توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 59317
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۵
روحانی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران در لرستان:
بارندگی اخیر در ۱۰۰ سال گذشته نظیر نداشته است/ امسال ۴۸۰ میلیارد متر مکعب آب وارد کل کشور شده است
رئیس جمهوری کشورمان با بیان اینکه گزارش ملی سیلاب ظرف ۶ ماه تهیه می شود، تاکید کرد که کسی را تبرئه نخواهیم کرد.
بارندگی اخیر در ۱۰۰ سال گذشته نظیر نداشته است/ امسال ۴۸۰ میلیارد متر مکعب آب وارد کل کشور شده است
به گزارش خط نیوز، حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه شورای مدیریت بحران استان لرستان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و با یادآوری اینکه در شب میلاد منجی عالم بشریت هستیم، اظهار داشت: همه امیدها برای آینده جهان، کشورمان، همه مسلمان‌ها و همه انسان‌ها در سایه آن ظهور خواهد بود و ما هر قدمی که بر می‌داریم باید زمینه را برای آن ظهور آماده‌تر کنیم.

وی ادامه داد: وقتی یک ساختمان عظیم و بزرگی به ما می‌گویند باید ساخته شود که این ساختمان زندگی مردم را متحول می‌کند همه تلاش می‌کنیم زمین و مصالح و نقشه را آماده کنیم. نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم تا اینکه یک روزی توسط شخصیت استثنایی و بی نظیر تاریخ این ساختمان درست می‌شود. درست است به دست ایشان درست می‌شود ولی مقدماتش را ما باید فراهم کنیم.

روحانی یادآور شد: امیدواریم خداوند توفیق دهد در زندگی و تلاشمان گامی را برای تسریع در روز پرنشاط روز ظهور فراهم آوریم.

امسال سال پرنعمت و پرزحمتی است
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه امسال یک حادثه ویژه و خاصی بود، اظهار داشت: من یادم می‌آید از تعبیر حضرت امام (ره) در همان هفته‌های اول انقلاب و اواخر سال ۵۷ که فرمودند «امسال سال پرنعمت و پرزحمتی بود»؛ این تعبیر امام بود راجع به سال ۵۷، سال ۵۷ از یک نظر که شما نگاه کنید آن همه کشتار و زندان و ۱۷ شهریور، تاسوعا و عاشورا، حوادث بسیار سخت و پیچیده و دلهره آور، هر لحظه معلوم نبود لحظه بعد چه می‌شود؛ سال واقعاً سختی بود. اما از نظر نعمت خداوند بهترین سال تاریخ ایران بود در عین حالی که به تعبیر امام پرزحمت‌ترین سال هم بود.

روحانی با بیان اینکه امسال هم به یک تعبیری سال پرنعمت و پرزحمتی است، تصریح کرد: اولاً نعمت خداوند امسال نعمت بسیار بالایی است، وقتی باران را خداوند نازل می‌کند یعنی بقای ما و حیات ما را تأمین می‌کند

وی با تاکید بر اینکه یک رقم بسیار بالایی نسبت به سال‌های پیش و بلند مدت بارش باران داشتیم و چقدر آب وارد سرزمین ایران شده است، ۴۸۰ میلیارد مترمکعب آب وارد کل ایران شده است، ادامه داد: وقتی ما به متوسط ۵۰ ساله نگاه کنیم می‌بینیم یک رقم بسیار بالا و متفاوتی است نسبت به سال‌های عادی ما، اگر بخواهیم یک مترمکعب آب را از دریا شیرین کنیم و در فلات ایران بیاوریم، یک مترمکعب آب را ۵ هزار تومان حساب کنید، اصلاً هزار تومان حساب کنید، ببینید خداوند چقدر به ما سرمایه و ثروت و نعمت داده است.

ظرف ۶ ماه یک گزارش ملی در زمینه سیل تهیه خواهد شد
رئیس جمهوری با اشاره به خسارات سیل لرستان گفت: ما دوازدهم فروردین که با استاندار صحبت می‌کردیم و من راجع به پلدختر سوال کردم ایشان شب بود و گفتند که ارتباط ما قطع است و ما خبر نداریم و احساس خطر می‌کنیم خیلی من نگران شدم. من مقداری قرآن خواندم و دعا کردم و شب چند بار بیدار شدم و تا صبح که اول وقت بیدار شدم و تماس برقرار شد و متوجه شدیم که الحمدلله تلفات جانی نبوده ولی خسارات مالی زیاد بوده است.

روحانی با بیان اینکه خوشحالیم که جان مردم حفظ شده ولی در عین حال خسارات زیادی به مردم وارد شده است، ادامه داد: اینکه باید چکار می‌کردیم و خسارت کمتر می‌شد این مقوله دوم است. از یک جمع و هیئت بلندپایه ای از اساتید و متخصصین خواستم مسئله سیل و سیلاب ایران را دقیقاً بررسی کنند و بگویند مشکلات چه بوده است. اقدامات قبلی چه بوده که انجام نشده و چه باید کنیم. ظرف ۶ ماه یک گزارش ملی در این زمینه تهیه خواهد شد و این موضوع ربطی به دولت ندارد همه اساتید و کارشناسان به هر نظری رسیدند ما انجام می‌دهیم.

وی افزود: حتماً اگر یک سری کارها انجام می‌شد خسارت کمتر می‌شد ولی باید دقت کنیم که چقدر توان مالی داشتیم و اولویت‌ها چه بوده است.

بارندگی اخیر در ۱۰۰ سال گذشته نظیر نداشته است
رئیس جمهور همچنین با اشاره به روایتی قرآنی در زمینه ساخت کشتی نوح، ضمن یادآوری اینکه آن زمان که حضرت نوح کشتی را می‌ساختند هر کسی که رد می‌شد لبخندی می‌زد و مسخره می‌کردند، ادامه داد: سال‌ها طول کشید که حضرت آن کشتی را ساخت و آن واقعاه رخ داد و آن کشتی منجی همه مؤمنین و موجودات زنده و غیر انسان شد. حالا اگر ما ۲۰ سال پیش این رودخانه‌ها را توسعه می‌دادیم می‌گفتید عجب دولت بیکاری است. مردم شغل و آب ندارند و موضوع مثل کشتی نوح می‌شد.

روحانی با بیان اینکه ما بودجه به اندازه کافی نداریم و همیشه با کسری مواجه هستیم و باید اولویت‌ها را در نظر بگیریم، گفت: چند سال پیش دوره‌ای شده بود که همه ایراد می‌گرفتند به سدسازی و مدام سوال می‌کردند که چرا سد درست کردید. در همین دولت یازدهم در روزنامه‌ها و روشنفکرها با نقد سدسازی می‌گفتند که محیط زیست را تخریب کردید. بعضی از سدها آب نبود پشتش می‌گفتند چقدر پول خرج کردید این سد برای ۳۰۰ میلیون مترمکعب یا ۵۰۰ میلیون مترمکعب ساخته شده و پشتش ۱۰ میلیون مترمکعب آب است. قضاوت‌های سالهای پیش را یادمان نرود.

وی با بیان اینکه امروز رسیدیم به یک بارندگی بی نظیر که در ۱۰۰ سال نظیر نداشته است، ادامه داد: ما در عمر خودمان چنین بارندگی را ندیدیم. بیشتر از ۲۴ استان ما همزمان درگیر سیل شدند. همه استان‌ها گرفتار شدند و نمی‌توانستند به بغل دستی کمک کنند. شرایط فوق العاده ای پیش آمده است.
Share/Save/Bookmark