توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 48328
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۵
شروط سازمان زیباسازی برای تحویل موزه صنعتی
هرچه میراث فرهنگی بگوید قبول داریم/ باید سند موزه را ثبت کنند
هرچه میراث فرهنگی بگوید قبول داریم/ باید سند موزه را ثبت کنند
«سازمان زیباسازی هیچ انگیزه‌ای که بخواهد موزه صنعتی را از هلال احمر بگیرد و مدیریت کند ندارد، اما آنها باید سند موزه را ثبت و هیات امنایی از همه متولیانِ موزه ایجاد کنند تا موزه راه‌اندازی شود. ما فقط حکمیتِ میراث فرهنگی را قبول داریم.»

به گزارش ایسنا، پروژه مرمت موزه استاد علی‌اکبر صنعتی با هشدارهای رسانه‌ای پس از حدود هشت سال از سر گرفته شد، اما از چند ماه گذشته روند کار به دلایلی دوباره متوقف شده است.

رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این زمینه به خبرنگار ایسنا می‌گوید:‌ این سازمان حکمیتِ اداره‌کل میراث فرهنگی استان تهران را برای حل مشکل بوجود آمده در رابطه با مرمت موزه استاد صنعتی قبول می‌کند، به همین دلیل با مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران هماهنگ کرده و اعلام کردیم این اداره‌کل را به عنوان حَکَم در پروژه موزه استاد صنعتی قبول داریم.

عیسی علیزاده با اشاره به لزوم برگزاری یک جلسه مشترک توسط اداره‌کل میراث فرهنگی استان تهران به عنوان بالاترین مقامی که می‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیری کند، ادامه می‌دهد: این جلسه مشترک با حضور شهرداری منطقه ۱۲، هلال احمر و کارشناسان سازمان زیباسازی و میراث فرهنگی استان تهران باید برگزار شود و هرچه مدیرکل میراث فرهنگی تهران به عنوان متولی بگوید، ما قبول می‌کنیم.

وی با بیان این‌که این اظهارنظر به صورت شفاهی به مسئولان هلال احمر نیز منتقل شده، بیان می‌کند: برای آغاز پیگیری‌های ساماندهی و مرمت این موزه، من پیشقدم شدم و جلسه‌ای با آقای حسن ابوالقاسم گرجی، معاون توسعه و منابع انسانی و پشتیبانی جمعیت هلال احمر برگزار کردم. آن‌ها در ابتدا راضی به این سبک و روش که ما می‌خواستیم نمی‌شدند، در حالیکه معتقد بودیم این موضوع به نوعی برای نگهداری و مرمت آن‌جا لازم بود.

اگر می‌خواستند این ساختمان موزه نشود، چه لزومی به این همه هزینه‌کرد بود؟ ما همه‌ی نقاشی‌ها و مجسمه‌های موزه را مرمت و هزینه‌ی زیادی صرف کرده‌ایماو با اشاره اقداماتی که سازمان زیباسازی به عنوان یک دغدغه برای بافت تاریخی منطقه ۱۲ تهران انجام می‌دهد، می‌افزاید: این صحبت‌ها و نخستین درخواست‌ها چند سال گذشته و در زمان بازدید مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران، رییس وقت جمعیت هلال احمر (دکتر فرهادی) و من از بافت تاریخی منطقه ۱۲ تهران رخ داد. صحبت شد تا سازمان زیباسازی مرمت‌های مورد نظر را انجام و در نهایت این بنا به موزه تبدیل شود.

وی با تاکید بر امضای تفاهم‌نامه‌ اولیه‌ای که بین سازمان میراث فرهنگی، زیباسازی و جمعیت هلال احمر برای آغاز این پروژه امضا شده بود، ادامه می‌دهد: پس از هزینه‌هایی که برای این پروژه انجام دادیم، رئیس جمعیت تغییر کرد و به ما گفتند شما موظفید فقط موزه را مرمت کنید و آن را تحویل ما دهید. اما ما اعلام کردیم توافق‌های اولیه این‌گونه نبوده‌ و براساس صحبت‌های مطرح شده، سازمان زیباسازی این مرمت را آغاز کرده است.

علیزاده تاکید می‌کند: اگر می‌خواستند این ساختمان موزه نشود و به مکانی مانند تشریفات جمعیت هلال احمر تبدیل شود، چه لزومی به این همه هزینه‌کرد بود؟ هزینه‌ای که باید برای مرمت بناهای تاریخی منطقه ۱۲ تهران انجام می‌شد. ما همه‌ی نقاشی‌ها و مجسمه‌های موزه را مرمت و هزینه‌ی زیادی صرف کرده‌ایم.

