توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 51928
سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۱
سابقه سیاسی شهردار تهران نگران کننده است
من فکر کنم یکی از پدید‌های جدید و شاید نامیمون در این دوره پنهان کردن اطلاعات از مردم و خبرنگاران است. یعنی گفتند می خواهیم شفافیت داشته باشیم وهمه چیز را مردم بدانند اما ما می بینیم تصیم برای شهردار تهران خارج از شورا ودر جلسات هم اندیشی اصلاح طلبان گرفته می شود.
سابقه سیاسی شهردار تهران نگران کننده است
به گزارش خط نيوز، بالاخره بعد از کشمکش‌ها و دعوا‌های فراوان بین اصلاح طلبان که بیشتر در درگیری رسانه‌ای حزب کارگزاران و اتحاد ملت آشکار شد محمد علی افشانی سیاستمدار اصلاح طلب به عنوان شهردار تهران از سوی شورای شهر تهران انتخاب شد.

او توانست رای اکثریت شهر تهران را به دست بیاورد و با کسب ۱۹ رأی، تنها رقیب خود یعنی سمیع الله مکارم را به سختی شکست دهد. افشانی در دولت اول روحانی، استاندار فارس بود و هم‌اکنون مسؤولیت معاون عمرانی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور را برعهده دارد. وی همچنین معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بوده‌است. در سابقۀ افشانی معاونت استانداری استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و سمنان نیز به چشم می‌خورد. افشانی برنامه‌های خود را در قالب ۱۴ فصل و با شعار شهر زیست‌پذیر، شهروند مشارکت‌پذیر به شورای شهر ارایه کرد و امروز توانست با کسب ۱۹ رأی رقیب خود سمیع الله حسینی مکارم دیگر گزینه تصدی شهرداری تهران را با اختلافی قاطع پشت سر گذارد. آغاز فعالیت رسمی شهردار جدید تهران پس از ابلاغ حکم وزیر کشور خواهد بود.

در حالی افشانی از سوی شورای شهر برگزیده شده است که یکی از نقد‌های اساسی به نجفی عدم توانایی او برای هماهنگی با نهاد‌های مدیریتی بود که افشانی هم با توجه به سابقه حمایتش از تحصن کنندگان مجلس ششم در اعتراض به شورای نگهبان، به نظر می‌رسد او هم نخواهد توانست این اشکال را برطرف کند از سوی دیگر حزب کارگزارن هم به جد دنبال شهردار شدن محسن هاشمی بود که با مخالفت حزب اتحاد ملت مواجه شد.

محمدعلی افشانی

حق شناس عضو شورای شهر تهران در گفت وگو با فردا نیوز در مورد این که آیا با توجه به سابقه مجلس ششم آقای افشانی توانایی هماهنگی با نهاد‌های مدیرتی را خواهد داشت یا نه گفت: «آقای افشانی درحال حاضر معاون وزیر کشور است؛ وزارت خانه‌ای که بدون تردید حاکمیتی‌ترین وزارت خانه دولت است؛ که مسئولیت رتق و فتق امور و مدیریت ارشد مقام‌های استانی را در وزارت کشور بر عهده دارد. آقای افشانی 30 سال تجربه کار در وزارت کشور را دارد و از مدیر کلی شروع کرده و بعد معاونت برنامه ریزی استانداری و معاونت برنامه ریزی و نهایتا معاونت وزارت و حتی تصدی استانداری فارس به عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌ها که مباحث حاکیتی در آن برجسته است بر عهده داشته است. در مجموع من معتقد هستم که آقای افشانی زبان گفت وگو با مدیریت سطح عالی نظام و نهاد‌های حاکمیتی را بلد است و بدون این که لکنتی داشته باشد می‌تواند در راستای استیفای حقوق مردم عمل کند».

او در مورد این که آیا کارگزاران از افشانی حمایت خواهند کرد یا نه؟ بیان کرد «رای که امروز به آقای افشانی داده شد نشان از همگرایی بالای شورای شهر در حمایت از افشانی دارد ما در شورای شهر یازده حزب فعال داریم که تمام احزاب اصلاح طلب به افشانی رای دادند که نشان از حداکثر تعامل و بلوغ در شورای شهر و جریان اصلاح طلبی است که به نظر می‌رسد ما مشکل خاصی نخواهیم داشت»

حق شناس با امتناع از معرفی دو نفری که به افشانی رای ندادند هم گفت: «رای‌ها مخفی بود اما من فکر نمی‌کنم شناختن آن دونفری که رای نداده اند سخت باشد و من نمی‌توانم اعلام کنم، اما من رای خودم را عکس گرفتم و منتشر کردم».

مجتبی شاکری عضو سابق شورای شهر تهران هم در گفت وگو با فردانیوز در مورد ضرورت هماهنگی شهردار تهران با نهاد‌های حاکمیتی هم گفت: «الان که اعلام کردند جناب افشانی به عنوان شهردار تهران معرفی شدند قاعدتا باید برای این که بتواند کار‌های شهر تهران را انجام بدهد هم باید تصویر روشنی از نیاز‌های شهر تهران داشته باشد وهم این که توانایی لازم برای انجام کار ها برخوردار باشد. قطعا با شهردارانی که بودند مقایسه می‌شوند و باید انرژی بیشتری بگذارند تا این مقایسه به مشکل نخورند. از مسائل مهم شهر تهران که در استعفای نجفی مطرح شد و هم در برنامه‌های گزینه های پیشنهادی شهرداری تهران بود ارتباطات با قوای سه گانه است یعنی شما مثلا در بحث مدیریت یکیپارچه با این نهاد‌ها باید هماهنگ شوید و گرنه نمی‌توانید کار را پیش ببرید.»

وی با اشاره با سابقه افشانی در مجلس ششم هم گفت: «این که در سابقه آقای افشانی حمایت از تحصن مجلس ششم وجود دارد امر نگران کننده ای است و به نظر من یا باید لباس و بینش جدیدی افشانی داشته باشد و رفتار جدیدی از خود نشان دهد والا با آن مسائلی که در مجلس ششم پیش آمد با آن نگاه نمی‌شود فضای موجود را مدیریت کرد.»

شاکری با اشاره به اختلافات اصلاح طلبان در انتخابات شهردار تهران هم بیان کرد «من فکر کنم یکی از پدید‌های جدید و شاید نامیمون در این دوره پنهان کردن اطلاعات از مردم و خبرنگاران است. یعنی گفتند می خواهیم شفافیت داشته باشیم وهمه چیز را مردم بدانند اما ما می بینیم تصیم برای شهردار تهران خارج از شورا ودر جلسات هم اندیشی اصلاح طلبان گرفته می شود.»

منبع:فردانیوز
Share/Save/Bookmark