توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 51342
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۵
عربستان درآستانه هرج‌ومرج در خاندان آل‌سعود؛ آغاز تحرکات زنجیره‌ای شاهزادگان علیه محمد بن سلمان
یک کارشناس سیاسی و معارض عربستانی تأکید کرد که حادثه تیراندازی شامگاه شنبه در اطراف کاخ پادشاه عربستان آغاز تحرکات شخصیت‌های قدرتمند آل‌سعود علیه محمد بن سلمان است.
عربستان درآستانه هرج‌ومرج در خاندان آل‌سعود؛ آغاز تحرکات زنجیره‌ای شاهزادگان علیه محمد بن سلمان
شیخ"محمد البحرانی" رئیس "مرکز الحرمین الاعلامی" و یکی از معارضان سرشناس عربستان در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم درباره حوادث اخیر در کاخ‌های پادشاهی از جمله حادثه تیراندازی در اطراف کاخ سلمان در شامگاه شنبه توضیح داد: چنددستگی در داخل خاندان پادشاهی عربستان علنی شده و هم‌اکنون نسل اول آل‌سعود از قدرت کنار گذاشته شده‌اند، برای نمونه شخصیت‌های مهم آل‌سعود همچون محمد بن عبدالعزیز و مقرن بن عبدالعزیز و طلال بن عبدالعزیز و یا حتی شخصیت‌های نسل دوم این خانواده همچون بندر بن سلطان و یا محمد بن فهد در جلسات پادشاه دیده نمی‌شوند و به‌طور کامل از صحنه سیاسی حذف شده‌اند.

وی ادامه داد: رژیم آل‌سعود سعی می‌‌کند اختلافات داخلی میان خاندان پادشاهی را مخفی نگه دارند، اما واقعیت این است که اختلافات شدیدی میان این خاندان به‌وجود آمده است، به‌نظر من شخصیت‌های پرنفوذ آل‌سعود تاکنون مقابل تحرکات بن‌سلمان اقدامی نکرده‌اند و ممکن است در انتظار کنار رفتن پادشاه یا مرگ او باشند، زیرا در این صورت محمد بن سلمان تنها باقی خواهد ماند.

البحرانی با تأکید بر این نکته که آل‌سعود هرگز مقابل پادشاهی محمد بن سلمان سکوت نخواهد کرد گفت: بدون شک در صورتی که پادشاه از قدرت کنار رود بزرگان آل‌سعود به محمد بن سلمان حمله کرده و اجازه قدرت یافتن او را نخواهند داد، زیرا شخصیت‌های سرشناس نسل اول و دوم آل‌سعود اجازه نخواهند داد که جوان 32ساله‌ای همچون محمد بن سلمان سرنوشت کشوری را که آن را ارث پدری خود می‌دانند در دست بگیرد.

شیخ محمد بحرانی در بخش دیگری از سخنانش آینده عربستان را مملو از هرج‌ومرج توصیف کرد و افزود: عربستان در آستانه ایجاد هرج‌ومرج در خاندان آل‌سعود قرار گرفته است، حادثه حمله به کاخ محمد بن سلمان در ریاض نیز قطعاً سرآغاز تحرکات جدید و پرقدرت علیه محمد بن سلمان است. رسانه‌های دولتی اعلام می‌کنند که حادثه حمله به کاخ‌های پادشاهی تنها مربوط به ورود یک پهپاد تفریحی به فضای کاخ بوده است، اما کاربر شناخته‌شده توییتر به‌نام مجتهد در این مورد صحبت کرد و تأکید داشت که حادثه روی‌داده بسیار جدی‌تر از مسئله مطرح‌شده توسط رسانه‌های دولتی بوده است.

این کارشناس عربستانی در همین خصوص توضیح داد: آنچه روی داد حمله به کاخ‌های پادشاهی عربستان بود و تصاویر این درگیری‌ها نیز در رسانه‌های مختلف و فضای مجازی منتشر شده است. آنچه روی داد سرآغاز تحرکات زنجیره‌ای شاهزادگان آل‌سعود علیه محمد بن سلمان است، حتی اگر او قدرت را در دست بگیرد نمی‌تواند مدت زیادی پادشاه باقی بماند.

وی همچنین اظهار داشت: برخی رسانه‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که بیش از 30 هزار سرباز آمریکایی آماده هستند تا در صورتی که محمد بن سلمان پادشاه عربستان شد کنترل منابع نفتی این کشور را در دست بگیرند زیرا احتمال این امکان را می‌دهند که با رسیدن محمد بن سلمان به تخت پادشاهی درگیری‌ها و نا آرامی‌های داخلی شدیدی روی دهد. آمریکایی‌ها با جدیت در حال برنامه‌ریزی برای مدیریت اوضاع پس از محمد بن سلمان هستند.

رئیس "مرکز الحرمین الاعلامی" در پایان گفت: محمد بن سلمان برای رسیدن به پادشاهی شتابزده است، اما مطمئناً در این مسیر با موانع بزرگی روبه‌رو خواهد شد، زیرا وضعیت اقتصادی عربستان اسفبار شده است و خاندان آل‌سعود نیز پادشاهی او را نخواهند پذیرفت. خود او نیز وضعیت را پیچیده‌تر کرد، زیرا جنگ علیه یمن را به‌راه انداخت و با قطری‌ها و همچنین شیعیان در غرب کشور درگیر شد. کشور ما در آستانه هرج‌ومرج قرار گرفته است و با کنار رفتن نسل اول خاندان پادشاهی که آخرین آنها سلمان بن عبدالعزیز است شاهد بحران امنیتی و اقتصادی خواهیم بود.
Share/Save/Bookmark