توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 58561
سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۶
یک فوق تخصص خون و آنکولوژی مطرح کرد:
نقش سویا و چای سبز در کاهش خطر سرطان سینه
نقش سویا و چای سبز در کاهش خطر سرطان سینه
یک فوق تخصص خون و آنکولوژی گفت: سویا و چای سبز در کاهش خطر سرطان سینه ممکن است نقش مؤثری داشته باشند.

دکتر مهیار منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به رژیم غذائی محافظ در برابر سرطان سینه بر اساس نظر محققین دانشگاه استنفورد اظهار کرد: گام اول برای این مهم حفظ وزن مناسب است چرا که اضافه‌وزن خطر بزرگی است بخصوص پس از ۱۸ سالگی و حتی ۱۰ درصد اضافه‌وزن خطر ایجاد و یا عود سرطان قبلی را به طرز بارزی زیاد می‌کند.
وی افزود: حفظ وزن توسط ورزش روزانه و رژیم کم‌چربی بیشتر مبتنی بر میوه و سبزی لازم است طبق نظر موسسه NCI هفته‌ای ۴ ساعت ورزش باعث کاهش سطح هورمون‌ها و کاهش خطر سرطان می‌شود.
این فوق تخصص خون و آنکولوژی گام دوم رژیم غذایی را عموماً گیاهی عنوان کرد و با بیان اینکه رژیم‌های گیاهی سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند و طبق بعضی نظریات آنتی‌اکسیدان‌ها ممکن است اثر محافظتی بر ضد سرطان‌ها داشته باشد لذا توصیه می‌شود در وعده‌های متعدد روزانه از سبزی‌های تازه و میوه‌های تازه و حبوبات نظیر عدس و لوبیا استفاده شود.
وی گام سوم رژیم غذائی محافظ در برابر سرطان سینه را کاهش مصرف روزانه چربی‌ها عنوان کرد و گفت: تحقیقات زیادی مؤید نقش مؤثر کاهش مصرف چربی‌ها هستند.
منصوری اضافه کرد: همچنین مصرف سویا منبع عالی برای پروتئین و ویتامین‌های ب و آهن و کلسیم و سایر مواد مغذی است و این ماده غذایی ممکن است در کاهش خطر سرطان سینه مؤثر باشد و شاید روی استخوان‌ها دارای اثر محافظتی باشد.
این فوق تخصص آنکولوژی و خون تصریح کرد: گفته شده سویا در کاهش خطر بیماری قلبی عروقی هم مؤثر است و میزان مناسب مصرف حدود دو یا کاپ در هفته است.
منصوری بر مصرف چای سبز به‌صورت روزانه یک تا ۴ فنجان تأکید کرد و گفت: این ماده باید در این رژیم غذایی گنجانده شود.
این فوق تخصص خون و آنکولوژی با بیان اینکه مصرف الکل در ایجاد بسیاری سرطان‌ها نقش دارد و توصیه لازم منع کامل مصرف است» زیرا هیچ حد قابل‌اطمینانی ندارد، گفت: همچنین مصرف مقادیر مناسب کلسیم و ویتامین D در همه سنین لازم است و این اثر به خصوص در سنین پس از یائسگی مهم‌تر است. باید توجه داشت که کمبود ویتامین D در ایجاد کانسارها نقش دارد همچنین به‌سلامت استخوان کمک می‌کند.
وی بر کاهش مصرف مواد شیرین تأکید کرد و یادآور شد: افزایش مصرف شکر سطح انسولین را افزایش و وزن را بالا می‌برد و هر دو خطر سرطان را به دنبال دارند.
Share/Save/Bookmark