توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63835
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۴
به بهانه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر
قمار کن، پولدار شو!/ «تومان» در ستایش قمار
مشخص نیست هیات انتخاب فجر با چه ملاک و معیاری فیلمی این چنینی که عاقبت شما را با حالت تهوع از سالن سینما بیرون می‌فرستد در میان آثار نهایی جشنواره فیلم فجر قرار داده‌است!
قمار کن، پولدار شو!/ «تومان» در ستایش قمار
به گزارش خط نیوز به نقل از رجانیوز: فیلم تومان ساخته‌ی مرتضی فرش‌باف است که دومین فیلم بلند و داستانی خود را بر روی پرده‌ی نقره‌‎ای می فرستد.

به گزارش رجانیوز؛ تومان که موضوع اصلی آن قماربازی است در طول مدت بیش از دو ساعتش دائما از محاسن قماربازی می گوید و در آخر فیلم شما این پیام را منتقل می‌کند که کل زندگی‌تان را به امید پولدار شدن قمار کنید! اصولا قمار سکه ای دو روست که علاوه بر پیروزی باخت هم جزو سرنوشت آن است، اما فیلم معتقد است که تنها راه پولدارشدن در کوتاه مدت قماربازی است!

به رغم آن که کارگردان با گرفتن نماهای عجیب و تیتراژ رنگارنگ سعی دارد فرمش را به رخ بکشد، اما همین فرم به اصطلاح پر زرق و برق هم به کمک فیلم نیامد و شما دو ساعت صرفا شاهد دیدن عیاشی های چند جوان قمارباز هستید.

کاراکترهای فیلم به هیچ یک از موازین اخلاقی پایبند نیستند علنا زن بارگی می کنند، مشروب می خورند، و سراسر فیلم زندگی پوچ و بی‌هدف شخصیت‌های قصه شما را اذیت می‌کند.

فیلم سرشار از گاف‌های سینمایی است، در چند سکانس یک ماشین برای دوکاراکتر بی‌ربط به هم استفاده می شود، یا صدای گزارشگر ایرانی بر روی مسابقه فوتبالی که لوگوی شبکه‌ی غیرایرانی دارد به کار می‌رود، یا با وجود روستایی بودن تمام شخصیت‌ها اما همه‌ی آن ها به زبان فارسی سلیس صحبت می‌کنند و خبری از گویش محلی نیست!

ایرادات تومان به این نقطه ختم نمی شود، فیلم کاملا چهره ای ابزاری از «زن» را به نمایش می‌گذارد، «تومان» در دو سکانس پیام رابطه‌ی نامشروع با زن را به مخاطب می‌رساند، البته ابزار نشان دادن زن به این دو صحنه ختم نمی‌شود و نماهای بسته از صورت و اندام زن هم به وفور در فیلم دیده می‌شود، نماهایی که دال بر این مدعاست که تومان زن را وسیله‌ای برای عیاشی می‌داند. عیاشی و هرزگی به قدری در تومان گسترده است که آواز خواندن دوست دختر داوود (میر سعید مولویان) در آن گم است!

تومان نمونه ای از آثار سینمای روشنفکری است که علی رغم نداشتن هیچ گونه خط قرمزی، باز هم نمی‌تواتند نه مخاطب عام را به خود جذب کنند و نه مخاطب خاص را. مشخص نیست هیات انتخاب فجر با چه ملاک و معیاری فیلمی این چنینی که عاقبت شما را با حالت تهوع از سالن سینما بیرون می‌فرستد در میان آثار نهایی جشنواره فیلم فجر قرار داده‌است!
Share/Save/Bookmark