توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 19249
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۳
وقتی می‌برم انزلی قشنگ است!
سرمربی کروات ملوان از دلایل حضورش در انزلی گفت و با تمجید از حس و حال فوتبالی مردم این شهر از اهدافش حرف زد.
او نه تنها اولین مربی خارجی، بلکه اولین مربی غیر بومی تیمی است که در ۴۸ سال قدمت خود تنها از مربیانی در راس کادر فنی خود بهره برده که عمر فوتبالی خود را در همان تیم گذرانده بودند. دراگان اسکوکیچ کروات فردی است که آمد تا با تصمیم درودگر معادلات ملوان را به هم بزند و اولین مربی خارجی باشد که سکان هدایت قوی های سپید انزلی را به عهده می‌گیرد.

سرمربی تیم فوتبال ملوان با خبرنگاران ورزشی خبرگزاری تسنیم هم کلام شد و از حضورش در ملوان و شرایط فعلی این تیم، شگفتی‌اش از نخستین باری که تهران را به چشم دید، آغاز دوباره کار مربیگری‌اش با ملوان که پس از یک سال بیماری و دوری از فوتبال رقم خورده بود و ... صحبت کرد.

دراگان اسکوکیچ فوتبال خود را از کجا آغاز کرد و چه افتخاراتی را در کارنامه خود گنجانده است؟

من به عنوان فوتبالیست حرفه‌ای سال‌ها در کرواسی و اسپانیا بازی کردم. همچنین به عنوان مربی در کرواسی، اسلوونی، کویت و عربستان کار کردم. تا به حال چند قهرمانی به دست آوردم. ۲ بار در کشور خودم و یک بار هم در اسلوونی که قهرمان سوپر کاپ شدیم. در بازی‌های زیادی در لیگ قهرمانان آسیا هم به عنوان مربی حضور داشتم.

پس از پایان فوتبال به مربیگری روی آوردید. کار از کشور خودتان آغاز شد و حالا به ایران و هدایت ملوان ختم شده است. چه شد که به لیگ‌های خاورمیانه و ایران آمدید؟

در آخرین سال فوتبالی‌ام در امارات بازی کردم و در واقع بعضی از باشگاه‌های پولدار به من زنگ زدند و از من دعوت کردند تا به عنوان مربی کار کنم و من هم قبول کردم.

تنها به خاطر پول خوب این پیشنهاد را قبول کردید؟

نه، خودم در النصر بودم و در لیگ قهرمانان آسیا کار می‌کردم و این برای من خیلی مهم بود. گاهی در انتخاب تیم‌هایم بحث مالی مطرح نیست و چشم انداز ورزشی که در آینده خواهم داشت اهمیت دارد.

چرا ملوان را انتخاب کردید؟

من با مربیان زیادی مثل لوکا بوناچیچ، زلاتکو کرانچار، میروسلاو بلاژویچ و برانکو ایوانکوویچ در مورد ایران صحبت کردم و آنها در مورد ایران نظر خوبی داشتند و تصمیم گرفتم که به کشور شما بیایم.

زمانی که به ملوان آمدید پیشنهادهای دیگری هم داشتید؟

در یک سال اخیر دچار بیماری بودم. پیشنهادهایی وجود داشت اما بیمار بودم و نتوانستم کار کنم. پس از اینکه پیشنهاد ملوان به دستم رسید، چون دوست داشتم کارم را سریع‌تر آغاز کنم، قبول کردم و به این تیم آمدم.

رقم پیشنهادی ملوان هم چندان رقم بالایی نبود.

بهتر است در مورد این صحبت نکنیم، من قراردادهایی خیلی بیشتر از این رقم، نزدیک به ۳-۴ برابر آن داشتم.

پس حضورتان در ملوان بیشتر با نگاهی فنی بود تا مادی؟

بله، می خواستم به لیگ ایران بیایم و کار کنم. از خودم اطمینان داشتم و آمدم.

کمی در مورد شرایط ملوان صحبت کنید. از زمانی که به این تیم آمدید تا کنون وضعیت نماینده انزلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از کار کردن در اینجا لذت می‌برم. افراد زیادی هستند که سعی می‌کنند به من کمک کنند. ملوان هواداران خیلی خوبی دارد که تیمشان را دوست دارند.

