توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 32352
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۹
القدس العربی فاش کرد
چراغ سبز آمریکا به سناریوی جدید اردن برای سوریه
روزنامه القدس العربی از چراغ سبز آمریکا به اردن برای دنبال کردن سناریوی جدیدی درباره سوریه براساس طرح انتقال قدرت در این کشور خبر داد.
چراغ سبز آمریکا به سناریوی جدید اردن برای سوریه
به گزارش خبرگزاری خط نیوز به نقل از روزنامه القدس العربی، اردن از نظر سیاسی و دیپلماتیک توانسته است تا چراغ سبز دولت آمریکا را بدست آورد که این امر مسئولان اردنی را قادر می سازد تا سناریوی جدیدی را در برخورد با تبعات پرونده سوریه بویژه براساس یک طرح انتقالی قدرت در این کشور آزمایش کنند؛ طرحی که همه طرف های تاثیر گذار در سطح بین المللی و منطقه و به طور مشخص سران روسیه را برای حمایت از آن گردهم می آورد.

یک منبع آگاه در گفت وگو با روزنامه القدس العربی اظهار داشت که عبدالله دوم شاه اردن در حاشیه سفر اخیرش به واشنگتن توانست دولت آمریکا را اخیرا متقاعد کند تا در زمینه نزدیک کردن دیدگاهها بین آمریکایی ها و روس ها درباره پرونده سوریه به منظور رهایی از بحران بین الملی کنونی تلاش نماید.

وزارت امور خارجه روسیه این گزینه را پیشتر چند بار و اخیرا با طرف های عربی و جریان های جناح مخالفان سوری مورد بحث قرار داد و تماس های فشرده اردن در هفته گذشته اشاره دارد که پیشنهاد مربوط به یک طرح انتقالی که جایگزین سناریوی سرنگون کردن نظام بشار اسد می شود، با گام های محسوسی حتی در سطح کشورهای عربی درحال رشد و شکل گیری است.

شهر امان پایتخت اردن در هفت روز اخیر میزبان نشست‌های فشرده در این باره بود و همزمان امارات نیز از این رویکرد با حمایت مسئولان مصری، حمایت می کند به گونه ای که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر سفری به امان داشت و سپس شاه اردن در سفری غافلگیر کننده دوشنبه شب به عربستان رفت؛ عربستانی که همچنان با ایده تعامل با بشار اسد اساسا برخوردی محتاطانه دارد.

برپایه این گزارش، دیدگاه اردن در پشت درهای بسته از ضرورت حفاظت از همین نظام سوریه و دستگاههای دولتی همراه با مرحله ای انتقالی سخن می گفت که این مرحله با خروج شخصی بشار اسد و حتی خانواده اش براساس عدم گرفتار شدن مجدد در سناریوی "انحلال حزب بعث" همانند نسخه عراقی آن، پایان می یابد.

به گفته منابع دیپلماتیک غربی در شهر امان، به نظر می رسد اردن اقداماتی را در این چارچوب انجام داد که باعث شد تا دیدارهای دوجانبه ای با السیسی و شاه سعودی صورت گیرد.
Share/Save/Bookmark