توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 64349
دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۷
یک کارشناس مسائل غرب آسیا:
شرایط منطقه اجازه الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی را نمی‌دهد
شرایط منطقه اجازه الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی را نمی‌دهد
رئیس پیشین دفتر حافظ منافع ایران در مصر با اشاره به تلاش رژیم صهیونیستی برای الحاق بخشی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و نظامی فعلی در منطقه، امکان اجرایی شدن طرح الحاق وجود ندارد.

مجتبی امانی، در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه طرح الحاق بخشی از کرانه باختری به اراضی اشغالی بخشی از طرح معامله قرن است که به جز آمریکا و رژیم صهیونیستی جامعه جهانی از آن حمایت نکرده است، گفت: حتی جناح سازشکار فلسطینی نیز مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده است و به نظر می‌رسد که در داخل رژیم صهیونیستی نیز برخی از رقبای نتانیاهو این طرح را یک بازی سیاسی از سوی وی می دانند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها با حمایت از اینگونه طرح‌ها می خواهند رژیم صهیونیستی و خودشان را به ملت های منطقه تحمیل کنند، گفت: در بحث معامله قرن در مورد الحاق کرانه باختری آمده است که امتیازات خاصی به کشورهایی که به اجرای این طرح کمک کنند داده می شود ولی به نظر می رسد حتی خوش بین ترین رژیم های عربی منطقه نیز به تحقق این وعده اطمینان ندارند.

امانی با بیان اینکه آمریکایی ها می خواهند هزینه اینگونه طرح ها را کشورهای عربی منطقه مثل امارات و یا سعودی ها پرداخت کنند، گفـت: این در حالیست که به خاطر به هم ریختگی نظام بین الملل، کاهش قیمت نفت و مشکلات اقتصادی که به وجود آمده است بعید به نظر می رسد که آنها بتوانند هزینه های مالی این طرح را تامین کنند.

وی با بیان اینکه فلسطینی ها در کرانه باختری، غزه و آوارگان فلسطینی در دیگر مناطق جهان تغییرات سرزمینی را خط قرمز خود می داند، اظهار کرد: اگر صهیونیست ها بخواهند این طرح را به پیش ببرند این موضوع باعث شدت گرفتن اعتراضات و حتی اقدامات مسلحانه جهت مقابله با رژیم صهیونیستی خواهد شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و نظامی منطقه و همچنین ایستادگی جریان مقاومت بعید است که این طرح اجرا شود و احتمال اجرای آن در حد صفر تنزل پیدا کرده است در پاسخ به این سوال که با توجه در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا چقدر این امکان وجود دارد که ترامپ برای خوش خدمتی به لابی صهیونیستی تلاش کنند که این طرح هر چه زودتر اجرایی شود اظهار کرد: عموما در آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری لابی صهیونیستی تلاش می کند که حضوری موثر و قدرتمند از خود نشان دهد که البته دارای چنین قدرتی نیز هست و کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نیز برای خوش خدمتی و جلب نظر لابی صهیونیستی از نظر تبلیغاتی وعده هایی را به آنها می دهند ولی بسیاری از این وعده ها بعد از مدتی فراموش می شود. مثلا انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس وعده‌ای بود که تعدادی از روسای جمهور آمریکا داده بودند و فقط ترامپ آن را اجرایی کرد. گرچه با استقبال دیگر کشورها مواجه نشود.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark