توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 70829
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۳
دانشگاه کرمانشاه: تحصیلات بیشتر؛ مرگ بیماران سکته قلبی کمتر
مسئول مرکز تحقیقات قلب و عروق کرمانشاه گفت: براساس تحقیق انجام شده در دانشگاه امام علی(ع) کرمانشاه، بیماران سکته قلبی دارای تحصیلات بیشتر کمتر دچار مرگ و میر می‌شوند.
دانشگاه کرمانشاه: تحصیلات بیشتر؛ مرگ بیماران سکته قلبی کمتر
ناهید صالحی ، با اشاره به آمار بالای مشکلات قلبی و عروقی بیان کرد: با توجه به آمار کشورهای پیشرفته در هر سال هفت میلیون نفر با سندروم حاد کرونری شناخته می‌شوند و این آمار بالایی محسوب می‌شود و در ایران به دلیل عوامل مختلف این تعداد بیشتر است.

وی عنوان کرد: عوامل شناخته شده‌ای برای بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله دیابت، چاقی، فشار خون، مصرف سیگار، سابقه فامیلی و چربی خون وجود دارد که برخی از آن‌ها از جمله سوابق خانوادگی را نمی‌توان تغییر داد، به طور نمونه بیماری‌های قلبی و عروقی در آقایان شایع‌تر از بانوان است و این عامل قابل تغییر نیست.

صالحی گفت: با این وجود برخی عوامل از جمله مصرف سیگار، دیابت و فشار خون با تغییر سبک زندگی و مصرف دارو قابل کنترل هستند و این عوامل برای ما اهمیت بیشتری دارند.

وی با اشاره به تحقیق انجام شده در رابطه با بررسی رابطه سطح تحصیلات با مرگ بیماران سکته قلبی در بیمارستان امام علی(ع) کرمانشاه افزود: در این تحقیق بیمارانی که از ابتدای سال 95 تا اواسط سال 98 با سکته حاد قلبی به بیمارستان امام علی(ع) مراجعه کرده بودند، ثبت و اطلاعات متعددی از جمله سن، جنس و عوامل دیگر بررسی شدند.

صالحی با بیان اینکه در این تحقیق 2800 بیمار مورد رصد قرار گرفتند بیان کرد: از این تحقیقات اطلاعات بسیاری استخراج شد که با پیش‌بینی‌های انجام شده همخوانی داشت اما تاکنون درباره ارتباط تحصیلات با پیامدهای بیماری این افراد اطلاعاتی به دست نیامده بود.

این محقق و متخصص کرمانشاهی با اشاره به اینکه در تحقیقات انجام شده در کشورهای دیگر سه فاکتور میزان تحصیلات، شغل و میزان درآمد بیماران مورد بررسی قرار گرفته است گفت: در کشورهای پیشرفته میزان تحصیلات با شغل و درآمد همخوانی دارد و به این نتیجه رسیدند که میزان تحصیلات با مرگ و میر بیماران قلبی و عروقی رابطه عکس دارد.

وی با اشاره به اینکه در تحقیق بیمارستان امام علی(ع) بیماران از نظر تحصیلات به چهار گروه بی‌سواد، سواد ابتدایی، دیپلم و تحصیلات دانشگاهی تقسیم شدند افزود: براساس تحقیقات ما حدود 32.5 درصد بیماران بی‌سواد بودند، 25 درصد تحصیلات ابتدایی، 30 درصد متوسطه و دیپلم و تنها 11 درصد تحصیلات دانشگاهی داشتند و این آمار بسیار نگران کننده بود.

صالحی گفت: این بیماران یکسال مورد رصد قرار گرفتند و بعد از این مدت به طور مجدد بررسی شدند و متوجه شدیم که عوارض بیماری و مرگ و میر در افراد دارای تحصیلات بیشتر، کمتر بوده است.

وی با بیان اینکه در سکته قلبی تسریع در درمان بسیار به بیمار کمک می‌کند که عوارض سکته یا مرگ و میر کاهش یابد افزود: در این تحقیق متوجه شدیم بیمارانی که تحصیلات بیشتری داشتند زمان رسیدن آن‌ها به بیمارستان کمتر بود.

صالحی بیان کرد: تعدادی از افرادی که سواد کمتری داشتند امکان دسترسی و مراجعه به بیمارستان را نداشتند و بخشی نیز علائم سکته را ناشی از مشکلات دیگر از جمله درد معده می‌دانستند و از مراجعه به بیمارستان خودداری کرده بودند.

وی با بیان اینکه در رصد بعد از یکسال نیز مرگ و میر بین افرادی که سواد کمتری داشتند بیشتر بود افزود: تمام بیمارانی که ترخیص می‌شوند علاوه بر تجویز دارو به انجام بازتوانی قلب و عروق در مرکز امام علی(ع) و سبک زندگی سالم و تغذیه توصیه می‌شوند اما افرادی که تحصیلات بالا داشتند میزان مصرف داروی آن‌ها بیشتر و سبک زندگی و تغذیه آن‌ها مناسب‌تر بود و به همین دلیل عوارض بیماری نیز کاهش یافته بود.

صالحی با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر به دلایل مختلف بین بیماران سکته قلبی بعد از یکسال حدود 6 درصد بود بیان کرد: به این نتیجه دست یافتیم چنانچه تمام افراد مبتلا به سکته حاد قلبی تحصیلات آکادمیک داشتند مرگ و میر به میزان 50 درصد کاهش پیدا می‌کرد که البته در این تحقیق افرادی که برای چندمین بار دچار سکته قلبی شده بودند از تحقیق حذف شدند.

مسئول مرکز تحقیقات قلب و عروق کرمانشاه با تأکید بر اینکه مشکلات قلبی و عروقی بسیار پیچیده است و عوامل مختلفی سبب بروز آن می‌شود گفت: این تحقیق نشان می‌دهد سیاستگذاران باید برای کاهش بی‌سوادی تلاش بیشتری داشته باشند زیرا در تمام ساحت‌های جامعه تأثیرگذار است.
Share/Save/Bookmark