توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 55998
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۷
کاهش کیفیت نان در ایران
امروز با شرایط اقتصادی سختی در کشور مواجه ایم و در چنین شرایطی مطالبه نان با کیفیت از نانوایان بی‌انصافی است.
به گزارش خط نیوز به نقل از ایسنا، محمود سیجانی در همایش تکریم نان و تجلیل از نانوایان که در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد، با بیان اینکه صنف نانوایان با مشکلات و دغدغه‌های زیادی دست به گریبان هستند، افزود: در این میان صنف نانوایی های قم با چالش های اقتصادی مواجه است به طوری که تولید نان توجیه اقتصادی برای این قشر ندارد.
وی تصریح کرد:در حد توان و با مصوبات و برگزاری جلسات و همچنین حضور میدانی در عرصه تولید پیگیر رفع مشکلات صنف نانوایان استان قم هستیم. این قشر با همه مشکلاتی که دارند در روند تولید و ثبات قیمت نان و حفظ کیفیت از خودگذشتگی می‌کنند که قابل تقدیر است. متاسفانه نرخ گذاری برای قیمت نان با وجود آگاهی از مشکلاتی که وجود دارد خارج از حوزه استان است؛ در رابطه با قیمت نان تنها تا ده درصد افزایش در دست استان بود.

وی گفت:یکی از شاخصه های مهم در حفظ سلامت، کیفیت نان است و باید تلاش کرد با رفع موانع و مشکلات کیفیت نان را افزایش داد.

اکبر زارعی، رئیس اتحادیه نانوایان استان قم نیز با بیان اینکه در شرایط اقتصادی فعلی قیمت نان ناعادلانه است و باید مورد بازنگری قرار گیرد، ادامه داد:باید در جهت رفع بخشی از مشکلات قشر نانوا، دولت ۴ درصد سهم سختی کار کارگران را به بیمه پرداخت کند.

وی عنوان کرد: به نظر می رسد با توجه به مشکلات در تولید نان، بخش خصوصی در تولید موفق تر از بخش دولتی عمل کرده است.

از تمبر ویژه نان، رونمایی و از نانوایان برتر استان نیز تجلیل شد.

کیفیت نان کشور کاهش یافته است

سید مرتضی خاتمی، نماینده مردم زنجان در مجلس نیز با تاکید بر اینکه تهیه نان مرغوب و با کیفیت، شرایط مطلوب می خواهد که باید زمینه آن را فراهم کرد، افزود: در سالهای اخیر کیفیت نان در سطح کشور کاهش یافته است. امروز با شرایط اقتصادی سختی در کشور مواجه ایم و در چنین شرایطی مطالبه نان با کیفیت از ناوایان بی‌انصافی است.

خاتمی بیان کرد: باید قیمت نان مورد ارزیابی کارشناسانه قرار گیرد و در تعرفه گذاری بازنگری شود تا بتوان مشکلات نانوایی ها را در کیفیت نان حل کرد.

نماینده مردم زنجان در مجلس افزود:نان با سلامت جامعه ارتباط مستقیم دارد و هر چه همراهی بیشتری در تهیه نان سالم داشته باشیم در جهت سلامت جامعه گام نهاده‌ایم، بنابراین دولت و دستگاههای ذی ربط و مجلس و همه مسئولان باید در جهت گره گشایی از مشکلات صنف نانوا تلاش کنند.

وی تصریح کرد: پروسه کیفیت نان از زمان کاشت گندم تا زمان نگهداری نان را شامل می‌شود و همه شرایط باید به گونه‌ای باشد تا بتوان کیفیت نان را افزایش داد. طبخ نان حتی به شرایط اقلیمی و هوایی نیز وابسته است به هر حال باید شرایط را برای تولید با کیفیت این محصول فراهم کنیم. تولید نان با هزینه بالایی انجام می شود و همین امر در کیفیت نان اثر گذار است و گاهی بیماری های گوارشی نتیجه بی‌توجهی به کیفیت نان است.

خاتمی تاکید کرد:مهم ترین مرحله تولید نان در فرآوری آرد است و باید استانداردهای لازم در تولید آرد نیز مد نظر قرار داد. اگر بتوان مشکلات را حل کرد و با افزایش کیفیت و کاهش هزینه های تولید به همراهی صنف خباز پرداخت وضعیت تولید نان در کشور بهبود می‌یابد.

قیمت‌گذاری نان در قم منصفانه نیست

مهرداد غضنفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم نیز با تصریح بر اینکه با توجه به هزینه‌های بالا، قیمت‌گذاری نان در قم منصفانه نیست، گفت: تامین نان توسط نانوایان با تلاش زیادی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه روز ملی نان بیان گر اهمیت تولید نان و تلاش مضاعف نانوایان در جهت خدمت به مردم است، تصریح کرد: این روز می تواند نویدی برای توجه و اهتمام مسئولان در راستای رفع مشکلات قشر نانوا و ارتقای کیفیت نان باشد. امید است با پیگیری های انجام شده به خصوص در رفع موانع تولید و تنظیم بازار شاهد رفع گرفتاری‌های موجود در حوزه تولید نان باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قم گفت: در تولید نان توجه به زنجیره کیفیت دارای اهمیت زیادی است. همه زنجیره های دخیل در تولید نان باید مورد نظارت و ارزیابی باشند تا بتوان در نهایت یک نان مرغوب و با کیفیت به مشتری ارائه داد. نانوایان نیز باید با پشتوانه های حمایتی بتوانند نان مرغوبی را تولید کرده و به دست مشتریان برسانند. باید به دنبال راهکاری در جهت رفع مشکلات صنف نانوایی ها باشیم و با تعامل از دغدغه های آن ها گره گشایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان نیز درک مشترکی از مشکلات تولید نان دارند و درصدد یافتن راهکارهای مناسب در تعدیل قیمت نان و کاهش هزینه ها هستند. در حوزه تامین نان باید تصمیمات درستی اتخاذ شود چرا که برخی از تصمیمات ناسنجیده به مراتب مشکلات را افزایش می دهد. نباید به هیچ عنوان هزینه‌های دیگری را به نانوایان تحمیل کرد بلکه باید در جهت حفظ تولید و اشتغال این قشر روش‌های مناسبتری را جایگزین افزایش قیمت کرد.

در کیفیت نان به دنبال تشویق و دستگیری به جای مچ‌گیری باشیم

سید محمدرضا هاشمی، معاون سیاسی امنیتی استاندار قم با تاکید بر اینکه در ارتقای کیفیت نان به دنبال تشویق و دستگیری به جای مچ‌گیری باشیم، ادامه داد: ارائه کیفیت نان وابسته به زنجیره کیفیتی از تولید گندم تا آرد و سپس پخت و نگهداری نان است. برای داشتن کیفیت نان این زنجیره کیفیتی باید رعایت شود وگرنه تولید گندم با کیفیت و یا آرد مناسب به تنهایی ضامن کیفیت نان نیست.

هاشمی خاطرنشان کرد: البته نبود کیفیت نان فقط بر دوش خبازی‌ها نیست و در جهت تامین کیفیت نان مشکلات و موانع زیادی وجود دارد. تبحر در پخت و حتی نگهداری مناسب نان نیز لازمه کیفیت است و در این باره نیازمند آموزش هستیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم افزود: در حال حاضر 900 هزار خبازی در کشور فعال است و در این میان هزاران شغل به طور مستقیم به خبازی وابسته است و این امر اهمیت رفع موانع و مشکلات در حفظ خبازی ها را نشان می‌دهد.
Share/Save/Bookmark