توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 35755
دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۴۹
برخورد اصلا‌ح‌طلبان با وزیر کشور؛
چرا اصلاحات برای دولت فهم و تدبیر قائل نمی‌شود؟
چرا اصلاحات برای دولت فهم و تدبیر قائل نمی‌شود؟
خط نیوز - برخوردهای پاندولی اصلاح طلبان و رسانه‌های زنجیره‌ای‌شان با وزیر اصولگرایی دولت یازدهم تمامی ندارد؛ این رسانه‌ها در روزهایی که نام رحمانی فضلی برای وزارت کشور مطرح شد تمام تلاش خود را انجام دادند تا روحانی را از این کار منصرف سازند؛ بر تلاش این عده باید تلاش بزرگان این جناح را هم اضافه کرد که باز هم افاقه نکرد.

البته وزیر روزهایی نیز محبوب این رسانه‌ها شد؛ روزهایی که این رسانه‌ها سخن وزیر کشور در خصوص «پول‌های کثیف» را با آب و تاب تحریف کرده و رحمانی فضلی را به تیتر یک خود تبدیل کردند؛ اما با رفتار رحمانی فضلی در مجلس اوضاع عوض شد و امروز اینگونه شده که این عده به دنبال برکناری رحمانی فضلی توسط روحانی هستند؛ فشارها از همه سو ادامه دارد...

پرده اول: جلسه بزرگان اصلاحات؛ تلاش برای عدم معرفی رحمانی فضلی

روزنامه آرمان روز شنبه دوازدهم مرداد ۱۳۹۲ و درست یک روز قبل از مراسم تحلیف ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی، ذیل تیتر «نشست بزرگان در منزل آیت‌الله» خبر از جلسه ای مهم با حضور بزرگان اصلاحات و شخص رئیس جمهور منتخب در منزل آیت الله هاشمی رفسنجانی داد. در این خبر آمده بود:

«سایت‌های خبری گزارش دادند که در این روز حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب در ادامه جلسات خود با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای انجام مشورت‌های نهایی به منزل ایشان رفته بود. در این زمان آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی به روحانی اظهار می‌کند که آقایان خاتمی و سید حسن خمینی نقطه نظراتی درباره کابینه دارند و سپس خاتمی و سید حسن خمینی با حضور در منزل هاشمی به بیان دیدگاه‌های خود درباره برخی افراد می‌پردازند. حجت الاسلام روحانی نیز که گفته می‌شود این روزها تحت فشار از سوی برخی افراطیون قرار دارد، دلایل خود را بیان کرده و برخی از دلایل رسیدن به فهرست کنونی را با دیگر مهمانان در میان می‌گذارد. این که رایزنی‌های خاتمی و سید حسن چه میزان در تغییر فهرست کابینه مؤثر بوده، اخبار دقیقی در دست نیست، اما برخی احتمال می‌دهند منتفی شدن رحمانی فضلی برای وزارت کشور از نتایج این جلسه بوده است.»[۱]

منتفی شدن معرفی رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور به مجلس آن قدر برای این رسانه‌ها مهم بوده که هر طور شده خبر این تصمیم در جلسه مذکور را بدست آورده و به عنوان تنها خروجی مشخص جلسه منتشر می‌سازند. البته نویسندگان مطلب مزبور چندین بار دیگر در یادداشت مزبور با قاطعیت عنوان می‌کنند که معرفی شدن رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور به مجلس کاملاً منتفی شده است؛ بخوانید:

«اما شب پنجشنبه لیست پیشنهادی دچار چندین تغییر شد تا از یکسو پیشنهاد رحمانی فضلی برای کسب کرسی وزارت کشور کاملاً منتفی شود و از سوی دیگر دوباره تکلیف وزارت کشور بین دو گزینه معلق بماند. دو گزینه باقی مانده علی یونسی و محمد شریعتمداری هستند»[۲]...

