توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 53106
شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۹
شعب در بلاتکلیفی ارز مسافرتی
ارز مسافران را مضطرب کرد
ارز مسافران را مضطرب کرد
وضعیت نامشخص ارز مسافرتی هیجان خاصی را بین مسافرانی که این روزها بلیت سفر دارند، ایجاد کرده است. شعب بانک‌ها میزبان مسافرانی است که نمی‌دانند آیا پرداخت ارز تا زمان سفر آن‌ها برقرار است یا قطع خواهد شد؟

به گزارش ایسنا، از حدود یک ماه پیش اخبار و شایعاتی درباره حذف ارز مسافرتی منتشر شد؛ به‌طوری که خبرها از این حکایت داشت میزان ارزی را که برای مسافران در نظر گرفته و با نرخ رسمی به آن‌ها پرداخت می‌شود، قطع خواهد شد. هرچند این اخبار ضد و نقیض بارها از سوی رئیس کل بانک مرکزی و سایر مسوولان مورد تائید قرار نگرفت، اما به هر حال نمی‌توانست به طور کلی این موضوع که قرار است در روند و نحوه پرداخت ارز مسافرتی تغییراتی ایجاد شود را رد کند.

با این حال در چند روز گذشته بحث حذف ارز مسافرتی جدی‌تر شد و حتی در برخی بخشنامه‌های بانک‌ها عدم پرداخت ارز از 30 تیرماه نیز ابلاغ شده بود که در ادام لغو شد. این در شرایطی است که در روز گذشته بانک مرکزی طی واکنشی تایید کرد که قرار است ارز مسافرتی تعیین تکلیف شده و نحوه پرداخت آن مشخص شود. آن طور که مهدی کسرایی پور - مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی - عنوان کرد، این بانک پیشنهادات جدیدی را برای اصلاح نحوه پرداخت ارز مسافرتی مطرح کرده که در ستاد اقتصادی دولت در حال بررسی است.

اما به دنبال جریان اخیر سرکشی به شعب بانک‌هایی که مسئولیت پرداخت ارز مسافرتی را بر عهده دارند، از این حکایت دارد که در بین کارکنان شعب و مسافران در رابطه با زمان توقف پرداخت ارز تردید وجود دارد. این در حالی است که کارمندان شعب ارزی این بانک‌ها می‌گویند هیچ زمان مشخصی به آن‌ها اعلام نشده که قرار است ارز مسافرتی را متوقف کنند و تا هنگامی که تایید نشود، ثبت‌نام و پرداخت ادامه خواهد داشت. اما در یکی از شعب هم این گونه عنوان شد که ممکن است از اول مردادماه ارز مسافرتی در بانک‌ها متوقف شود و به کانال دیگری منتقل شود.

این در شرایطی است که برای امروز (شنبه) مسافران با هیجان خاصی در شعب حاضر بودند و جالب اینجاست که صف‌های طولانی برای تامین ارز کسانی که تا چند روز آینده بلیت داشتند، تشکیل شده و از آن‌ها ثبت نام شده بود و برای دریافت ارز اقدام می‌کردند. این در حالی است که برخی از آن‌ها چهار تا پنج روز دیگر فرصت برای ثبت نام داشتند اما عنوان می‌کردند که نگرانند در وضعیت نامشخص و بلاتکلیفی که وجود دارد این فرصت برایشان از دست رفته و به طور غیرمنتظره‌ای پرداخت ارز متوقف شود.

به هر حال هیجان و نگرانی مسافران از توقف پرداخت ارز به آن‌ها طبیعی است چراکه اکنون برای سفرهای خود تا 1000 یورو با نرخ رسمی دریافت می‌کنند که در مجموع هزینه‌ای حدود پنح میلیون تومان برای آن‌ها دارد، در حالی که قیمت هر یورو در بازار تا 9600 تومان رسیده و درمجموع هزینه تامین 1000 یورو با ارز آزاد تا 9 میلیون و 600 هزار تومان می‌رسد که اختلاف تا چهار میلیون و 600 هزار تومانی برای مسافران ایجاد می‌کند. همین اختلاف البته موجب افزایش تقاضا برای سفر و البته برگرداندن ارز دریافتی و فروش آن در بازار آزاد و به نوعی دلالی در ارز مسافرتی شده است. این روزها منتقدان به دفعات خواستار تغییر در نحوه پرداخت ارز مسافرتی با توجه حجم بالای خروج ارز و ارزانی آن در مقایسه با نرخ بازار آزاد شده بودند.

در حالی تاکنون از سوی مسوولان پیشنهادات مطرح شده برای جایگزینی روش فعلی پرداخت ارز اعلام نشده که بعید نیست با قطع روند فعلی، ادامه پرداخت به بازار ثانویه ارز در سامانه نیما منتقل شود. در این سامانه گروه سوم کالایی که واردات غیرضروری هستند بر اساس نرخ رقابتی بین عرضه‌کننده و متقاضی معامله را انجام می‌دهند. خبرها از این حکایت دلار که نرخ دلار در این معاملات تا 7500 رسیده است.
Share/Save/Bookmark