توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 49689
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۷
با محمد رضا ورزی کارگردان سریال‌های تاریخی تلویزیون
«ستارخان» به لحاظ ساختاری یک تجربه جدید است
با نزدیک شدن به ایام دهه فجر شبکه‌های سیما چند سریال‌های مناسبتی را برای پخش در این ایام در نظر گرفته‌اند.
«ستارخان» به لحاظ ساختاری یک تجربه جدید است
با نزدیک شدن به ایام دهه فجر شبکه‌های سیما چند سریال‌های مناسبتی را برای پخش در این ایام در نظر گرفته‌اند. یکی از این مجموعه‌های مناسبتی سریال ستارخان است که در ده قسمت به کارگردانی محمد رضا ورزی و تهیه‌کنندگی مصطفی شریفی ساخته شده است.
این سریال به فصل‌هایی از دلاوری‌ها و مجاهدت‌های ستارخان سردار ملی، دوستان و هم پیمانان او در مبارزه با استبداد می‌پردازد و قرار است از فردا دوازدهم بهمن ماه از شبکه یک سیما پخش شود. به این انگیزه با «ورزی» که مخاطبان با سریال‌های تاریخی او آشنا هستند، به گفت‌وگو نشسته‌ایم که می‌خوانید:

سریال ده قسمتی «ستارخان» از دل سریال دیگری به نام «ایراندخت» گرفته شده است. از ایده نوشتن این فیلمنامه بگویید.

سریال «ایراندخت» یک درام عاشقانه است که در جایی از تاریخ روایت می‌شود. طرح اصلی داستان نوشته خود من است ولی فیلمنامه کار توسط یک گروه نویسندگان که من هم عضوی از آن گروه هستم در طول حدود شصت ماه نگاشته شده است. که تا به امروز تولید بیست و هفت قسمت از این سریال به قطعیت رسیده است ولی ممکن است زمان سریال تا سی قسمت هم ادامه پیدا کند.

آن بخش تاریخی سریال که مربوط به چهارسال پایانی زندگی سردار ملی است در قالب یک سریال ده قسمتی به سفارش مدیران سازمان صدا و سیما از دل سریال بیرون کشیده و مونتاژ شده است تا در ایام مبارک دهه فجر به نام «ستارخان» از شبکه یک سیما پخش شود.

این دو سریال چه تفاوتی با هم دارند؟ منظورم این است که در زمان پخش سریال «ایراندخت» مخاطب قرار است قسمت‌هایی از سریال «ستارخان» را هم ببینند؟

نه فقط گزیده‌ای از حضور ستارخان در سریال «ایراندخت» را در قالب سریالی به همین نام خواهید دید، مثل اینکه یک نسخه سینمایی از دل یک سریال بیرون کشیده باشده باشد. درواقع این بخش‌ها گزیده شده است و قرار نیست اصلاً برای سریال «ایراندخت» اتفاقی بیفتد و حتی شخصیت‌های این سریال در ستارخان حضور هم ندارند.

در ساخت این سریال (همین ده قسمت) چقدر سعی کرده‌اید به تاریخ وفادار باشید؟

خیلی زیاد. اصلاً همه سعی ما این بوده است که از تمام اسنادی که در این خصوص وجود دارد استفاده کنیم و دقیقاً طبق روایات تاریخی پیش برویم. درست است که سریال «ستارخان» از دل یک درام عاشقانه برداشته شده است ولی آینده قسمت صرفاً یک روایت تاریخی است و این اتفاقی است که در اکثر آثار من افتاده است مخصوصاً در سریال «معمای شاه» که حتی من مدعی هستم آن سریال، یک درام داستانی به آن معنا نداشت و بیشتر یک مستند نمایشی بود که البته نمی‌شد به جز این کار دیگری انجام داد.

آن بخش از داستان که مربوط به مبارزات سردار ملی است از چه منابع تاریخی استفاده کرده اید؟

من اولین کاری که کردم ارتباط با نتیجه سردارملی بود که از طرف خانواده متولی این شخصیت است. با ایشان خیلی گفت‌وگو کردم و حتی به به جواب آن نکاتی که در تاریخ گنگ بود و در کتاب‌ها به آن‌ها پرداخته نشده بود، رسیدیم. در کنار کمک ایشان از مشاوره دکتر حقانی هم خیلی بهره بردیم و اسناد، کتاب و فصلنامه‌های زیادی دراختیار ما گذاشتند. چون من باید دیدگاه‌های مختلفی را بررسی می‌کردم.

سریال «ستارخان» نسبت به چند سریالی که در همین فضا ساخته شده است، چه ویژگی خاصی دارد؟

محتوای فیلمنامه این سریال به شکل بخصوصی طراحی شده است و همین قضیه «ستارخان» را به یک اثر خاص تبدیل کرده است. به لحاظ ساختاری هم یک تجربه جدید است، چون من این کار را با سه دوربین ضبط کرده‌ام به دلیل اینکه صحنه‌ها و میزانسن‌ها زنده ضبط می‌شد و هنرپیشه‌ها هم تداوم حسی خیلی خوبی داشتند.

در اکثر آثار شما حضور یکسری بازیگران جدید به مخاطب معرفی می‌شوند. کسانی که مخاطب به عنوان بازیگر آن‌ها را نمی‌شناسد کسانی مثل مسعود آب پرور یا ژرژپطرسی. یا حضورکسی مثل سعید نیک پور که دیگر به عنوان یکی از بازیگران ثابت اکثر آثار شما در آمده‌ است. در این سریال با کدام بازیگر بیشتر کار کرده‌اید؟

من سال‌ها بود که روی کسی مثل «مسعود آب‌پرور» تمرکزکرده بودم. او صورت و کاریزمای عجیبی دارد و همیشه هم این قضیه برایم سؤال بود که این صورت چرا تا به حال بازی نکرده است تا اینکه زمان ساخت این پروژه رسید و از اوخواستم که با ما همکاری کند و واقعاً هم خیلی خوب از پس نقشی که برای اودر نظر گرفته بودم بر آمد از استایلش، بازی و حتی نگاهش کاملاً راضی هستم.

ژرژ پطرسی هم خیلی سال پیش در فیلم «تحفه‌ها» ساخته ابراهیم وحیدزاده بازی کرده بود که فکر می‌کنم بازیگر و صداپیشه خیلی خوبی است اما در خصوص کسی مثل سعید نیک پور که از او یاد کردید باید بگویم که من با او احساس راحتی می‌کنم و بعد از سال‌ها همکاری دیگر به یک زبان مشترک با هم رسیده‌ایم. آثاری را که باهم تولید کرده‌ایم، نقش‌های او از بهترین اتفاقات کاری من بوده است.

دراین سریال هم من «ستارخان» را در بیان، سکنات و نگاه او دیدم به نظرم بازی او در این سریال خیلی باور پذیراست البته سعید نیک پور سال‌های خیلی پیش از زمانی که خیلی جوان بود نقش ستارخان را در اثری از جهانگیر الماسی بازی کرده بوده ولی او اینجا به پختگی‌هایی رسیده که این شخصیت ملی را به خوبی توانسته ایفا کند ...حتی نوه سردار ملی هم سر صحنه حضور داشت و از حضور کسی مثل نیک‌پور در این نقش خیلی ابراز رضایت کرد. من دراین سریال از حضور سام قریبیان که یکی از نقش‌های اصلی را بازی می‌کند یا کسی مثل پندار اکبری یا شایسته ایرانی و...استفاده کردم و همه این‌ها برای من تجربه جدیدی بود و من از این همکاری خیلی لذت بردم

منبع: روزنامه قدس
Share/Save/Bookmark