توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 59399
سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۵
لایحه دولت روحانی به‌خاطر یک زن/ ابتکار: اصلاح‌طلبان پیشرفت‌هایی مثل "کنسرت" را به مردم بگویند!
نقش گوساله سامری در فتنه آینده؛ «مستان خیابان» در ستاد اصلاحات چه می‌خواهند؟!
لایحه دولت روحانی به‌خاطر یک زن/ ابتکار: اصلاح‌طلبان پیشرفت‌هایی مثل "کنسرت" را به مردم بگویند!
به گزارش خط نیوز - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

ابتکار: اصلاح‌طلبان پیشرفت‌هایی مثل "کنسرت" را به مردم بگویند!



«معصومه ابتکار»، فعال اصلاح‌طلب و معاون رئیس‌جمهور روحانی در اظهاراتی که روزنامه دولتی ایران آنها را منتشر کرده است، اظهار کرد:

«جریانات اصلاحات در عین حال که نقدهای منصفانه خود را درباره کارهایی که باید انجام می‌شد و نشد، بیان می‌کنند، باید درباره محدودیت‌ها و مشکلات دولت حرف بزنند و دستاوردها و پیشرفت‌های این دوره را برای مردم بگویند.بگویند چه شرایطی قبل و بعد از دولت یازدهم در دانشگاه‌ها بود، وضعیت روزنامه‌ها و رسانه‌ها چه‌طور بوده و الان چه طور شده و فضای عمومی جامعه، برگزاری کنسرت‌ها و ایجاد نشاط فرهنگی چه تغییراتی کرده است ؟»[۱]

*علل دورافتادگی اصلاح‌طلبان از ساحت عمومی جامعه ایرانی در این صحبت‌های خانم ابتکار به روشنی مشهود است.

به سخن دیگر اینکه برای ستاد جریان چپ مقولاتی مثل گرانی گوشت، گرانی خودرو، خرابی آسفالت خیابان‌ها، مالیات زباله، گرانی مسکن و اجاره و غیره مسئله نیست.

بلکه دغدغه اصلی آنها کنسرت و وضعیت روزنامه‌ها و دانشجویان ستاره‌دار و غیره است.

البته هر دوی این جریانات در بخش‌هایی با یکدیگر متداخل می‌شوند اما بحث بر سر رویه اصلی است.

و همین رویه اصلی بود که اصلاح‌طلبان را واداشت که دولتی را بر سر کار بیاورند که در عین برداشتن لجام از کنسرت‌ها و البته از قیمت‌ها؛ وضع موجود را برای مردم و نظام اسلامی پدید بیاورد!

ما هم همانند خانم ابتکار حتماً توصیه می‌کنیم که اصلاح‌طلبان درباره اوضاع کنسرت‌ها و روزنامه‌ها با مردم صحبت کنند تا سره از ناسره بازشناخته شود و در انتخابات‌های بعدی کسی نتواند در حال گوش دادن به موسیقی و با تَکرار می‌کنم، گوشت ۱۰۰ هزار تومانی را در دامان مردم بگذارد...

***

نقش گوساله بسته سامری در فتنه آینده

«مستان خیابان» در ستاد اصلاحات چه می‌خواهند؟



«مصطفی درایتی»، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، در یادداشتی که کانال تلگرامی امتداد آنرا منتشر کرد، نوشته است: ریشه چالش‌های اجتماعی را در بحران اعتماد بین مردم و حاکمیت باید جستجو کرد. آثار بی‌اعتمادی در بخشی از گرانی‌های موجود قابل مشاهده است، زیرا برخی از افزایش قیمت‌ها جنبه روانی دارد.
او همچنین می‌افزاید: این نوع بی‌اعتمادی در گذشته در شکل‌های متعدد همچون اعتراضات گسترده مدنی و صنفی نمود پیدا کرد و اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود، امکان مواجهه با حوادث غیر مترقبه و اتفاقات غیرقابل پیش بینی دور از ذهن نیست.

*با رصد ما، درایتی نفر پنجم از لیست تئوری‌پردازان اصلاح‌طلبی است که طی روزهای اخیر، گزینه «اعتراضات گسترده» (بخوانید خیابانی) را در پیش پای مردم می‌گذارد.

قبل از او کسان دیگری مثل حجاریان، ربیعی، جلایی‌پور و محمدرضا تاجیک نیز در اشاره به گرانی‌های موجود و مشکلاتی که دولتِ اصلاح‌طلبان پدید آورده از تعابیری مثل احتمال بروز خشونت فیزیکی، شرایط عام‌البلوی، دلیلی برای صبر بیشتر مردم وجود ندارد، کشتی تایتانیک و سال ۹۸ سال بی‌ثباتی است استفاده کرده بودند.

نکته این اظهارات که در حالت تأنی و خوشبینانه بایستی آنها را "ناجوانمردی" خواند در حالی است که اولاً صاحبان این حرف‌ها هرگز حاضر به تقبیح کارای حرکت خیابانی نشده‌اند و دائماً از آن با عنوان گزینه پیش روی مردم صحبت می‌کنند.

