توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 69785
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۲
صدور فرمان مشروطیت
صدور فرمان مشروطیت
۱۴ مرداد سال ۱۲۸۵ هجری شمسی فرمان مشروطیت را مظفرالدین شاه قاجار صادر کرد. فرمانی که محمد علی شاه قاجار به رغم ادعایی اینکه *خودمان امضای پدرمان را گرفته‌ایم* اما در عمل تن به آن نداد و برعکس با موافقت او مجلس توسط یک نظامى بلندپایه روسی (لیاخوف) به توپ بسته شد‌.
مشروطه چند هدف اصلی داشت: «تاسیس عدالتخانه»، «حاکمیت قانون» و «جایگزینی پادشاهى مشروطه به جای پادشاهی استبدادی». اما اختلافات انقلابیون، دخالت بیگانگان به خصوص روس و انگلیس، ضعف آگاهی عمومی مردم به خصوص طبقه متوسط که نقش پیشتازی را بر عهده باید می‌گرفتند موجب ناکامی و شکست مشروطه شد.
درس آموزی از مشروطه برای امروز مان بحث ضروری است؛
۱- قانون باید فصل الخطاب در اداره حکمرانی و مدیریت جامعه باشد و همه مسئولان به تناسب اختیارات و وظایفی که دارند در برابر قانون باید پاسخگو باشند.
۲- پارلمان، حق رای و مجلس مستقل و مردمی از مشروطه تاکنون در زمره مطالبات واقعی مردم ایران بوده است. تمرکز قانونگذاری در قوه مقننه و راهیابی نمایندگانی صالح، شجاع، پاکدست، متخصص و با تجربه یک راهبرد اساسی درهرعصروزمانه است.
۳- کشورهای دیگر مبنای دوستی آنان بر پایه مصالح و منافع ملی خودشان استوار است. نقش روس و انگلیس در ناکامی مشروطه روشن است. درعرصه بین الملل دوست و دشمن دائمی وجود ندارد، هر کشوری که خواهان استقلال واقعی ماست و به منافع ملی ما احترام می‌گذارد ما هم باید رفتار متقابلی داشته باشیم. مناسبت‌های تاریخی فرصتی است برای یادآوری عبرت آموزی و پندگیری برای امروز و فردای خودمان.
Share/Save/Bookmark