ملوان امسال تغییرات زیادی داشت و حدود ۱۲ بازیکن جدا شدند و بازیکنان جدیدی به این تیم پیوستند و بازیکنان جوانی هم در ترکیب این تیم حضور دارند.

جوان؟ من فکر نمی کنم تیم جوانی داشته باشیم؛ اولین بار است این را می‌شنوم.

منظورمان تغییرات و حضور بازیکنان جوان در ترکیب تیم بود.

تغییرات بله، ولی جوان نیستند. تیم متعادلی داریم شامل بازیکنان جوان و با تجربه. همیشه این تغییرات می‌تواند کار را سخت کند و شاید سنگین‌ترین تغییر این باشد که بازیکنان باید فلسفه فوتبالی ما را به دست بیاورند.

در ترکیب تیم شما بازیکنی مانند سعید عزت اللهی حاضر است که تنها ۱۶ سال سن دارد.

او بازیکن خوب و آینده‌داری است و حالا هم در تیم ملی است. امیدوارم کارش را خوب ادامه دهد.

شرایط ملوان از زمان حضور شما تا کنون رضایت‌بخش بوده است؟

بله، راضی هستم. کارهای زیادی کردیم البته من بر این باورم که همیشه باید بهتر و بهتر شویم و هیچ موقع راضی نمی‌شوم.

در پایان فصل چه هدفی را برای ملوان در نظر گرفته‌اید؟ می‌خواهید تیم را در چه رده‌ای از جدول ببینید؟

هیچ موقع به رنکینگ نهایی فکر نمی‌کنم. روز به روز کارم را پیش می‌برم و پس از هر بازی به فکر بازی بعدی هستم. برای من مسئله قابل اهمیت این است که تیم بهتر شود و رشد کند. شاید بتوانم بگویم هدف من این است تیمی بسازم تا وقتی هواداران نام ملوان را بشنوند بگویند تیم خوبی است.

برای آینده ملوان چه برنامه‌ای دارید؟ آیا تنها تا پایان فصل در این تیم هستید یا می‌خواهید باز هم کارتان را ادامه دهید؟

دقیقا نمی‌دانم ولی می‌توانم بگویم که خودم جاه طلبی زیادی دارم. در واقع این مسئله را نمی توان قطعی گفت. همیشه مربیان می‌گویند که ساکی آماده دارند برای رفتن ولی من در حال حاضر اینجا احساس خوبی دارم.

شما تجربه حضور در آسیا را در کارنامه خود دارید. فکر می‌کنید می‌توانید با ملوان دوباره در لیگ قهرمانان حضور پیدا کنید؟

بله، چرا که نه؟ البته زمینه‌ساز این کار تغییرات زیادی است ولی اگر بشود این کار را انجام داد خوشحال می‌شویم.

شما در شهر و در تیمی کار می‌کنید که با ۴۸ سال قدمت نه تنها مربی خارجی روی نیمکت آن ننشسته بود بلکه حتی یک مربی غیر بومی که سابقه حضور در ملوان را نداشته باشد هم روی نیمکت آن حضور نداشت. پیش از آمدن به انزلی از این موضوع اطلاع داشتید؟

بله، این مسئله را می‌دانستم. از این بابت احساس افتخار می‌کنم و شاید این برای فوتبال انزلی هم خوب باشد که مربی خارجی دارند و این تبادل اطلاعات می‌تواند به سود این تیم باشد.

به نوعی اولین هستید و به هر حال خاص به شمار می‌آیید...

من سعی می‌کنم کار خودم را انجام دهم و ببینیم چه پیش می‌آید.

مربیان خارجی زیادی به فوتبال ایران آمدند و رفتند. روزی که اسکوکیچ از فوتبال و شهر انزلی بخواهد برود و از او بپرسند به فوتبال ایران چه چیزی اضافه کرده، چه می‌گوید؟

اول ذهنیت متفاوت. همچنین فکر می‌کنم می‌توانم فوتبال ایران را ارتقا بدهم زیرا از نظر تکنیکی و فیزیکی بازیکنان ایران خوب هستند ولی فکر می‌کنم از نظر تاکتیکی بتوانم کارهایی انجام دهم. امیدوارم بازیکنان این دانش را داشته باشند که بتوانند این مسائل را متوجه شوند. شاید تا حالا این دانش را نداشتند.

