توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 22092
سه شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۵
یادداشت سیاست روز:
میراث خوب، میراث بد
همواره پس از گذشت و پایان دوران ریاست‌جمهوری مردم می‌بینند که مشکلات همچنان باقی است و رئیس‌جمهور بعدی به همراه کابینه خود از دولت گذشته گلایه می‌کند.
میراث خوب، میراث بد
طرح مسکن مهر بی‌فایده بود و دیگر اجرا نمی‌شود. طرح مهرآفرین لغو شد. طرح شبنم دیگر اجرا نخواهد شد. هدفمندی یارانه‌ها به این شیوه به ضرر کشور است.
دولت احمدی‌نژاد هم سیاست انتقاد از دولت‌های پیش از خود را پی‌گیری می‌کرد. حتی می‌گفت خدمات و کارهایی که در دولت‌های نهم و دهم انجام شده است، در 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این ادعا و درستی و نادرستی آن نیازمند یک بررسی دقیق دارد تا صحت و سقم آن هم مشخص شود.
اما همواره پس از گذشت و پایان دوران ریاست‌جمهوری مردم می‌بینند که مشکلات همچنان باقی است و رئیس‌جمهور بعدی به همراه کابینه خود از دولت گذشته گلایه می‌کند.
آقای روحانی روز گذشته در چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز با ارائه آمار و ارقامی که قطعا از سوی دولت گذشته پاسخ داده خواهد شد، با تاکید بر این که دولت همه تلاش خود را برای رونق بخش کشاورزی انجام خواهد داد، از بدهی‌های چند هزار میلیاردی دولت گذشته در این بخش خبر داد و گفت: پس از مشاهده این بدهی‌ها دیدیم دولت گذشته ارث‌های خوبی برای ما بر جای گذاشته است!
رئیس‌جمهور همچنین چندی پیش در جمع دانشجویان از خالی بودن خزانه دولت خبر داده بود.
این سخن آقای روحانی با پاسخ برخی از مسئولان اقتصادی دولت دهم همراه شد. حسینی یکشنبه شب در برنامه پایش به این سخن پاسخ داد.
اما هنوز ابهامات موجود در ادعاهای دو طرف برطرف نشده است. آقای رئیس‌جمهور در سخنان خود در جمع کشاورزان از واردات 7 میلیون تن گندم هم خبر داد.
در دولت اصلاحات جشن خودکفایی گندم گرفته شد. این محصول کشاورزی یکی از استراتژیک‌ترین محصولاتی است که در حوزه غذا شناخته شده است، اما پس از آن جشن خودکفایی، باز هم شاهد واردات گندم از خارج بودیم. در واقع این اتفاق اسمی بود نه رسمی!
در دوران دولت سازندگی هم مسائلی مطرح می‌شد از جمله بازسازی مناطق جنگی و شهرهای جنوب کشور به ویژه استان خوزستان که گفته می‌شد، بازسازی آنها به خوبی انجام شده است اما پس از گذشت سال‌های طولانی، این شهرها همچنان با مشکلات و آثار باقی مانده از آن دوران دست و پنجه نرم می‌کنند. توقع و انتظار از رئیس‌جمهور جدید همواره بر مبنای حل مشکلات و معضلاتی است که کشور سال‌هاست با آن درگیر است. همه وعده‌هایی می‌دهند اما پس از پایان دوران کار و تلاش مشکلات همچنان باقی است.
هیچگاه در اجرای طرح‌ها و پروژه‌هایی که البته مصوبه قانونی هم دارد وحدت رویه و نظر دیده نمی‌شود. دولت قبل طرح و لایحه‌ای را اجرا می‌کند، دولت بعد آن را ناکارآمد تشخیص داده و منتفی می‌سازد.
در دولت تدبیر و امید، چند مورد دیده شده است که از سوی مسئولان لغو شده، مانند طرح مسکن مهر، طرح شبنم و چندین مورد دیگر، مدتی هم است که دولت درگیر موضوع هدفمندی یارانه‌ها است چون برای تامین بودجه پرداخت یارانه‌های مستقیم به مردم با مشکل روبروست.
با توجه به مخالفت‌هایی که از سوی دولت کنونی با برخی اقدامات دولت دهم انجام گرفته است، انتظاری که مردم از دولت دارند ارائه راهکار و برنامه برای طرح‌هایی است که دولت با آن مخالف است.
به عنوان مثال، طرح مسکن مهر یکی از آن برنامه‌هایی است که در دولت احمدی‌نژاد پی‌گیری شده و صدها هزار واحد مسکونی ساخته و تحویل شد و برخی از آنها تحویل شده است. دولت یازدهم از توقف این طرح گفته است اما هیچ جایگزین و یا طرحی که بهتر از آن باشد ارائه نداده است. هدفمندی یارانه‌ها هم یکی از موضوعاتی است که دولت یازدهم را با مشکل روبرو ساخته است. اما همچنان می‌بینیم که هیچ راهکاری برای بهتر شدن آن ارائه نداده و تنها به شیوه اجرایی آن اشکال وارد می‌کند. این طرح که در واقع طرح تحول اقتصادی نام دارد، یک بخش آن مربوط به هدفمند کردن یارانه‌ها است و بخش‌های دیگر هم در آن وجود دارد که در زمان مناسب به آن پرداخته خواهد شد.
اما نکته مهم این موضوع همان نفی دیگران برای اثبات خود است که درگذشته نیز وجود داشته، که به نظر می‌رسد این رویه به غیر از این که یاس و ناامیدی در جامعه ایجاد کند ثمر دیگری ندارد.
دولت تدبیر و امید، باید امید را در جامعه افزایش دهد و تدبیر در مدیریت‌ها ایجاد کند تا مشکلاتی که گفته وجود دارد، حل شود. وگرنه برای برون رفت از این پارادوکسی که بر مبنای آمار و ارقام دو دولت دیده می‌شود، تنها راه این است که از هر دو طرف نماینده‌ای روبروی هم و در مقابل دیدگان مردم در تلویزیون به بحث و مناظره بپردازند تا همه این حاشیه‌ها برطرف شود.



یادداشت سیاست روز/محمد صفری
Share/Save/Bookmark