توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 34008
سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۸
فوتبالی که با زور بحرین را می‌برد و به عراق می‌بازد پول برای چه می‌خواهد
استاد بزرگ شطرنج کشور با بیان اینکه مسئولان یک ریال برای آموزش من هزینه نکرده‌اند، گفت: تا فوتبال هست در این ورزش پولی برای قهرمانان دیگر نیست.
به گزارش خط نیوز ، احسان قائم‌مقامی شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران ضمن معرفی کامل خود با بیان اینکه متولد ۲۱ دی سال ۶۱ در تهران است، اظهار کرد: البته در خیلی از سایت‌ها تاریخ تولدم به اشتباه درج شده است.

وی با بیان اینکه در کشور تا فوتبال مانده کسی برای شطرنج تره هم خرد نمی‌کند، ادامه داد: ابتدای دوران ورزشی خود فوتبالیست بودم و شاگرد جلال چراغپور؛ اما در کنار فوتبال به صورت تفریحی اصول مقدماتی شطرنج را نیز زیر نظر عمویم آموختم.

این استاد بزرگ شطرنج تصریح کرد: سالی که کاپیتان تیم فوتبال نونهالان تهران بودم برای شرکت در مسابقات رسمی از میان فوتبال و شطرنج، این ورزش فکری را انتخاب کردم تا به طور حرفه‌ای وارد دنیای شطرنج شوم.

وی با بیان اینکه از انتخاب شطرنج هرگز پشیمان نیستم، گفت: با وجود شرایط اقتصادی منحصر به فرد فوتبال باز هم شطرنج را انتخاب می‌کردم، چراکه استعداد ذاتی من در این ورزش نوپا در کشور بود.

قائم‌مقامی ادامه داد: ۱۴ ساله بودم که به عنوان جوان‌ترین شرکت‌کننده در مسابقات قهرمانی کشور در یک روز پنج بازیکن تیم ملی را شکست دادم تا اینکه نگاه‌ها را متوجه خودم کردم.

از شطرنج درس زندگی آموختم

وی با اشاره به آموخته‌های خود از شطرنج، بیان کرد: شطرنج بزرگترین معلم زندگی من است، چراکه از این ورزش فکری مسائل زیادی آموختم و به من درس زندگی داد.

استاد بزرگ شطرنج کشور تشریح کرد: شطرنج با روح و جسم من آمیخته شده و دنیای بدون شطرنج برایم غیرقابل تحمل است.

وی ادامه داد: از خانواده‌ام به خاطر حمایت‌های بی‌دریغ خود از همان روز اول تا حال حاضر که در مسیر پیشرفت قرار دارم تشکر می‌کنم.

فقط قهرمانی جهان در ویترین افتخارات شطرنجی‌ام خالی است

قائم‌مقامی با اشاره به افتخارات خود افزود: به تمام آرزوهای ورزشی که برای خود ترسیم کرده بودم رسیده‌ام؛ فقط قهرمانی مسابقات بزرگسالان جهان در ویترین افتخاراتم باقی مانده است.
وی با بیان اینکه از عمر شطرنج حرفه‌ای من فقط هشت سال باقی مانده، عنوان داشت: برای ارتقای رتبه‌ام باید در این چند سال تلاش کنم تا جای خالی قهرمانی جهان را در ویترینم پر کنم.

این استاد بزرگ شطرنج بیان داشت: متأسفانه به تنهایی قادر به تأمین مخارج ورزشی‌ام نیستم و نیاز به اسپانسر مالی دارم که اسپانسرها فقط برای فوتبال پا پیش می‌گذارند.

وی ادامه داد: اگر حامی مالی داشتم و در این سال‌ها زیرنظر مربی سرشناس خارجی کار می‌کردم چه بسا عناوین ارزشمند دیگری را کسب می‌کردم.

قائم‌مقامی با بیان اینکه ورزش برای ما قهرمانان گمنام پول ندارد؛ تصریح کرد: تا به حال یک ریال برای آموزش من هزینه نشده و من در این ۱۴ سال بدون مربی اختصاصی تمرین می‌کنم.