مربیان خارجی معمولا از ذهنیتی در بازیکنان ایرانی صحبت می‌کنند که باید تغییر کند. اینها چه چیزی را در فوتبالیست‌های ایرانی می‌بینند که این موضوع را عنوان می‌کنند؟

فکر می کنم اروپایی‌ها حرفه‌ای‌تر از ایرانی‌ها هستند و به این دلیل می‌گویند باید این ذهنیت تغییر کند. اروپا در سطح اول فوتبال قرار دارد. بهترین لیگ‌ها و تیم‌های ملی. آنها بهترین کار را می‌کنند.

بیش از ۱۰ سال مربیان کروات آمدند و رفتند یعنی هنوز این ذهنیت تغییر نکرده که باز از تغییر ذهنیت صحبت می شود؟

در مورد مربیان دیگر نمی‌توانم چیزی بگویم. فقط در مورد خودم می‌توانم حرف بزنم. این تجربه خود آنها است.


انگیزه بازیکنان ملوان برای یادگیری مسائلی که به آنها می‌گویید چگونه است؟

خودم احساس خوبی در مورد این تیم دارم و فکر می‌کنم آنها تلاش خودشان را می‌کنند و تا حالا در این زمینه مشکلی نداشتیم.

به نظر می‌رسد این اولین بودن به عنوان مربی خارجی باعث شده جو انزلی نسبت به شما مثبت باشد، در حالی که ابتدا تصور دیگری می‌شد.

این جو به فاکتورهای مختلفی مانند نتیجه بستگی دارد. من تجربه دارم و سال‌ها بیرون از کشورم کار کردم و دوست دارم انرژی خودم را به تمام افرادی که اطرافم هستند انتقال دهم.

شرق اروپا، آسیا و حالا خاورمیانه. سطح لیگ ما از نظر فنی و سخت افزاری چه نواقص و محسناتی دارد؟

فکر می‌کنم در مقایسه با لیگ‌های عربی و در این قمست دنیا ایران بهترین لیگ است و در مقایسه با اروپا، مسلما لیگ‌های آنها بهتر است ولی در این ۲-۳ ماه که کار کردم تجربه مثبتی داشتم و فکر می‌کنم همه تلاش می‌کنند لیگشان خوب شود و بازیکنان خوبی هم دارند. از همه مهمتر اینکه اینجا همه فوتبال را دوست دارند. برای من بهترین چیز در انزلی این است که ملوان هواداران فوتبالی زیادی دارد. اگر کسی فوتبال را دوست نداشته باشد و نبیند خوب نیست ولی در انزلی اینگونه نیست.

مربیان کروات در فوتبال ما فقط دنبال نتیجه هستند و به بازی زیبا توجه نمی‌کنند شما هم در ملوان همین گونه پیش رفته‌اید؟

من به شما می‌گویم که مربیان حرفه‌ای همیشه روی نتیجه تمرکز می‌کنند. آنها می‌توانند ۵ بازی زیبا بازی کنند و نتیجه نگیرند و در نهایت می‌شوند مربی بد. اگر بتوانید خوب بازی کنید و ببرید این بهتر است ولی در بیشتر اوقات باید واقع گرا باشید. زمانی که بازی را ببرید می‌شوید مربی موفق. این عملگرایی است. ضمن اینکه این موضوع به بازیکنان هم مربوط است. اگر بازیکنانی داشته باشید که خوب کار کنند می توانید بازی زیبا انجام دهید ولی اگر تیمی داشته باشید که این قابلیت را نداشته باشد چه کار می خواهید انجام دهید؟

بازیکنان ملوان از تمرین‌های متنوع و با نشاط شما صحبت می‌کنند. این تنوع در تمرینات یعنی شما علاوه بر نتیجه برای بازی زیبا هم تلاش می‌کنید؟