و البته اهمیت عدم معرفی رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور آنقدر برای جریان اصلاحات مهم بوده که «جلسه بزرگان در منزل آیت الله» را برگزار کنند و چنین درخواستی را از رئیس جمهور مطرح نمایند.

البته فردای آن روز، رئیس دولت یازدهم کابینه پیشنهادی خود به مجلس را معرفی کرد و نام عبدالرضا رحمانی فضلی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت کشور به مجلس معرفی گردید، تا «سیه روی شود هر که در او غش باشد»...

پرده دوم: پول‌های کثیف؛ تیتر یک شدن رحمانی فضلی

اسفند ماه سال گذشته بود که رحمانی فضلی، وزیر کشور، در اظهارات خود عنوان کرد «گردش مالی قاچاق مواد مخدر باعث اعمال قدرت قاچاقچیان در حوزه سیاست نیز می‌شود. بی‌شک بخشی از پول کثیف قاچاق مواد مخدر در حوزه سیاست، انتخابات و انتقال قدرت سیاسی در کشور وارد می‌شود.»[۳]

این اظهارات کافی بود تا موج رسانه ای زنجیره ای تمام تلاش خود را برای استفاده از سخنان رحمانی فضلی در جهت منافع خود و فشار به جناح مخالف به کار گیرد.







رحمانی فضلی بعد از آن نیز «با تاکید بر اینکه راه ورود پول کثیف به قدرت باید بسته شود، اعلام آمادگی کرد: در یک جلسه یک ساعته در صحن غیرعلنی مجلس فرایند پول‌های کثیف را در اقتصاد برای نمایندگان توضیح دهد.»[۴]

این جملات از سوی رحمانی فضلی کافی بود تا او که یک روز این رسانه‌ها برای نیامدنش تلاش مضاعفی داشتند، تبدیل به تیتر یک تمام روزنامه‌های زنجیره ای و اصلاح طلب گردد. پس از آن نیز رحمانی فضلی اصولگرا همچنان تیتر یک ماند تا این که جلسه ای در مجلس برگزار گردید.

در جلسه مجلس، رحمانی فضلی که این بار خیالش راحت بود که سانسور رسانه ای و تحریف در کار نیست، به صراحت عنوان کرد که رسانه‌ها سخنان او را تحریف کرده و او نیز به نمایندگی از رسانه‌ها از نمایندگان عذرخواهی کرد:

«مساله کاملاً ملی و مهم را به بازی‌های سیاسی و جناحی کشاندند و در نهایت به گونه ای شد که من به مجلس بیایم و از مساله ای دفاع کنم که اصلاً وجود نداشته است. ... شما از من انتظار دارید همان جنگ روانی رسانه‌های داخلی و خارجی را دنبال کنم و در تور و دامی که آن‌ها پهن کرده‌اند، حرکت کنم. چه کسی می‌تواند برای من اثبات کند که چنین کاری صورت گرفته است... از صحبت‌های من استفاده سیاسی و در آن تحریف و انحراف ایجاد شد... اگر از صحبت‌های من به دلیل انعکاس بد نشریات و روزنامه‌ها سوءاستفاده شده است من از طرف آن‌ها عذرخواهی می‌کنم...»[۵]




البته این سخنان شجاعانه رحمانی فضلی بر رسانه‌های زنجیره ای گران آمد و آنان را که نتوانسته بودند از این گل آلود کردن آب برای خود ماهی ای دست و پا کنند، وارد فاز جدیدی ساخت: تلاش برای برکناری رحمانی فضلی.

پرده سوم: فشار بر روحانی؛ تلاش برای حذف رحمانی فضلی

موج رسانه ای اصلاح طلبان و رسانه‌های زنجیره ای، پس از آن که به تعبیر خود رحمانی فضلی نتوانستند او را در دامی که پهن کرده بودند گرفتار کنند، این بار تلاش خود را برای اقدامی دیگر آغاز کردند؛ تلاش برای برکناری رحمانی فضلی از سمت وزارت کشور با آوردن فشار به رئیس جمهور.

