توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 44188
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۴
عربستان در خواسته‌اي واهي خواهان اخراج ايران از پارالمپيك به‌دليل درج نام خليج فارس روي لباس ايران شد
سكوت دستگاه ورزش مقابل ياوه‌گويي سعودي‌ها!
بازي‌هاي سياسي عربستان در ورزش ادامه دارد و در تازه‌ترين ادعا سعودي‌ها پس از حك شدن نام خليج‌فارس روي لباس ورزشكاران پارالمپيك كشورمان در ريو، طي يك درخواست واهي از مسئولان پارالمپيك خواسته‌اند تا كاروان ايران را از ريو اخراج شود.
سكوت دستگاه ورزش مقابل ياوه‌گويي سعودي‌ها!
به گزارش خطنیوز به نقل از روزنامه جوان، بازي‌هاي سياسي عربستان در ورزش ادامه دارد و در تازه‌ترين ادعا سعودي‌ها پس از حك شدن نام خليج‌فارس روي لباس ورزشكاران پارالمپيك كشورمان در ريو، طي يك درخواست واهي از مسئولان پارالمپيك خواسته‌اند تا كاروان ايران را از ريو اخراج شود. ادعاهاي واهي عربستاني‌ها در حالي مطرح مي‌شود كه مسئولان ورزش از كميته پارالمپيك تا وزارت ورزش مقابل ياوه‌گويي سعودي‌ها سكوت و واكنش به ادعاي عربستان را به روزهاي آينده موكول كرده‌اند!

جوسازي سعودي‌ها تمامي ندارد، يك روز به بهانه حمله به سفارت، ناامن بودن كشورمان را علم مي‌كنند و روز ديگر به خاطر درج شدن نام خليج‌فارس روي لباس كاروان پارالمپيك كشورمان، ادعا مي‌كنند ايران سياست را وارد ورزش كرده است، ادعايي كه بارها دستاويز خودشان براي جوسازي عليه ايران شده است. آخرين بار آن سال گذشته بود، بهانه‌شان هم حمله به سفارت عربستان بود، سعودي‌ها كه سه تيم‌شان با نمايندگان ايران در ليگ قهرمانان آسيا همگروه شده بودند، با وارد كردن سياست در ورزش، ادعاي ناامني ايران را پيش كشيدند و پايشان را در يك كفش كردند كه براي مسابقه با تيم‌هاي ايراني به كشورمان نمي‌آيند!

كنفدراسيون فوتبال آسيا هم كه زير نفوذ دلارهاي سعودي قرار دارد، در حكمي جانبدارانه، ادعاي عربستاني‌ها را پذيرفت و رأي به برگزاري بازي‌هاي تيم‌هاي باشگاهي ايران و عربستان در كشور ثالث داد. نكته قابل تأمل در اين ماجرا انفعال وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال برابر عربستاني‌ها بود، انفعالي كه سرانجام سبب شد تا عربستاني‌ها بدون كوچك‌ترين مشكلي حرف خودشان را به كرسي بنشانند. اين در حالي بود كه در روزهاي اول مطرح شدن ادعاي واهي سعودي‌ها، مهدي تاج، رئيس وقت سازمان ليگ برتر فوتبال، مدعي شده بود در صورتي كه كنفدراسيون فوتبال آسيا، به نفع عربستان رأي بدهد، تيم‌هاي ايراني از ليگ قهرمانان كنار خواهند كشيد. اين تهديد اما خيلي زود با واكنش منفعلانه علي كفاشيان در فدراسيون فوتبال و وزارت ورزشي‌ها منتفي شد و تصميم گيرندگان ورزش كشورمان در اقدامي خلاف امنيت ملي، مقابل سعودي‌ها كوتاه آمدند و با قبول بازي در كشور سوم با تيم‌هاي عربستاني، به صورت غيرمستقيم بر ادعاي واهي عربستان درباره ناامن بودن ايران تأييد كردند.

