توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 64591
دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۷
مجلس یازدهم؛ حال نوبت شما است
مجلس یازدهم؛ حال نوبت شما است
غلامحسین اسلامی فرد
رهبر انقلاب صبح امروز در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مجلس یازدهم را از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس پس از انقلاب دانستند و تاکید کردند مهلت چهار ساله نمایندگی، فرصت خوبی برای ریل‌گذاری حرکت عمومی کشور و تأثیرگذاری فراوان در روند حل مسائل و پیشرفت و آینده ایران است.

جوانان "پرانگیزه، پر ایمان، پر توان، تحصیل‌کرده و کارآمد" در کنار شماری از مدیران انقلابی و دارای سوابق اجرایی و نیز شماری از پیشکسوتان دارای سوابق نمایندگی، در مجلس یازدهم حضور دارند و این مجلس را به مجلسی بسیار خوب و امیدبخش تبدیل کرده است.

با توجه به اینکه امروز مشکلات معیشتی مردم گسترش یافته و تنگدستی، فاصله طبقاتی و معضل بیکاری تحملشان را کاهش داده است باید مجلس که محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست با پرهیز از دچار شدن به حاشیه‌ها و مسائل فرعی» در موضوع اقتصاد، مسائل «تولید، اشتغال، مهار تورم، مدیریت نظام پولی و مالی، و عدم وابستگی اقتصاد کشور به نفت را به عنوان مسایل اصلی اقتصاد کشور مورد توجه و تاکید قرار دهد.

مجلس یازدهم از ابتدای تشکیل میزبان چند تن از وزیران بوده است اما در برخی از این جلسات از جمله در روز حضور وزیر امورخارجه در مجلس شاهد برخی از مجادله ها و برخوردهای احساسی نمایندگان مجلس بودیم. از سخنان امروز رهبر معظم انقلاب مشخص شد که ایشان نیز از مجلس انتظار دارند از برخوردهای احساسی و غیرمنطقی پرهیز شود و بیان دیدگاه و نظر مخالف متین، خردمندانه، قوی و قابل توجیه باشد.

از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی روابط مجلس با دولتمردان باید مطابق قانون و شرع باشد، یعنی سؤال و تفحص به عنوان حق مجلس وجود داشته باشد اما توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هیچ وجه جایز نیست و برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است.

ایشان فرمودند : مردم از مجلس و دو قوه دیگر انتظار بیان حق و پیگیری آن رادارند و به شدت با مجادله و گریبان گیری و تشنج میان قوا مخالف هستند و همه بدانند فضای منازعه در رئوس دستگاهها برای برای افکار عمومی زیان بخش و ناراحت کننده است.

تفاهم مجلسی ها با هم و با دولت و با سایر قوا مورد تاکید امام خمینی رهبر فقید انقلاب نیز بوده است بر اساس دیدگاه ایشان "مجلسی که اساس یک کشور است باید محلی برای بحث و ساختن اخلاق جامعه باشد، و انتقاد و استیضاح حق مجلس است اما برخورد با متخلف با آرامی و طرح مسائل اخلاقی بهتر رفع اختلاف می کند تا با الفاظ نیش دار و مقابله کردن با یکدیگر. لذا باید نطقهای قبل از دستور یامسائلی که در مجلس واقع می شود همانند خطبه های نهج البلاغه و خطب ائمه اطهار مردم را رو به صلاح ببرد، و آقایان در صحبتهایشان این احساس را داشته باشند که برای مصلحت جامعه حرف می زنند، نه برای مقابله و خودشان را یک واعظ حساب بکنند که می خواهند مردم را موعظه کنند و مردم هم احساس کنند که این آقایان خیر و صلاح آنها را می گویند."

در سخنان برخی از نمایندگان در روزهای اخیر چنین برداشت می شد که برخی از نمایندگان در صدد سوال از رییس جمهوری و حتی پیگیری طرح عدم کفایت وی هستند در حالیکه رهبر انقلاب امروز بار دیگر تاکید فرمودند: «اعتقاد راسخ دارم که دولت‌ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند و بعد از پایان دوره قانونی خود، امانت را با ارائه صورت وضعیت، به دولت بعدی تحویل دهند.»

تعامل و هم افزایی قوا یکی دیگر از توصیه های مهم رهبری به قوه مقننه و سایر قوا بود.

نقشه کلی تعامل قوا، از جانب دستگاه اجرایی و قوه قضاییه به اینگونه است که آن‌ها باید مصوبات مجلس را به صورت دقیق و کامل اجرا کنند و هیچگونه تعللی در این زمینه جایز نیست. این تعامل از جانب مجلس نیز باید به اینگونه باشد که در مصوبات، ظرفیت‌ها و واقعیت‌های کشور در نظر گرفته شود.

سخنان امروز رهبری را می توان چراغ راه چهار سال فعالیت مجلس یازدهم دانست اینک نوبت نمایندگان مجلس است که با استفاده از رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب لحظه ای از خدمت به مردم و تلاش برای حل مشکلات کشور دست نکشند .

این امیدواری وجود دارد آنچه رئیس مجلس در دیدار ویدئو کنفرانسی نمایندگان با رهبر انقلاب به عنوان «بسته اقتصاد مردمی» برای «تحول اقتصادی به نفع مردم» در پنج محور ارائه داد در دستورکار مجلس یازدهم قرار گیرد.
اصلاح ساختار بودجه ریزی کشور، نوسازی نظام مالیاتی کشور،بهبود معیشت اقشار کم‌درآمد، رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال(با دو ابزار ۱-رفع موانع تولید، انحصارات و رانت‌های صدور مجوز ۲-تامین مالی تولیداز طریق بازار سرمایه همراه با نظارت برعملکرد بورس) و حل مشکل مسکن از طریق واگذاری زمین از دارایی های دولت و توسعه تجارت خارجی و صادرات غیرنفتی بی شک به سود مردم خواهد بود و گشایشی در بهبود وضعیت معیشتِ طبقاتِ پایین و متوسّط ایجاد خواهد کرد .
Share/Save/Bookmark