توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 55258
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۹
سوپر‌منِ هیچ‌کاره!
زخمی که در «پائیز» دولت روحانی سرباز کرد/ باج‌خواهی «کارگزاران» از دولت/ فصل جدایی فرا رسیده است؟
بالاخره گمانه‌زنی‌ رسانه‌ها و محافل سیاسی در پائیز دولت روحانی به یقین تبدیل شد. از ابتدای عمر دولت دوازدهم، ناظران سیاسی این گزاره را مطرح می‌کردند که وزرای تحمیلی منتسب به یک جناح خاص در گوشه عزلت قرار گرفته‌اند و عملا نقشی در تصمیم‌گیری‌ها ندارند.
زخمی که در «پائیز» دولت روحانی سرباز کرد/ باج‌خواهی «کارگزاران» از دولت/ فصل جدایی فرا رسیده است؟
به گزارش خط نیوز به نقل از پایگاه 598، بالاخره گمانه‌زنی‌ رسانه‌ها و محافل سیاسی در پائیز دولت روحانی به یقین تبدیل شد. از ابتدای عمر دولت دوازدهم، ناظران سیاسی این گزاره را مطرح می‌کردند که وزرای تحمیلی منتسب به یک جناح خاص در گوشه عزلت قرار گرفته‌اند و عملا نقشی در تصمیم‌گیری‌ها ندارند.

به گزارش عصرایرانیان، رفتارها و تصمیم‌گیری ها درون دولت هم نشان می‌داد که «حلقه نیاوران» و به طور مشخص شخص واعظی رییس دفتر این روزهای رئیس جمهور، عنان امور را به دست گرفته‌اند و دیگر خبری از اعمال نفوذهای کارگزارانی‌ها نیست.

نمی‌توان فراموش کرد که در اوج مشکلات اقتصادی کشور خبرهایی به گوش می‌رسید که نشان می‌داد برخی از وزیران حتی موفق به دیدار رئیس جمهور هم نمی‌شوند و «جزیره ای خودگردان» اداره کشور را به دست گرفته است.

درباره انتقادات این روزهای همراهان دیروز روحانی هم بدون تردید می‌توان این احتمال قوی را مطرح کرد که این جریان سیاسی خاص قصد دارد خود را از ناکارآمدی‌های دولت مستقر کنار بکشد و در انتخابات 1400 بدون پذیرفتن مسئولیت خسارات وارد شده به کشور، برای قوه مجریه خیز بردارد.

جهانگیری: اجازه برکناری منشی خودم را هم ندارم!
در همین زمینه، اسحاق معاون اول رئیس‌جمهور در سخنانی بی‌سابقه با اشاره به اینکه در شرایط امروز نیازمند مدیران شجاع و ریسک پذیر هستیم، گفت: برخی فکر می‌کنند ما خودکار به دست باید به دنبال عزل مدیرانی باشیم که ریسک پذیر نیستند، در حالی که تا این لحظه اجازه برکناری منشی خود را هم پیدا نکردم. مدیری که مسئولیت می پذیرد باید شجاع و ریسک پذیر باشد در غیر اینصورت به مردم ظلم کرده است.



جهانگیری خطاب به تولیدکنندگان گفت که شرایط سخت است و سختی برای انسان های بزرگ ولی مظلوم تر از ما، ملت هستند که با درآمد ماهیانه زیر 2 میلیون تومان خود را اداره می‌کنند.

وی در پاسخ به طرح پیشنهادی تعدادی از فعالان بخش خصوصی و صادرکنندگان درباره افزایش قیمت بنزین، اضافه کرد: آیا واقعا در شرایط فعلی افزایش قیمت بنزین امکان پذیر است؟ باید سیاست ها را گام به گام پیش ببریم و از اقتصاد دولتی که یارانه ای و نفتی است به سمت اقتصاد آزاد برسیم و این اقدام یک شبه صورت نمی گیرد و باید سیاست مدیریت شده ای متناسب با شرایط جامعه داشته باشیم.

وقتی کارگزارانی‌ها وارد ماجرا می‌شوند
بلافاصله بعد از اظهارات تند جهانگیری، مرد خاکستری جریان کارگزاران در مصاحبه‌ای به حمایت ضمنی از جهانگیری پرداخت و تلویحا به دولت روحانی تاخت. حمله‌ای که هیچ تناسبی با حمایت‌های دیروز وی و هم پالگی‌هایش از شخص حسن روحانی ندارد. غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در رابطه با استعفای عباس آخوندی و ترمیم کابینه گفت: در وضعیت فعلی نباید اجازه دهیم جوسازی صورت بگیرد اما آقای رئیس‌جمهور باید خیلی زودتر از این‌ها بسیاری از این وزیران را تغییر می‌داد. وی در گفت و گو با آنا،افزود: من اگر جای آقای روحانی بودم حتی بعد از عزل وزیرش، معاونش را جایگزین او نمی‌کردم؛ زیرا اگر معاون او خوب بود همان وزیر، کار خود را خوب انجام می‌داد اما این سلیقه رئیس‌جمهور است. بهتر است رئیس‌جمهور و مجلس در فضای سالم در مورد انتخاب وزیران تصمیم بگیرند و پیشنهاد می‌کنم مصالح کشور را نیز در نظر داشته باشند.



دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه روحانی اصرار داشت بعضی از وزیران را با وجود اختلاف همچنان تا آخر کنار خود نگاه دارد گفت: اما بعد به یک جایی می‌رسند که فکر می‌کنند دیگر مصلحت نیست بیشتر از این تعلل داشته باشند. کرباسچی در واکنش به جمله معاون اول رئیس‌جمهور که امروز در همایش بیست و سومین سالروز ملی صادرات گفته بود «اجازه برکناری منشی خودم را ندارم چه برسد به تغییر مدیران دولتی» گفت: من صحبت آقای جهانگیری را شنیدم اما نمی‌دانم چرا این حرف را زد؟ اگر من به‌ جای او بودم که حتی نمی‌توانستم منشی خودم را تغییر دهم، یک روز هم در کابینه دولت نمی‌ماندم.

فصل جدایی فرا رسیده است؟
با نگاهی به آخرین تغییر و تحولات دولت دوازدهم، اکنون بیش از گذشته این موضوع به اثبات رسیده است که با شکست عملی دولت در تحقق وعده‌هایش خصوصا در حوزه اقتصادی، دوستان و مدیران دیروز کم کم در حال جدا کردن صف خود هستند و علاوه بر این ، حلقه اطراف رئیس جمهور هم بیشتر از گذشته به این جدایی تمایل دارند. در این میان اما نباید فراموش کرد که مسئولیت مستقیم شکست دولت آقای روحانی بدون تردید متوجه جریان و یا جریان‌هایی است که با تمام امکانات از وی حمایت کردند و حالا بدنبال تطهیر خود هستند. جریان‌هایی که مردم را از سایه جنگ ترساندند و یا دلار 20 هزار تومانی در صورتی رای نیاوردن روحانی را پیش می‌کشیدند! در مقابل هم مردم قطعا فراموش نخواهند کرد که برخی احزاب خاص چگونه با سرمایه و عمر مردم بازی کردند و حالا بدون پاسخگویی درباره اعمال خود در حال فرافکنی هستند و به نوعی مشغول باج‌خواهی از دولت مستاصل این روزها شده اند.
Share/Save/Bookmark