حالا يك سال بعد از جوسازي عربستان و تلاش اين كشور براي ناامن جلوه دادن كشورمان كه دخالت مستقيم سياست در ورزش بود، آنها در ادعايي واهي ديگري، ايران را به دخالت سياست در ورزش متهم كرده‌اند. بهانه‌شان هم درج شدن نام خليج فارس روي گرمكن‌ها و لوازم كاروان منا در پارالمپيك ريو است. از المپيك لندن بود كه كاروان ايران در مسابقات پارالمپيك طبق تصميم مسئولان صاحب يك لباس واحد و يكدست شد، لباسي كه پيش از المپيك چهار سال پيش رونمايي شد، لباسي كه منقش به نام خليج فارس بود. در پارالمپيك ريو هم كاروان كشورمان با اين گرمكن‌هاي يكدست و نام حك شده خليج فارس روي آن حاضر شد. همزماني پارالمپيك با فاجعه منا باعث شد تا نام منا براي كاروان ايران انتخاب شود و در روز افتتاحيه، پرچمدار كشورمان با لباس احرام رژه رفت تا ياد شهداي مظلوم كشورمان در حادثه منا زنده شود.

حالا در روزهاي پاياني پارالمپيك، سعودي‌ها كه از اين اقدام كشورمان به خشم آمده‌اند، با مطرح كردن اين ادعا كه ايران با درج نام خليج فارس روي البسه ورزشكاران، سياست را وارد ورزش كرده است، خواهان اخراج كاروان كشورمان از پارالمپيك ريو شده‌اند. آنها مدعي هستند کاروان ايران با اين کار و اين طراحي سياست را وارد ورزش در پارالمپيک کرده و اين نوشته حرکتي تحريک‌آميز عليه عربستان و کشورهاي عربي منطقه است. ناصر القحطاني، مدير فني و اداري کاروان عربستان در ريو در گفت‌وگويي که با يورو اسپورت عربي داشت در اين باره گفت: «بايد مانع از اين حرکات تحريک‌آميز ايراني‌ها باشيم. آنها در هر مکان و مراسمي دست به چنين حرکاتي مي‌زنند و سياست را وارد ورزش کرده‌اند. با همکاري ديگر کشورهاي عربي مي‌خواهيم تحريم‌هايي را عليه ايران اتخاذ کنيم تا مخالفت خود را با چنين رفتارهايي که هيچ ربطي به ورزش ندارد، اعلام کنيم.»
پس از شكايت عربستاني‌ها، آنها مدعي شدند کميته برگزاري بازي‌هاي پارالمپيک به کاروان ايران هشدار داده است، چنانچه به حرکات تحريک‌آميز خود ادامه دهند و شعارها و البسه اصلاح نشوند از ريو اخراج خواهند شد و پس از آن بود كه عكس‌هايي منتشر شد كه نام خليج فارس روي لباس‌هاي ورزشي پارالمپيكي‌هاي كشورمان، با يك برچسب پوشانده شده است، حركتي كه سعودي‌ها آن را نتيجه شكايت‌شان عنوان كردند.

محمد الخريجي، دبيرکل کميته پارالمپيک عربستان در اين باره گفت: «از کميته برگزاري رقابت‌هاي پارالمپيک تشکر مي‌کنيم که خيلي سريع اعتراض ما را پيگيري کردند. طبيعي بود که اعتراض ما مورد قبول واقع شود، چراکه در هر تورنمنتي چه ورزشي باشد و چه غيرورزشي حرکات تحريک‌آميز مورد قبول و تأييد نيست. چنين حرکاتي مخالف با روحيه ورزشي است به ويژه اگر زماني که يک کشور به کشور ديگري توهين کند.»
با وجود جوسازي سعودي‌ها، سكوت وزارت ورزش و كميته ملي پارالمپيك در اين‌باره ادامه دارد تا اين شائبه تقويت شود كه اين‌بار هم مانند ماجراي ليگ قهرمانان سال گذشته، ديپلماسي انفعال در رأس برنامه‌هاي مسئولان قرار گرفته و آنها نمي‌خواهند به ادعاي سعودي‌ها پاسخ قاطعانه و محكمي بدهند.
Share/Save/Bookmark