باید یک هیات امنا با حضور همه متولیان ایجاد شود

وی می‌گوید: برای سامان یافتن این وضعیت در موزه‌ی صنعتی گفته‌ایم یک ترکیب هیات‌امنا شامل شهردار منطقه ۱۲ تهران، مدیرعامل سازمان زیباسازی، میراث فرهنگی و هلال‌احمر باید ایجاد شود تا در این زمینه تصمیم‌گیری شود، اما مسئولان جمعیت تا امروز نسبت به این قضیه راضی نشده‌اند و تمایل دارند غلبه‌ی اعضای هیات امنا روی افراد، از سوی جمعیت هلال احمر باشد.

علیزاده با این وجود اظهار می‌کند: فقط این کار کافی نیست، چون احتمال دارد بار دیگر با تغییر رئیس جمعیت هلال احمر این بحث نیز تغییر کند و باز هم بخواهند یک کاربری دیگر به این موزه بدهند.

او هدف سازمان زیباسازی از در دست گرفتن پروژه‌ مرمت موزه‌ی علی‌اکبر صنعتی را ایجاد موزه‌ای می‌داند تا همه‌ی مردم بتوانند از آن استفاده کنند و ادامه می‌دهد: سازمان زیباسازی فقط به دلیل تاریخی و میراثی بودن این بنا مرمت آن را آغاز کرد، هدف‌مان این بود که آن به یکی از فضاهای عمومی منطقه ۱۲ تبدیل شود تا مردم بتوانند مانند سردرباغ ملی در آن رفت‌وآمد کنند.

سازمان زیباسازی فقط به دلیل تاریخی و میراثی بودن این بنا مرمت آن را آغاز کرد، می‌خواستیم آن را به یکی از فضاهای عمومی منطقه ۱۲ تبدیل کنیم تا مردم بتوانند مانند سردرباغ ملی در آن رفت‌وآمد کنندوی تاکید می‌کند: ما نمی‌توانیم بودجه‌ای که برای کارهای مرمتی و بافت تاریخی در نظر گرفته‌ایم را برای یک سیستم دولتی هزینه کنیم و مالک پس از مرمت درِ آن مکان را ببندد و بگوید من مدیر هستم و خودم تصمیم می‌گیرم چه کاری انجام شود. درست است که مالکیت با آن‌هاست، اما آیا عمارت ارباب هرمز که متعلق به سازمان زیباسازی بود را ما پس از مرمت، تعطیل کردیم؟ ما ان را به انجمن گرافیک دادیم. مگر ما درِ عمارت باغ موزه نگارستان را بستیم؟ مالک هر بنای تاریخی که نمی‌تواند به طور صددرصد مدیریت را نیز بر عهده بگیرد.

باید ابتدا موزه را به عنوان موزه ثبت کنند و اساسنامه بنویسند

رئیس سازمان زیباسازی ادامه می‌دهد: اگر واقعا قصد ایجاد موزه را دارند؛ باید نخست مانند همه موزه‌ها یک اساسنامه بنویسند. نه این که بگویند قبول موزه می‌شود بعد همه اعضای هیات مدیره از جمعیت هلال‌احمر باشد و سپس بگویند هیات مدیره تصمیم گرفته است این‌ مکان یک کاربری دیگر بگیرد، این اتفاق برای صد مکان دیگر رخ داده است.

او تاکید می‌کند: بحث‌های مطرح شده قائل به شخص و مدیریت شخص نباید باشد، نخست باید مکان, ثبت میراثی شود، موزه بودن آن تصویب شود، اساسنامه‌ی و اعضای آن مشخص شوند، از هر نهادِ میراث فرهنگی، شهرداری، هلال احمر و زیباسازی یک نماینده انتخاب شود تا فضای موجود را مدیریت کنیم و هزینه دهیم، پس از آن در فضاهای دیگر نیز مدیریت کنیم و هزینه دهیم. ما به هلال احمر نیز این پیشنهاد را دادیم، اما نه به صورت مکتوب.

