توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 51388
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۱
شورای‌ شهر چقدر روی دست مردم‌ خرج گذاشت؟
جدای از اختلافات سیاسی که در شورای شهر تهران وجود دارد حالا باید از اعضای شورای شهر پرسید که پس از گذشت ۸ ماه با توجه به هزینه میلیاردی که آن‌ها برای خود انجام داده‌اند چه دستاوردی داشته‌اند.
شورای‌ شهر چقدر روی دست مردم‌ خرج گذاشت؟
به گزارش خط نيوز، شورای شهر تهران هنوز یکی از سوژه‌های سیاسی ایران است. شورایی اصلاح‌طلب که توانست با پیروزی بر لیست اصولگرایان بعد از ۱۲ سال وارد ساختمان این نهاد شوند؛ اما حضور آن‌ها از همان ابتدا جنجال‌آفرین شد. خرید میلیاردی تبلت و خودرو یکی از انتقاداتی بود که به اعضای شورای شهر وارد شد. پس‌ازآن هم بحث بر سر انتخاب شهردار بالا گرفت که درنهایت محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار تهران معرفی شد؛ فردی که پیش‌ازاین به دلیل بیماری ریاست سازمان میراث فرهنگی را رها کرده بود، اما حاضر شد برای تکیه زدن بر پول‌دارترین شهرداری کشور مجدداً مسئولیت بپذیرد.

جدای از انتقادات و نیش کنایه‌هایی که به انتقاد نجفی شد، این سؤال در بین فعالین سیاسی به وجود آمد که آیا اصلاح‌طلبان هیچ فرد توانمندتری از او نداشتند تا مسئولیت سنگین شهرداری تهران را بپذیرد؟

جواب در سیاسی‌کاری اعضای شهر بازمی‌گردد. اعضای شورای شهر تهران میثاق نامه‌ای را امضاء کرده‌اند که بر اساس آن هیچ‌یک از اعضا نمی‌توانند برای پذیریش سمتی اجرایی از آن خارج شوند. دلیل آن‌هم تنها به این موضوع برمی‌گردد که با خروج هر یک از آن‌ها «مهدی چمران»، عضو اصولگرا و رئیس سابق شورای شهر تهران امکان حضور در جمع آن‌ها را دارد که این مسئله اصلاً خوشایند اعضای فعلی نیست.

به هر سوی پس از هشت ماه از فعالیت شورای شهر پنجم، اعضای آن هنوز نتوانسته‌اند کارایی لازم را داشته باشند. این عدم تحریک حتی موردانتقاد تندوتیز سران جبهه اصلاحات هم هست.

فاتحه اصلاحات را نخوانید!
محمد عطریان فر عضو و رئیس موقت اولین شورای شهر تهران در یادداشتی که در روزنامه سازندگی منتشر کرد به اعضای کنونی شورای شهر هشدار داد که مراقب باشند تجربه شورای اول تکرار نشود.

او در خصوص اختلافاتی که برای انتخاب شهردار وجود دارد نوشت «این نگاه جدایی‌طلبانه برای شورای شهر خطرناک است. اعضای شورای شهر باید به دنبال فردی بگردند که بتواند شهر تهران را مدیریت کند، چون اگر در فرصت باقی‌مانده از عمر شورای شهر، دستاورد خوبی به دست نیاید، فاتحه آینده اصلاحات برای دورانی طولانی خوانده می‌شود».

۲ میلیارد برای ۸ ماه!
جدای از اختلافات سیاسی که در شورای شهر تهران وجود دارد حالا باید از اعضای شورای شهر پرسید که پس از گذشت ۸ ماه با توجه به هزینه میلیاردی که آن‌ها برای خود انجام داده‌اند چه دستاوردی داشته‌اند.

در ابتدای گزارش اشاره شد که در اولین اقدام، اعضای شورا برای خود اقدام به خرید ۲۱ عدد تبلت «آی پد» و خودروی پژو پرشیا کردند که درمجموع ۹۹۶ میلیون تومان روی دست مردم تهران هزینه گذاشت.

اما یکی از سؤالاتی که برای مردم تهران ایجادشده این است که اعضای شورای شهر چقدر حقوق می‌گیرند و دقیقاً چه‌کاری انجام می‌دهند.

بر اساس آیین‌نامه نحوه پرداخت حق جلسه و مزایا به اعضای شورا‌های اسلامی شهر و روستا که در سال ۹۶ ابلاغ‌شده است، اعضای شورای شهر تهران برای هر ساعت حضور مبلغ ۷۵ هزار تومان خواهند گرفت. سقف حضور هر فرد هم ۸۰ ساعت است که درمجموع هر عضو ۶ میلیون تومان دریافتی خواهد داشت. باید دقت توجه داشت طبق قانون کار کشور، ۸۰ ساعت به‌اندازه دو هفته حضور یک فرد در محیط کار تلقی می‌شود.


