توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 37348
سه شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۶
تحریم‌ها به صورت غیررسمی ادامه می‌یابند
کارشناسان امور تحریم و مبادلات بازرگانی می‌گویند رفع تحریم‌های ضد ایرانی به موجب مفاد «برجام» به معنای باز شدن باب تجارت به روی ایران نیست و نگرانی بانک‌ها از جریمه شدن، عامل حفظ غیررسمی برخی از محدودیت‌ها علیه ایران خواهد بود.
به گزارش خط نیوز، یک روزنامه انگلیسی روز دوشنبه در اثنای گزارشی با محور امتناع شرکت نفت و گاز انگلیسی «بریتیش پترولیوم» از سفر به ایران همراه با «فیلیپ هاموند»، وزیر خارجه انگلیس به بررسی موضوع تداوم «غیررسمی» تحریم‌های ضد ایرانی پس از رفع احتمالی آنها مطابق مفاد سند «برجام» پرداخته است.

«فایننشال‌تایمز» از قول منابع نزدیک به شرکت «بریتیش پترولیوم» («بی‌پی»)، بیم از حریمه شدن به خاطر تحریم‌های واشنگتن علیه ایران را دلیل عدم حضور نمایندگان این شرکت در میان هیأت همراه «هاموند» ذکر کرده است.

این روزنامه انگلیسی سپس به نقل اظهارات روز دوشنبه «هاموند» در تهران پرداخته که گفته بود انتظار می‌رود تحریم‌ها علیه ایران اوایل بهار سال آینده برداشته شود.

فایننشال‌تایمز در ادامه می‌افزاید: «با این حال، افراد فعال در زمینه ارتقاء صادرات انگلیس می‌گویند بسیاری از کشورها از قبیل «بی‌پی» از این بابت نگرانند که تنظیم‌کنندگان مالی آمریکا حتی بعد از رفع تحریم‌های مالی هم شرکت‌ها را تحت پیگرد قرار دهند.»

«لورد نومن لامونت»، رئیس اسبق اتاق بازرگانی انگلیس به فایننشال‌تایمز می‌گوید به باور او بانکها تمایلی برای دادن پول به شرکت‌ها برای انجام مبادلات بازرگانی در ایران نخواهند داشت.

او می‌گوید: «حتی وقتی تحریم‌ها برداشته شوند - اگر این اتفاق بیفتد - برخی از تحریم‌ها باقی می‌مانند. این به معنای آن است که تنظیم‌کنندگان مالی آمریکا ممکن است هنوز تحریم‌های مربوط به کشورها را علیه موسسات خارج از خاک آمریکا اجرا کنند. حتی اگر این اتفاق هم نیفتد، این خطر وجود دارد که بانکها بیم این را داشته باشند که از طرف مقامات آمریکا تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.»

علاوه بر «لامونت»، کارشناسانی دیگر هم در این باره هشدار داده‌اند. جک استراو، وزیر خارجه انگلیس قبلاً گفته واشنگتن بانک‌های بین‌المللی را برای عدم حمایت از انجام مبادلات مالی قانونی با ایران تحت فشار قرار می‌دهد.

فایننشال‌تایمز به نقل اظهارات کارشناسانی می‌پردازد که می‌گویند با آنکه واشنگتن آرام آرام خودش را به تهران نزدیک می‌کند، موسسات آمریکایی برای گشودن درب‌های تجارت به روی ایران در مقایسه با شرکت‌های اروپایی، محتاطانه‌تر عمل می‌کنند.

به گفته این کارشناسان، منع بانکی غیررسمی موجود در زمینه تأمین منابع مالی برای قراردادهای عقد شده با ایران تا وقتی که نحوه اجرای تحریم‌ها توسط قانونگذاران روشن نباشد، ادامه خواهد داشت.

مارتین جانستون، مدیر کل اتاق بازگانی ایران و انگلیس هم به این روزنامه گفت: «با این فرض که ایران به تعهداتش در برجام وفادار باشد، تحریم‌ها بایستی اوایل سال ۲۰۱۶ رفع شوند. اما برداشتن تحریم غیررسمی بانک‌ها زمان بیشتری طول می‌کشد. بانکها به ضمانت لازم دارند که در جاهایی که مبادلات تجاری انجام می‌دهند توسط سازمان‌های برون‌مرزی تحت تعقیب قرار نگیرند.»

«جک استراو» می‌گوید اداره «کنترل دارایی خارجی آمریکا»، نهاد آمریکایی مسئول اجرای تحریم‌های ایران، ممکن است صرفنظر از هر اتفاقی که برای تحریم‌ها می‌افتد کماکان از شرکت‌های خارجی شکایت کند. او گفت: «اداره کنترل دارایی خارجی به کاری که برای ۱۰ سال انجام داده عادت کرده است. اینکه آنها نگرششان را تغییر دهند به زمان نیاز دارد.»
منبع: فارس
Share/Save/Bookmark