نمی‌گویم که دوست ندارم بازی خوب انجام دهم ولی اینکه چطور بازی می‌کنید به قابلیت بازیکنان شما و تیم مقابل بستگی دارد. فرض کنید در ذهن داشته باشم ولی تیم مقابل بازیکنان قوی داشته باشد. این تصمیم‌گیری به قابلیت بازیکنان بستگی دارد. وقتی در کشور خودم قهرمانی آوردم به من می‌گفتند بیشتر تهاجمی کار می‌کنیم، در اسلونی دوباره قهرمان شدم ولی می‌گفتند مربی تدافعی هستم. من همان فردم و تنها بازیکنانم متفاوت هستند. می توانم بگویم در آن زمان از بازیکنانم تنها به شیوه درست استفاده کردم. شاید من مربی متعادلی باشم. فوتبال تعادل است؛ نه فوتبال حمله‌ای و فوتبال دفاعی. باید در حمله و دفاع خوب بود.

سعی می‌کنید از شرایط موجود بیشترین بهره را ببرید.

بله، شما بازیکن دارید و بر اساس آن تلاش می‌کنید. همه در دنیا دوست دارند مانند بارسلونا بازی کنند ولی رئال مادرید متفاوت‌تر بازی می‌کند.

نظر شما در مورد تیم ملی ایران چیست که برای اولین بار به عنوان صدرنشین گروه خود به جام جهانی صعود کرد. از قبل نسبت به نحوه حضور ایران در جام جهانی اطلاعاتی داشتید؟ این تیم را در این مدت چطور دیدید؟

من نمی تونم آنالیزی از این تیم داشته باشم ولی برای هر کشوری خوب است که تیمش به جام جهانی برود. این یعنی فوتبال آن کشور با قابلیت است.

هموطنان شما نقش پررنگی در صعودهای ما به جام جهانی داشته‌اند و حالا با یک پرتغالی به جام جهانی صعود کردیم. فکر می‌کنید تیم ملی ما با حضور کارلوس کی‌روش بتواند نتیجه متفاوت‌تری نسبت به گذشته بگیرد؟

فکر می‌کنم کی‌روش مربی خوبی است و تجربه زیادی دارد. او این قابلیت را دارد که در جام جهانی خیلی خوب مربیگری کند.

کمی از حرف‌های فوتبالی فاصله بگیریم.در این مدتی که در ایران حضور پیدا کردید؛ جذاب‌ترین چیزی که نظرتان را جذب کرد چه بود؟

اولین چیزی که از همان لحظه اول دیدم این بود که مردم مهربان بودند هر جا که شما را ببینند کمک می‌کنند. اگر کسی در مورد ایران بپرسد اولین چیزی که به ذهنم می‌رسد همین است.

پیش از حضورتان در کشورمان به شما می‌گفتند ایران خطرناک است و زندگی در آن خیلی به روز نیست؟

دقیقا، من ۲ سال پیش به ایران آمدم. با استقلال بازی داشتیم و خیلی متعجب شده بودم و بیشتر از تهران تعجب کردم. واقعا فکر نمی‌کردم این طور باشد. از تهران لذت بردم.

بعد از پیشنها ملوان نسبت به آمدن به ایران و ملوان دو دل نبودید؟

قبل و بعد از اینکه قراردادم را امضا کردم ۲-۳ پیشنهاد داشتم ولی من دیگر ملوان را قبول کرده بودم.

زیباترین خاطره‌ای که در انزلی برای شما رقم خورد چه بود؟

یکشنبه‌ای که بازی‌مان را بردیم. چون کار من در احساسی که در انزلی ایجاد می‌شود واقعا تاثیر می‌گذارد. وقتی که من بازی را برنده می‌شوم می‌توانم بگویم که انزلی قشنگ است.

*نظرتان را درباره نام‌های زیر بگویید.

سیروس قایقران؟

او را می‌شناسم. می‌دانم فوتبال بازی می‌کرد و در ملوان بود و می‌دانم در انزلی همه در مورد او صحبت می‌کنند.

علی دایی؟

پیش از آغاز فصل بازی دوستانه‌ای با پرسپولیس داشتیم و آنجا با دایی آشنا شدم.
Share/Save/Bookmark