توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63736
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۷
یک فعال سیاسی اصولگرا:
اصلاح‌طلبان نامزد کافی برای شرکت در انتخابات دارند
"اصلاح طلبان نامزد کافی برای شرکت در انتخابات مجلس دارند و می‌توانند در یک فضای رقابتی پا به عرصه انتخابات بگذارند".
اصلاح‌طلبان نامزد کافی برای شرکت در انتخابات دارند
اینها بخشی از گفته‌های بهروز همتی فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با ایسنا و در پاسخ به مسائل اخیر مربوط به تایید صلاحیت‌ها است. او عملکرد شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها را بر اساس قانون می‌داند و می گوید همه موظف به تمکین به قانون هستیم. متن این گفت و گو به این شرح است.

آیا انتقاداتی که درباره رد صلاحیت‌ها مطرح است را قبول دارید؟

انتقاداتی که اکنون به رد صلاحیت‌ها وارد شده بیشتر جوسازی است. معمولا همیشه در ایام نزدیک به انتخابات شاهد آن هستیم که با هدف دوقطبی کردن جامعه، ایجاد موج و در نهایت موج سواری برای جلب رای مردم چنین اقداماتی انجام می‌شود.

متاسفانه در این شرایط منافع شخصی و گروهی بر منافع کشور ترجیح داده می‌شود و آنچه که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اسلام، نظام و خون شهدا است. در این شرایط برخی سخنان از سوی برخی مسئولین مطرح می‌شود که به عقیده من گناه کبیره است، چون موجب تضعیف کلیت نظام می‌شود.

اگر ایرادی هم به تایید صلاحیت‌ها وارد است باید در همان جلسات داخلی با شورای نگهبان مطرح شود نه اینکه از تریبون عمومی مسائل را مطرح کنیم که طبیعتا موضع گیری‌های گروه مقابل را نیز به دنبال خواهد داشت.

اکنون دیگر زمان جوسازی و موج سواری گذشته و باید برخورد منطقی با مسائل داشته باشیم، گاهی آنقدر درگیر مسائل جناحی می‌شویم که حقایق را انکار می‌کنیم.

درباره تایید صلاحیت‌های اخیر باید به چند نکته دقت کرد، اولین موضوع این است که اصل در اجرای همه چیز با قانون است، حتی اگر این قانون نقص یا ایرادی داشته باشد، تا زمانی که این قوانین وجود دارد همه باید به آن عمل کنند.

درباره تایید صلاحیت‌های اخیر نیز هرآنچه که انجام شده بر اساس قانون بوده و مستندات آن موجود است و نباید شورای نگهبان را برای این موضوع زیر سوال برد.

متاسفانه شاهد آن بودیم که بیشترین میزان تخلفات مالی، سوءاستفاده و رانت‌خواری در دوره کنونی مجلس مربوط به طیفی است که خود را منتسب به اصلاح طلبان می‌دانند که البته عقیده داریم اینها افرادی هستند که کسوت اصلاح طلبی را به تن کرده اند.

وقتی مستنداتی در این باره وجود دارد دیگر ایراد از شورای نگهبان و هیات‌های نظارت نیست. بر اساس این مستندات حدود 90 نفر از نمایندگان فعلی از رانت برای فرزندان، اقوام و... خود استفاده کرده اند، آن هم در شرایطی که مردم با مشکلات زیادی مواجهند که این امر به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

در این شرایط سخت کشور، مسئولین چه در قوه مجریه، چه مقننه و چه قضاییه باید سنگ زیرین آسیاب باشند و کمترین استفاده را از امکانات به نفع خود داشته باشند، نه اینکه از امکانات برای منافع خود استفاده کنند.

به هر حال با وجود این مستندات نمی‌توان اشکال را بر گردن شورای نگهبان انداخت، به علاوه اینکه شورای نگهبان اعلام کرده درهایش باز است و می‌تواند مستندات را برای کسانی‌که اعتراض دارند، ارائه دهد.همچنین عنوان شده اگر کسانی مستنداتی مخالف آنچه که اکنون وجود دارد در اختیار دارند، آن را ارائه دهند. شورای نگهبان بیش از این دیگر چکار باید بکند؟

البته باید بدانیم انسان ممکن الخطا است و امکان دارد خطای انسانی در زمینه این مستندات و اطلاعاتی که درباره افراد رد صلاحیت شده به دست آمده رخ داده باشد و حق عده‌ای واقعا ضایع شده باشد، همانطور که در سنوات قبل چنین مواردی داشتیم. اگرچه درصد این موارد بسیار ناچیز است ، اما به هر حال تا 21 بهمن نیز فرصت رسیدگی به اعتراضات وجود دارد و برخی که شاید اشتباهی درباره آنها رخ داده باید برمی‌گردند.

اصلاح طلبان معتقدند بیشتر رد صلاحیت شدگان از جریان آنها هستند، این موضوع را قبول دارید؟

بین رد صلاحیت شدگان کسانی هستند که خود را منتسب به اصولگرایی می‌دانند و کسانی هم هستند که خود را از طیف اصلاح طلبان می‌دانند. اگر افرادی در این بین رد صلاحیت شده اند به معنای حذف خود جریان نیست.

به علاوه نمایندگان کنونی که به دلیل تخلف و سوءاستفاده رد صلاحیت شده‌اند نیز کسانی هستند که لباس اصلاح طلبی را به تن کرده اند، وگرنه ذات اصلاح طلبی چنین مشکلاتی را ندارد.

در کل کشور نزدیک به 16 هزار نفر کاندیدا داشتیم و اینگونه نیست که شورای نگهبان تک تک بررسی کرده باشد که چه کسی اصولگرا است و تایید شود و چه کسی اصلاح طلب است که رد شود.

معتقدم هم اکنون اصلاح طلبان نامزد کافی برای مشارکت در انتخابات را دارند.

زمینه حضور برای همه سلیقه‌ها و عقاید در انتخابات فراهم است؟

قطعا. در شرایط کنون اصلاح طلبان نیز کاندیدای کافی برای مشارکت در انتخابات را دارند و همه سلایق می‌توانند به نامزد مد نظر خود در انتخابات رای بدهند.

امیدواریم با مشارکت حداکثری مردم مجلس توانمندی در این دوره تشکیل شود. ما در نهایت مجلسی می‌خواهیم که در راس امور و عصاره فضایل ملت و فقط به فکر منافع مردم و کشور باشد.

البته شرایط کنونی مجلس اینگونه نیست و در بسیاری از زمینه‌ها از جمله بودجه ریزی، شفافیت بودجه، استفاده از ظرفیت‌ها و ثروت‌های کشور و ... مشکل داریم و امیدواریم با انتخاب اصلح این مشکلات تا حدودی رفع شود.

در استان رایزنی برای لیست اصولگرایان آغاز شده و روند چگونه است؟

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در تمام کشور به دنبال انتخاب نیروهای صالح و مقبول است. باید فارغ از جناح بندی، به دنبال معرفی کسانی باشیم که خصوصیاتی از جمله ولایتمداری، توانمندی، روحیه انقلابی، اندیشمندی و ... را داشته باشند و خیر مردم و نظام را بخواهند.

در استان کرمانشاه نیز روند به همین شکل است و البته هنوز برای ارائه لیست نهایی زود است.

باید دو سه مرحله نظرسنجی و بررسی نامزدها صورت بگیرد و در نهایت هشت تا 10 روز مانده به انتخابات لیستی در استان تنظیم شود که هم رضای خدا و هم خیر مردم و نظام در آن باشد.

Share/Save/Bookmark