علیزاده با تاکید دوباره بر قبول کردن حَکَمیت میراث فرهنگی استان تهران برای حل مشکلات در این زمینه ادامه می‌دهد: ما به هلال‌احمر نیز این پیشنهاد را دادیم، اما مکتوب ننوشتیم. اما خودم با آقای خسروآبادی شفاها صحبت کردم که حَکَمیت شما را قبول داریم. اصلا میراث فرهنگی بگوید، پس از آن اگر کسی خواست چنین مکانی را که مرمت شده، به بخش ویژه و تشریفات تبدیل کند، ما آن را بر عهده میراث فرهنگی به عنوان حَکَم می‌گذاریم.

تا پایان اردیبهشت جلسه نهایی را برگزار می‌کنیم

وی در پاسخ به زمان برگزاری این جلسه نیز بیان می‌کند: احتمالا تا پایان اردیبهشت ماه این جلسه را برگزار می‌کنیم و قطعا نیز نتیجه اعلام می‌شود.

او همچنین درباره‌ی نامه‌ای که از سوی معاون توسعه و منابع انسانی و پشتیبانی جمعیت هلال احمر در فروردین امسال با درخواست واگذاری موزه به جمعیت هلال‌احمر به وی رسیده است، نیز می‌گوید: این نامه به دست ما رسیده، اما ما براساس توافق تا یک سال دیگر می‌توانیم این‌مکان را در اختیار داشته باشیم، قانونا می‌توانیم آن را تحویل ندهیم، چون هنوز مرمت به پایان نرسیده است.

براساس توافق تا یک سال دیگر می‌توانیم موزه صنعتی را در اختیار داشته باشیم؛ قانونا می‌توانیم آن را تحویل ندهیم، چون هنوز مرمت به پایان نرسیدهاو ادامه می‌دهد: در صورتی می‌توانستیم براساس نامه تا ۲۲ بهمن سال گذشته موزه را تحویل دهیم که مرمت مکان به پایان رسیده بود، گفته‌ایم مرمت که به پایان رسید تحویل می‌دهیم، اما این بحث ها باعث شدند که مرمت هنوز به طور کامل تمام نشود.

علیزاده می‌گوید: من از این قضیه نگرانم، ما حدود یک سال و نیم است که ۹۷ درصد مرمت این موزه را به پایان رسانده‌ایم و فقط یک کارهای جزئی باقی مانده است، اما متاسفانه همین بحثی که دوستان ما در هلال‌احمر دارند، باعث شده تا کار متوقف شود.

او درباره‌ی علت این صحبت که معتقد است احتمال دارد جمعیت هلال احمر موزه استاد صنعتی را تغییر کاربری دهد، آن هم با وجود صحبت‌هایی که در اواخر سال گذشته مسئولان جمعیت درباره‌ی این قضیه کرده‌اند، می‌گوید: برداشت‌ها از جلسات است که این طور مطرح می‌شود. اطلاعات و بحث‌ها این را نشان می‌دهند.

او اضافه می‌کند: اگر قصدشان ایجاد موزه است، این مکان را به عنوان موزه ثبت کنند، با مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران باید صحبت کنند، خودشان به تنهایی نمی‌توانند موزه را ایجاد کنند. اگر حُسن نیت موزه کردن دارند، یک اساسنامه با نام موزه علی اکبر صنعتی بنویسند، مانند موزه رضا عباسی.

او ادامه می دهد: زمان تفاهم و قراردادِ ما و پیمانکار به پایان رسید، اما دوستان آن قدر تعلل کردند که برخی کارهایی که باید انجام می‌شدند مانند درخواست برق و سند به تعویق افتاد؛ این‌ها یک‌سری اتفاقات است که نیاز به توافق طرفین دارد، وگرنه سازمان زیباسازی هیچ انگیزه‌ای که بخواهد این مکان را از هلال احمر بگیرد و مدیریت کند، ندارد.

مدیر عامل سازمان زیباسازی تاکید می‌کند: اگر هلال‌احمر نتواند از نظر بودجه موزه را مدیریت کند و بگویند بودجه یا توانایی نداریم، ما می‌توانیم مدیریت موزه علی‌اکبر صنعتی را بپذیریم. ما آمادگی داریم که همه هزینه‌های این مکان، نگهداری، مرمت آثار، توسعه و مدیریت را بدهیم و مدیریت کنیم و آمادگی این را داریم که با میراث فرهنگی بنشینیم و هر آیین‌نامه‌ای که برای ثبت موزه لازم است را امضا کنیم تا این مکان کاربری موزه بگیرد.
Share/Save/Bookmark