شورای شهر چقدر روی دست مردم تهران خرج گذاشته است؟


درواقع اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران در مدت ۸ ماه گذشته بیش از یک میلیارد تومان دست مزد دریافت کرده‌اند و این منهای تمام هزینه‌های جاری و دریافت وام‌های است که آن‌ها می‌توانند دریافت کنند.

فقط ۱۱۳ مصوبه در هشت ماه، هرکدام ۱۸ میلیون!
نکته قابل‌توجه در خصوص شورای شهر تهران این است که در هشت ماه گذشته تنها ۱۱۳ مصوبه داشته است که ۶۸ مورد آن مربوط به معرفی افراد اصلاح‌طلب به ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر برای گرفتن مسئولیت بوده است!

بر اساس گزارشی که روزنامه فرهیختگان منتشر کرده است تعیین، انتخاب، انتصاب و معرفی افراد در جایگاه‌های مختلف، اعم از کمیسیون‌ها، نمایندگان شورای شهر در شهرستان‌ها و... بخش بزرگی از مصوبات شورای شهر را به خود اختصاص داده‌اند، به‌طوری‌که از مجموع ۱۱۳ مصوبه، ۶۸ مورد آن مربوط به این موضوع است.

نمونه‌ای از این تعیین و انتخاب‌ها:
- معرفی خانم زهرا صدراعظم نوری به‌منظور حضور در جلسات شورای سیاست‌گذاری تدوین طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران
- تعیین و معرفی خانم‌ها بهاره آروین، شهربانو امانی‌انگنه، زهرا صدراعظم نوری، الهام فخاری و آقایان علی اعطا و بشیر نظری جهت عضویت در کمیته موضوع بند (ز) ماده‌واحده مصوبه «شهر دوستدار کودک»

این روزنامه هم‌چنین در ادامه گزارش خود به پرکاری اعضای شهر تهران در تغییر و یا نام‌گذاری معابر عمومی اشاره‌کرده است. طبق گزارش این روزنامه، یکی دیگر از موضوعاتی که محل طنازی‌های مجازی و انتقادات جدی منتقدان شورای پنجم بود و از آن به‌عنوان فعالیت‌های اصلی این شورای نام‌برده شد بحث نام‌گذاری‌های معابر بود؛ اتفاقی که علی‌رغم وجود در تمامی ادوار شورای شهر، در این دوره سروصدای بسیاری به پا کرد و حواشی زیادی داشت.

نمونه‌ای از این نام‌گذاری‌ها که شامل ۲ معبر و ۳ بوستان بوده است، عبارت‌اند از:
-نام‌گذاری کوچه‌ای بی‌نام واقع در محدوده منطقه ۱۶ شهرداری تهران حدفاصل خیابان برادران شهید رحیمی تا مجتمع مسکونی به نام شهید علی صبوری.
-نام‌گذاری میدانی بی‌نام واقع در محدوده منطقه ۱۹ شهرداری تهران حدفاصل تقاطع بلوار شقایق و خیابان شهید مطهری به نام شقایق.
-نام‌گذاری بوستانی بی‌نام واقع در محدوده منطقه ۱۱ شهرداری تهران به نشانی بزرگراه شهید نواب، میدان ۹ دی، خیابان شهید شیخ محمدی، نرسیده به پل جوادیه به نام شهید محسن حججی.
-نام‌گذاری بوستانی بی‌نام واقع در محدوده منطقه ۱۱ شهرداری تهران به نشانی خیابان اسکندری، تقاطع خیابان دامپزشکی به نام دامپزشک.

به‌صورت خلاصه می‌توان گفت: تمام اقدامات انجام‌شده در حدود هشت ماه فعالیت شورای شهر پنجم تهران عبارت‌اند از: ۶۸ مصوبه درباره معرفی اعضای شورا به حوزه‌های شهری ۸ مصوبه درباره الزام شورا به شهرداری، ۷ جوابیه و اصلاحیه، ۴ مصوبه درباره انتخاب شهردار و سرپرست، ۷ مصوبه پیرامون نام‌گذاری خیابان‌ها و بوستان‌ها، افزایش نرخ مترو و تغییر طرح ترافیک و ۱۹ مصوبه غیر‌عمومی. این اقدامات تمام کارنامه این شورا را تشکیل می‌دهد که برای آن هزینه میلیاردی صرف شده است.

منبع:خبرگزاری دانشجو
Share/Save/Bookmark