توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 53602
چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۱
اختصاص ۱۲ درصد منابع صندوق توسعه ملی به مقابله با تحریم‌ها
آب سرد بازار روی آتش تحریم
افت بسیار قابل ملاحظه قیمت دلار و سکه و سقوط ۲ تا ۷ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های تولید داخل آب سرد بازار ایران در ساعت‌های نخست روز اول بازگشت تحریم‌های امریکا بود
آب سرد بازار روی آتش تحریم
مجموعه اقدامات دولت و تصمیمات اتخاذشده باعث شد تا همزمان با اعلام امضای تحریم‌های یکجانبه از سوی ترامپ بازار‌های مختلف در ایران به آن‌ها دهن‌کجی کنند.
به گزارش خط نیوز؛روز گذشته واکنش بازار‌های متعدد به آغاز تحریم‌ها از جمله خودرو، سکه و ارز جالب‌توجه بود و روند کاهشی به خود گرفت، این در حالی بود که بهای بورس به‌عنوان بازار مطمئن مالی روند افزایشی خود را ادامه داد و در کانال ۱۳۳ هزار و ۵۸۴ واحد جا خوش کرد. ترامپ با توئیت‌های خود وضع اقتصاد ایران را بحرانی ارزیابی کرده بود و لابد انتظار این را داشت که آتش تورم در اقتصاد ایران تنها با خبر امضای تحریم‌های جدید شعله‌ور شود، اما رفتاری که بازار‌های مهم ایران از خود نشان داد، مانند آب سردی آتش تحریم‌های ترامپ را فرو نشاند. خبر شروع دور دوم تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده از دیروز سکه را به مرز ۳ میلیون تومان رساند. سکه طرح جدید در معاملات دیروز بازار تهران با ۲۰۴ هزار تومان کاهش ۳ میلیون و ۲۳۶ هزار تومان دادوستد شد. مریم آقایی مسئول ارتباط با رسانه‌های بانک مرکزی در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه روند تحویل سکه تا ۱۶ آبان ماه ادامه دارد، گفت: در مجموع ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار سکه تمام بهار آزادی در این دوره پیش‌فروش شده که تحویل داده می‌شود. تمام شعب منتخب بانک ملی آماده تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده هستند.
|بقیه در همین صفحهدر بازار ارز نیز دلار با ۴۰۰ تومان کاهش طی روز‌های گذشته به ۹۳۰۰ تومان، یورو با افت ۳۳۳ تومانی ۱۰ هزار و ۷۴۸ تومان، پوند با ۳۶۹ تومان کاهش ۱۲ هزار و ۳۵ تومان و درهم با ۸۳ تومان کاهش ۲۵۲۷ تومان قیمت خورد.

کشف قیمت دلار با قیمت ۸ هزار و ۷۴ تومان
همچنین با شروع به کار بازار ثانویه درهم ۲۲۰۰ تومان و یورو ۹۳۳۷ تومان معامله شد که بر این اساس معادل ارزش دلاری ارز ۸۰۷۴ تومان کشف قیمت شد که این موضوع نیز خبری مثبت در این بازار بود.
روز گذشته پتروشیمی جم ۲۰ میلیون درهم، پتروشیمی پردیس ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار درهم، پتروشیمی شیراز ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار درهم و پتروشیمی زاگرس ۵ میلیون یورو به نرخ ۹۳۳۷ تومان، ارز عرضه کردند.
بر اساس بسته ارزی بانک مرکزی همه صادرکنندگان غیرنفتی می‌توانند ارز خود را به این بازار عرضه کنند و در مقابل همه واردکنندگان به غیر از واردکنندگان کالا‌های اساسی می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از این بازار تأمین کنند. اما خبر دیگری که می‌تواند نوید کاهش قیمت ارز را در روز‌های آتی بدهد اعلام رسمی بانک مرکزی مبنی بر کاهش ۲۱۲ تومانی دلار دولتی بود.
بانک مرکزی نرخ ۳۹ ارز را برای دیروز (سه‌شنبه ۱۶ مردادماه) اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمامی ارز‌ها نسبت به‌روز گذشته کاهش یافت. بر این اساس نرخ هر پوند انگلیس با ۳۰۰۹ ریال کاهش نسبت به‌روز دوشنبه ۵۴ هزار و ۳۵۰ ریال و هر یورو نیز با ۲۴۸۴ ریال اُفت در مدت‌زمان مشابه ۴۸ هزار و ۵۳۶ ریال ارزش‌گذاری شد. به‌این‌ترتیب کارشناسان معتقدند با اجرایی شدن بسته جدید ارزی دولت، قیمت انواع ارز در بازار آزاد همچنان نزولی خواهد بود.
اما بورس هم بعد از رکورد‌های پی‌درپی به دلیل تصمیم بسته ارزی و راه‌اندازی بازار ثانویه دیروز نیز سبزپوش بود و شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات دیروز با افزایش ۲۵۶ واحدی به رقم ۱۳۳ هزار و ۵۸۴ واحد رسید.

خودرو هم ارزان شد
قیمت خودرو هم با کاهش چند میلیون تومانی برخی خودرو‌های داخلی مواجه شد و در بازار دیروز خرید و فروش خودرو همچنان روند کاهش قیمت خودرو‌های داخلی را تجربه کرد. به گزارش تسنیم، قیمت دنا پلاس در بازار دیروز با کاهش ۵ میلیون تومانی با قیمت ۷۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با کاهش یک میلیون تومانی با قیمت ۴۶ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک با کاهش ۵ میلیون تومانی با قیمت ۸۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. همچنین ساندرو اتوماتیک هم با کاهش ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی با قیمت ۸۶ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس با کاهش ۳ میلیون و ۵۰۰ تومانی با قیمت ۴۲ میلیون و ۵۰۰ تومان به فروش رسید.
منبع: روزنامه جوان
Share/Save/Bookmark