وی متذکر شد: به خاطر مشکلات مالی زندگی شخصی و حرفه‌ای مجبور به انجام کارهای اقتصادی هستم که این امر اجازه تمرین روزانه را به من نمی‌دهد و به جای هفت ساعت تمرین حرفه‌ای در روز مجبور به روزانه دو ساعت تمرین غیرحرفه‌ای هستم.

این استاد مطرح شطرنج اضافه کرد: ۱۴ سال برای برخورداری از مربی بادانش و مطرح جهانی تقاضا داشته‌ام، اما برای هیچ‌کس اهمیت نداشته و مدام از بی‌پولی می‌گویند و من در این سال‌ها مجبور شدم خودم نقش مربی‌ام را ایفا کرده‌ام.

وی ادامه داد: با این تفاسیر توقع کسب افتخار دارند در حالی که شطرنج‌بازانی که روزگاری به راحتی شکستشان می‌دادم امروزه با تمرینات اختصاصی و تأمین منابع مالی از سوی کشورشان به سرعت از من عبور کرده و برای خود ابرقدرتی در شطرنج شده‌اند.

در دو ماه آینده دائم در سفر ورزشی هستم

قائم‌مقامی برنامه کاری خود در دو ماه آینده را اعلام کرد و اظهار داشت: بلافاصله از همدان باید به تبریز سفر کرده و برای تیم شهرداری تبریز در لیگ برتر کشور به میدان بروم و سپس به سوئیس می‌روم تا تیم گونزه را در لیگ این کشور همراهی کنم.

وی ادامه داد: یک ماه در آمریکا خواهم ماند تا در چند مسابقه آزاد بین‌المللی این کشور شرکت کنم و سپس به ایران بازگردم.

این استاد بزرگ شطرنج بیان کرد: بعد از استراحت کوتاهی در تهران به عمان سفر می‌کنم تا تیم کشورم را در مسابقات مقدماتی جهان همراهی کنم و ان‌شاءالله که در این مسابقات جواز شرکت در مسابقات جهانی را کسب کنم.

با برنامه‌ریزی مناسب، شطرنج ایران در آینده جزو ۱۰ کشور برتر دنیا می‌شود

وی با اشاره به وضعیت شطرنج کشور گفت: در حال حاضر در رده‌های سنی پایه، قهرمانان ارزنده آسیایی و جهانی داریم که در نبود مربی از آنها به عنوان حریف تمرینی استفاده می‌کنم.


قائم‌مقامی اضافه کرد: معتقدم اگر از این استعدادها حمایت لازم شود می‌توانیم به یکی از کشورهای برتر شطرنج دنیا تبدیل شویم.

وی ادامه داد: اختلاف میان کشورهای شطرنجی دنیا بسیار نزدیک است که با یک برنامه‌ریزی پنج تا هفت ساله و تزریق منابع مالی می‌توانیم در آینده در بین ۸۰ کشور شطرنج‌باز دنیا در جمع ۱۰ تیم برتر قرار بگیریم.

کسی قدرم را ندانست

بهترین شطرنج‌باز دنیا در سال ۲۰۰۴ ادامه این روند ورزشی کشور را مایه دلسردی خود دانست و گفت: در کشور ما فقط فوتبال، ورزش شده و کسی سراغی از ورزشکاران دیگر رشته‌ها نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: به عنوان اولین استاد بزرگ شطرنج ایران ۱۴ سال است افتخارآفرینی می‌کنم، اما به خاطر نبود منابع مالی بدون مربی هستم و تمام هزینه‌های اعزام خود را از جیب شخصی‌ام می‌دهم.

قائم‌مقامی تصریح کرد: در سال ۲۰۰۴ میلادی فعال‌ترین و موفق‌ترین شطرنج‌باز جهان شدم، در حالی که کمتر از ۲۱ سال سن داشتم، اما با ۱۶۸ بازی و حضور در ۱۰ تورنمنت بزرگ دنیا برابر ۱۰۰۰ شطرنج‌باز برتر دنیا مبارزه کردم.