و ثانیاً این افراد ولو به قاعده یک ذره هم حاضر نیستند بیان کنند که وضع موجود و خاصّه گرانی‌های فعلی تماماً اثر وضعی «تَکرار می‌کنم» و حمایت‌های همین افراد از رئیس‌جمهور روحانی است.

آیا آقایان فراموش کرده‌اند روزی را که می‌گفتند ما «فدائیان روحانی» هستیم، ما تضمین روحانی هستیم، ما به راهی می‌رویم که روحانی بگوید و ما هیچ پیش‌شرطی برای حمایت از روحانی نداریم؟

بدیهیست که صاحبان این حرف‌ها در یک نگاه جوانمردانه امروز بایستی ضمن اعتراف در پیشگاه مردم و نظام سیاسی به ناکارآمدی و اشتباه بودن تحلیل‌های سیاسی خود؛ به مثبتات رقیب خاصّه در بحث کارآمدی و «مدیریت جهادی» اشاره کنند نه اینکه دائماً بر گزینه «خیابان» اصرار کنند و جالب‌تر آنکه مدعی باشند قصدی برای ایجاد فتنه اقتصادی ندارند!

گفتنیست، «احمد زیدآبادی» از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در واکنش به مطالب وبلاگ مشرق پیرامون «فتنه اقتصادی» و اصرار ستاد جریان چپ بر حضور مردم در خیابان، طی مطلبی نوشته است: گویا بخشی از جناح اصولگرا اصرار دارد که در هر وضعیتی، فقط اصلاح‌طلبان را تهدید اصلی خود معرفی کند چراکه آنان را هدفی سهل و آسان و دم‌دستی برای برخورد و تواب‌سازی و دستاویز مناسبی برای بسیج هواداران خود می‌داند.

او تصریح می‌کند: تهدید به انتقام از "گوسالۀ بسته" گمان نمی‌کنم علامت خوبی از اعتماد به نفس لازم برای رویارو شدن با تحولات عینی باشد!

***

لایحه دولت روحانی به‌خاطر یک زن



«اسحاق جهانگیری»، فعال اصلاح‌طلب و معاون اول رئیس‌جمهور روحانی، روز دوشنبه گذشته طی اظهاراتی در جشنواره ملی زن و علم در دانشگاه تهران گفته است: خوشحالم شادروان پروفسور میرزاخانی توجه همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای علمی را به موضوع علم جلب کرد. او افق‌های جدیدی در دانش ریاضیات ایجاد کرد.

به گزارش ایسنا، او سپس با بیان اینکه دولت شنیده بود که شادروان میرزاخانی اصرار داشت فرزندش تابعیت ایرانی داشته باشد، افزود: بنابراین دولت قانون قدیمی تابعیت که فرزند از پدر تابعیت می‌گرفت را تغییر داد و لایحه‌ای به مجلس فرستاد تا فرزند بتواند از مادر هم تابعیت بگیرد، این لایحه در مجلس است. [۲]

*جدای از اینکه میزان عقلانیت این درخواست و این اقدام عجیب کابینه دولت اعتدال مبنی بر دادن تابعیت از جانب مادر به فرزند، مشخص نیست! اما می‌توان در اینجا از آقای جهانگیری خواست که به جای توجه به درخواست یک خانم ایرانی_آمریکایی؛ ایکاش به درخواست اکثریت مردم ایران برای «نظارت بر قیمت‌ها و مبارزه با گرانی» توجه می‌کردند.

بدیهیست که همین نحو رفتارهای آقای جهانگیری است که موجب می‌شود این سؤال به ذهن خطور کند که معاون اول اصلاح‌طلب دولت، نمی‌تواند یا نمی‌خواهد بر قیمت‌ها نظارت کند ؟![۳]

ما قضاوت درباره اقدام دولتِ اصلاح‌طلبان برای لایحه دادن بر اساس درخواست یک تبعه آمریکا با تبار ایرانی و اینکه کدامین مقولات در دولت ضریب بیشتری از توجه می‌گیرند را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم.

در اشاره به صحبت‌های جهانگیری مبنی بر اینکه «خوشحالم شادروان پروفسور میرزاخانی توجه همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای علمی را به موضوع علم جلب کرد!» نیز لازم به اشاره است که توجه دستگاه‌های اجرایی و علمی ایران به موضوع علم پیش از خانم میرزاخانی صورت گرفته بود؛ خاصّه اینکه خانم میرزاخانی دانشجوی ریاضی دانشگاه‌های ایران بوده‌اند و ایران اسلامی صاحب مدارج بزرگی از پیشرفت علمی در منصه‌هایی مثل نانو، هوافضا، فیزیک، فناوری‌های نفتی، ساخت زیردریایی و غیره نیز هست.

***

1_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/item/508607

2_ https://www.isna.ir/news/98020200427/

3_ mshrgh.ir/951782



Share/Save/Bookmark