نزدیک شدن به روزهای انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور و زمزمه مطرح شده از سوی برخی نزدیکان دولت مبنی بر تصمیم رئیس جمهور جهت بررسی کارنامه اعضای کابینه، بهترین شرایط را برای این رسانه‌ها فراهم ساخت تا بار دیگر تلاش خود را در جهت حذف عبدالرضا رحمانی فضلی از جایگاه وزارت کشور به کار گیرند.

این بار این رسانه‌ها که از یاد برده بودند تا دیروز به خاطر برخی صحبت‌های دکتر رحمانی فضلی – که بعداً معلوم شد آنرا تحریف کرده‌اند – چه سر و دستی می‌شکستند، حال خط خود را تغییر داده و مدام به دولت فشار می‌آوردند که وزیر کشور باید تغییر کند.

باید پرسید واقعاً تغییر وزیر کشور در روزهایی که چند ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی است، چه معنی ای می‌تواند داشته باشد! کسانی که تا دیروز می‌خواستند با رمز «پول‌های کثیف» به فتح مجلس دهم و شاید ایجاد فتنه ای دیگر، چشم بدوزند و رحمانی فضلی با زیرکی و شجاعت، در دام پهن شده توسط آنان وارد نشده بود، امروز تلاش دارند تا برکناری رحمانی فضلی، زمینه را برای اقدامات بعدی خود مناسب سازند. چه اینکه رحمانی فضلی نشان داد در مقابل زیاده خواهی آنان می‌ایستد و با شجاعت حاضر است از اشتباهات عذرخواهی کند!

از این روست که امروز برای بهانه سازی، عملکرد رحمانی فضلی در وزارت کشور را قابل نقد و ضعیف معرفی می‌کنند و از سوی دیگر اخباری منتشر می‌کنند که «برکناری رحمانی فضلی از وزارت کشور قطعی شده است»؛ البته زمینه سازی هایی که پیش تر جوابی از آن نگرفته بودند. این شایعات سبب شد که نوبخت، سخنگوی هیات دولت به صراحت به خبرنگاران بگوید:

«دولت هیچ برنامه ای برای تغییر وزرای محترم و استانداران محترم ندارد. حالا اگر تغییری در آینده متناسب با وضعی انجام شود- البته اگر بعد نگویند آقای نوبخت تغییرات را تأیید کرد- باید گفت دولت برنامه ای ندارد و از عملکرد همکارانمان در هیات وزیران قدردان هستیم».[۶]

و البته تغییر مدیران هیچ اشکالی ندارد؛ و این حق دولت و رئیس جمهور محترم است؛ اما هر عقل سلیمی تأیید می‌کند که فشار روزنامه‌های زنجیره ای به رئیس جمهور محترم برای تغییر وزیر کشور، آن هم در سالی که قرار است انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آن برگزار شود، می‌تواند شائبه برانگیز بوده و زمینه ساز حوادث دیگری باشد؛ البته روحانی نشان داده که نه پیش تر در برابر فشارها برای عدم معرفی رحمانی فضلی کوتاه آمده و نه اکنون – آنچنان که سخنگوی دولت بیان کرده است – قصد تغییر شائبه برانگیز وزیر کشور را دارد. اصلاح طلبان نشان داده‌اند تحمل حتی یک وزیر اصولگرا در کابینه روحانی را ندارند، اما روحانی نشان داده که چنین نیست!


[۱] - http://www.armandaily.ir/Default.aspx?NPN_Id=۳۷۴

[۲]- همان

[۳] - http://www.khabaronline.ir/detail/۴۱۷۳۰۰
[۴]- همان

[۵]- http://etedaal.ir/fa/print/۱۰۶۵۹۶

[۶]- http://dolat.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=۹&Id=۲۶۲۷۱۰
منبع:مشرق
Share/Save/Bookmark