توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 56158
چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۸
ترامپ: احتمال دارد بن‌سلمان از قتل خاشقجی مطلع بوده باشد/در اجلاس گروه ۲۰ با او دیدار می‌کنم
ترامپ: احتمال دارد بن‌سلمان از قتل خاشقجی مطلع بوده باشد/در اجلاس گروه ۲۰ با او دیدار می‌کنم
رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار داشت: سازمان سیا ۱۰۰ درصد نقش داشتن ولیعهد سعودی در ترور جمال خاشقجی را قطعی نگفته است. وی در عین بیان اینکه آمریکا منافعی مرتبط با عربستان دارد گفته است، ولیعهد سعودی به احتمال زیاد از قبل از قتل خاشقجی مطلع بوده است.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران در کاخ سفید پیش از ترک آنجا به مقصد پایگاه هوایی "اندروز" و نیز از آنجا به تفرجگاهش در ایالت فلوریدا برای سپری کردن تعطیلات عید شکرگزاری اظهار داشت: سازمان سیا (سی‌آی‌ای) صد در صد در شناسایی مسؤولان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که در دوم اکتبر در داخل کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید به نتیجه و قطعیتی نرسیده است.

به رغم اذعان یک مقام وزارت خارجه و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مبنی بر اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان آمر قتل جمال خاشقجی بوده اما رئیس‌جمهوری آمریکا از مطرح کردن این نتیجه‌گیری در جمع خبرنگاران امتناع می‌کند با اینکه از گزارش سازمان سیا در این باره مطلع است.

براساس گزارش روسیا الیوم، رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه گفت: با محمد بن سلمان در جریان اجلاس گروه ۲۰ در آرژانتین در صورتی که بن سلمان در آن شرکت کند، ملاقات خواهد کرد.

وی بار دیگر از ائتلاف کنونی با عربستان دفاع کرده و گفت، این رابطه به نفع آمریکا چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ تقابل با نفوذ ایران در منطقه است.

ترامپ در این راستا در اشاره به تحریم‌های احتمالی علیه ریاض تصریح کرد، هرگز اقتصاد جهان یا اقتصاد آمریکا را با در نظر گرفتن تدابیر سخت علیه عربستان نابود نخواهد کرد.

ترامپ در ادعاهایی واهی علیه ایران مدعی شد: جهان مکانی بسیار خطرناک است به عنوان نمونه ایران مسؤول جنگی خونینی است که به صورت نیابتی علیه عربستان در یمن صورت می‌دهد، است. ایران تلاش می‌کند اقدام شکننده برای برقراری دموکراسی در عراق را نابود کند. ایران از حزب الله لبنان "تروریسم" حمایت و "دیکتاتوری" بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را تایید می‌کند و امثال دیگری از این قبیل وجود دارند. تهران به طور علنی شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل را سر می‌دهد.

وی بدون اشاره به جنایت‌های عربستان در یمن گفت: اما آن طرف قضیه عربستان اگر ایران بگذارد از یمن عقب‌نشینی خواهد کرد! سعودی‌ها کمک‌های فوری انسانی که یمن نیاز دارد را به آن خواهند بخشید در ضمن عربستان موافقت کرده میلیاردها دلار برای رهبری جنگ علیه تروریسم افراطی اسلام‌گرا هزینه کند.

ترامپ نسبت به تیره شدن روابط با عربستان هشدار داد و گفت: هر گونه تیرگی در روابط میان دو طرف، منجر می‌شود عربستان برای خرید سلاح به سمت چین و روسیه برود و آمریکا در این صورت قراردادهای بزرگ را از دست خواهد داد و عربستان بهای نفت را افزایش خواهد داد و این به ضرر اقتصاد آمریکا تمام خواهد شد.

بیانیه کاخ سفید

رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر در بیانیه‌ای که از جانب کاخ سفید منتشر شد، گفت، جنایت ترور جمال خاشقجی موضوعی غیرقابل قبول و شنیع است.

ترامپ افزود: بسیار احتمال دارد که ولیعهد عربستان از این اتفاق فاجعه‌آمیز مطلع بوده باشد و شاید هم نبوده اما ملک سلمان پادشاه سعودی و ولیعهدش به شدت اطلاع‌شان از برنامه‌ریزی و اجرای این جنایت را تکذیب کرده‌اند.

وی در این بیانیه خاطرنشان کرد، واشنگتن بسیاری از جزئیات این جنایت شنیع را می‌داند و سازمان سیا به ارزیابی اطلاعات خود ادامه می‌دهد.

ترامپ با این حال گفت: واشنگتن احتمالا تمام حقایق پیرامون این قتل را ابدا نداند به هر حال روابط با عربستان ادامه دارد.

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود، عربستانی‌ها خاشقجی را دشمن دولت و عضو گروه اخوان المسلمین توصیف کردند اما تصمیمش به این امر استنادی ندارد.

وی تاکید کرد: عربستان هم‌پیمان بزرگی در جنگ بسیار مهمی علیه ایران است و دولت من قصد دارد شریک ثابت ریاض برای تضمین منافع آمریکا، اسرائیل و شرکای دیگر در منطقه باقی بماند.

ترامپ در پایان این گونه بیانیه خود را خاتمه داد که اعضای کنگره رویکردهای متفاوتی دارند و به دلایل سیاسی و غیره تمایل به اجرای رویکرد خود دارند.

ترامپ در عین حال تصریح کرد، تصمیماتش را براساس امنیت و حفظ آمریکا می‌گیرد.

شبکه الجزیره در این باره آورده است، ترامپ نه در اظهارات شفاهی و نه در بیانیه کاخ سفید که پیش از آن منتشر شد، بن سلمان را مبرا ندانسته بلکه توپ را به زمین کنگره انداخت تا آن در سایه ارزیابی و گزارش سازمان سیا آنچه را علیه عربستان مناسب می‌بیند در پیش بگیرد.

به گزارش این شبکه، ترامپ احتمال نقش بن سلمان در این ترور را رسما رد نکرده است.
Share/Save/Bookmark