توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 35639
شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۶
جمهوریخواهان، برنده دعوای زرگری هسته‌ای؛
اوباما علیه توافق هسته‌ای/ رئیس جمهور آمریکا کری‌خوانی‌هایش را فراموش کرد و حق بررسی توافق احتمالی را به کنگره داد
اوباما علیه توافق هسته‌ای/ رئیس جمهور آمریکا کری‌خوانی‌هایش را فراموش کرد و حق بررسی توافق احتمالی را به کنگره داد
اوباما علیه توافق هسته‌ای/ رئیس جمهور آمریکا کری‌خوانی‌هایش را فراموش کرد و حق بررسی توافق احتمالی را به کنگره داد
به گزارش خط نیوز به نقل ازخبرگزاری شین‌‌هوا، این قانون به کنگره این قدرت را می دهد تا توافق هسته ای احتمالی با ایران را برای ۳۰ روز بررسی کند و مانع اقدام اوباما به لغو تحریم های کنگره علیه ایران طی آن دوره شود.

امضای این لایحه درحالی است که باراک اوباما چند ماه پیش در نطق سالانه خود در کنگرة آمریکا از وتوی هرگونه اقدامِ بازدارنده علیه توافق هسته ای ایران خبر داده بود.

رئیس جمهور آمریکا بلافاصله پس از امضای این لایحه، باحضور در بزرگترین گردهمایی یهودیان آمریکا، خود را یهودی ترین رئیس جمهور امریکا نامید و گفت: من به توافقی علاقه مندم که اسرائیل را امن تر کند.

وی گفت : تعهد ما به امنیت اسرائیل همواره خلل ناپذیر خواهد بود. من باید به صورت روشن بگویم که لقب نخستین رئیس جمهور یهودی آمریکا افتخاری برای من است. دربارة توافق هسته ای با ایران هم باید بگویم که من به توافقی علاقه مندم که همه راه های ایران را به سمت سلاح هسته ای مسدود کند و جهان و منطقه، از جمله اسرائیل را امن تر کند. اینگونه من یک توافق خوب را تعریف می کنم.

اوباما گفت : امروز همکاریهای امنیتی و نظامی اسرائیل و آمریکا بیش از هر زمان دیگری است. من از سامانه موشکی گنبد آهنین حمایت می کنم.

وی افزود: آمریکا واسرائیل توافق دارند که ایران تحت هیچ شرایطی نباید به سلاح هسته ای دست یابد و بحث فقط درباره نحوه دست یابی به این هدف است.

باراک اوباما گفت: توافقی که ما تاکنون با ایران رسیدیم، بخش هایی از برنامه هسته ای ایران را متوقف کرده یا به عقب بازگردانده است.ما اکنون بدنبال راه حل جامع هستیم و من یک توافق بد را نخواهم پذیرفت. همانطور که من در مصاحبه با گولدبرگ گفتم بر روی این توافق نام من نوشته شده است. هیچ کس به اندازه من در اطمینان یافتن از که این که این توافق بتواند اهداف را برآورده کند، منفعت ندارد.

اوباما: همه گزینه‌ها روی میز است

در همین حال، هاآرتص هم بخش بیشتری از سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در جشن ماه میراث یهودیان آمریکا منتشر کرد و به نقل از اوباما گفت: بخشی از این تعهد (میان آمریکا و رژیم صهیونیستی) این است که آمریکا و اسرائیل توافق دارند نباید تحت هیچ شرایطی به ایران اجازه داده شود به سلاح هسته ای دست یابد و بحث فقط درباره نحوه دستیابی به این هدف است و این بحث درستی است. از همه شما می خواهم نکات مهمی را به یاد آورید. توافق کنونی با ایران تاکنون بخش هایی از برنامه هسته ای ایران را متوقف کرده یا به عقب بازگردانده است. ما اکنون بدنبال راه حل جامع هستیم و من یک توافق بد را نخواهم پذیرفت.

وی افزود: همانطور که من در مصاحبه اخیر گفتم، نام من بر روی این توافق نوشته شده است. هیچ کس به اندازه من در اطمینان یافتن از این که این توافق بتواند اهداف را برآورده کند،نفع شخصی ندارد. من به دنبال توافق خوب هستم. من بدنبال توافقی هستم که راه همه مسیرهای ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را ببندد. توافقی که موجب اعمال بازرسی های بی سابقه بر همه عناصر برنامه هسته ای ایران گردد؛ به طوری که آنها نتوانند فریبکاری کنند و در صورتی که آنها تلاش کنند فریبکاری کنند، ما فورا خواهیم فهمید و تحریم ها فورا بازخواهد گشت. توافقی که امضاء خواهد شد، این چالش را به صورت طولانی مدت حل می کند. به عبارت دیگر این توافق،توافقی است که جهان و منطقه از جمله اسرائیل را امن تر می کند و توافقی خوب خواهد بود. من در اینجا نمی توانم تضمین دهم که حتما به این توافق می رسیم؛ اما امیدواریم و سخت در این زمینه تلاش می کنیم. اما تا درباره همه چیز به توافق نرسیم، با هیچ چیز موافقت نمی کنیم.

باراک اوباما گفت: من به صورت شفاف گفتم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای همه گزینه ها روی میز است و روی میز باقی خواهد ماند. علاوه براین ،حتی اگر ما به توافق خوب برسیم،مسئله حمایت ایران از تروریسم، برهم زدن ثبات منطقه و تهدید علیه اسرائیل باقی می ماند. به همین جهت شراکت راهبردی ما با اسرائیل صرف نظر از هر اتفاقی که در روزها و سالهای پیش رو بیافتد،باقی خواهد ماند. به همین جهت مردم اسرائیل همواره باید بدانند که آمریکا پشتیبان آنها است و همواره پشتیبان آنها باقی خواهد ماند؛ اما این به معنای نبود اختلافات مقطعی میان دولتهای ما نیست. ما در نحوه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای در تاکتیک ها اختلاف داریم. همچنین اختلافاتی وجود دارد که از تاریخ مشترک ما نشأت می گیرد و فراتر از اختلافات تاکتیکی است.
منبع: صداوسیما و باشگاه خبرنگاران
Share/Save/Bookmark