید مسوولان وزارت علوم است. البته برای تداوم این مسیر با مشکلات زیادی از نظر اعتباری مواجه هستیم که تا به امروز به خوبی مدیریت کردیم. اما اگر بخواهیم از بین طرح‌ها و پروژه‌های ارایه شده به پژوهشگاه، پروژه‌های کاربردی را انتخاب و اشتغال‌زایی ایجاد کنیم، نیاز به بودجه داریم و بودجه فعلی جوابگوی اجرای طرح‌های پژوهشی نیست.

رییس پژوهشگاه علوم ورزشی در پایان با اظهار امیدواری نسبت به تخصیص بودجه قابل توجه به پژوهشگاه علوم ورزشی گفت: متاسفانه چون پایه بودجه پژوهشگاه از زمان تاسیس کم تعیین شده است، هر سال این کمبود بودجه به خوبی قابل لمس است. بنابراین برای این که بتوانیم از طرح‌های پژوهشی به خوبی حمایت کنیم نیاز به تخصیص بودجه قابل توجه هستیم تا به اهداف پیش‌بینی شده دست پیدا کنیم تا در ادامه مسیر با مشکل مواجه نشویم.
Share/Save/Bookmark