وی ادامه داد: درست در همان سال علی کریمی بهترین فوتبالیست آسیا شد، اما تمام نگاه‌ها متوجه فوتبال شد و کسی سراغی از ما نگرفت؛ انگار مقام من عنوان کمی برای ورزش کشور بود.

این شطرنج‌باز مطرح عنوان داشت: با ادامه این روند برای دیگر رشته‌های ورزشی ناخودآگاه دلسردی پیش می‌آید و به ناچار مجبور به ترک دنیای ورزشی هستیم.

وی تأکید کرد: این نگاه تبعیض‌آمیز بین فوتبال و دیگر رشته‎ها سبب شده تا قهرمانان بسیاری از ابتدا قید ورزش را بزنند و سراغ زندگی خود بروند.

توجه بیش از حد به فوتبال دیگر رشته‌ها را به نابودی می‌کشاند

قائم‌مقامی که از فوتبال دل پری داشت لب به سخن گشود و اظهار داشت: متأسفانه فوتبال با رویکرد سیاسی در بین مسئولان دنبال می‌شود و استفاده ابزاری از این رشته هستند.

وی ادامه داد: مدیریت ورزشی ما در این چند سال گذشته به نحوی اداره شده که برای فوتبالی که همیشه ناکام است پول هست، اما برای قهرمانان پرافتخار دیگر رشته‌ها کمبود منابع مالی بهانه‌ای می‌شود بر نگاه تبعیض‌آمیز بین رشته‌ها.

این استاد شطرنج بیان داشت: نمی‌دانم چرا سیستم مدیریت ورزشی کشور اینگونه عمل می‌کند و برای فوتبال پرادعا مدام هزینه‌های نجومی می‌شود، اما برای آوردن یک مربی مطرح شطرنج حاضر نیستند ۴ هزار دلار در ماه هزینه کنند.

فوتبالی که با زور بحرین را می‌برد و به عراق می‌بازد پول برای چه می‌خواهد

وی گفت: فوتبالیست‌های ما برای باخت برابر بوسنی و آرژانتین و تساوی برابر نیجریه پاداش آنچنانی می‌گیرند و خوشحال می‌شوند که کم گل خوردند.

قائم‌مقامی اضافه کرد: فوتبال ما در جام ملت‌ها؛ بحرین دو میلیونی را می‌برد و در بوق و کرنا می‌کنند، در دقایق پایانی امارات دو میلیونی را می‌برد و چنان خوشحالی می‌کنند که انگار فاتح چه مسابقه بزرگی شده‌اند!

وی با بیان اینکه فوتبال ایران به عراق بحران‌زده باخت، افزود: به دروغ بازیکن عراقی را دوپینگی مطرح کردند و با این کار می‌خواستند بهانه‌تراشی کنند؛ آن وقت برای رشته‌های دارای قهرمانان ارزنده در سطح جهان، حاضر به هزینه رقم ناچیزی هم نیستند.

با نصف پول فوتبال ۱۰ رشته دیگر را می‌توان حمایت کرد

این استاد شطرنج بیان داشت: همین هزینه‌ای که برای پاداش و برنامه‌های تیم ملی فوتبال شد می‌توانست ۱۰ رشته پرمدال المپیکی و جهانی را حمایت کند؛ اما مسئولان فقط فوتبال را می‌بینند که در این ۳۰ سال عنوان شایسته‌ای را حتی در میادین آسیایی کسب نکرده است.

وی با بیان اینکه توجه بیش از حد به فوتبال در کشور ما جای سئوال دارد، عنوان داشت: کشور چین با جمعیت میلیاردی فوتبال را در اولویت قرار نمی‌دهد و با اولویت‌بندی و نیازسنجی در دیگر رشته‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند؛ پنج روز مانده به پایان بازی‌های المپیک هم جشن قهرمانی‌اش را می‌گیرد.

قائم‌مقامی در پایان افزود: امیدوارم مسئولان با تجدیدنظر در اختصاص بودجه، نیم‌نگاهی به رشته‌های مستعد و مدال‌آور نیز داشته باشند.
Share/Save/Bookmark