توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 53737
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۱
در فرودگاه روستاولی چه گذشت؟
حفظ شأن اتباع ایران در گرجستان؛ از حرف تا عمل
چندی پیش به دنبال ارسال نامه ای به استاندار اصفهان،مبنی بر بی احترامی به هموطنانمان بار دیگر بحث حفظ شأن ایرانیان در خارج از کشور مطرح و با حواشی همراه بود.
حفظ شأن اتباع ایران در گرجستان؛ از حرف تا عمل
به گزارش خط نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، فروردین سال گذشته بعد از انتقاد یک نماینده مجلس نسبت به زیرپا گذاشتن حریم شخصی اتباع کشورمان در فرودگاه گرجستان و انتشار آن در رسانه ها توجه افکار عمومی به نحوه برخورد با بانوان محجبه در مبادی ورودی هوایی این کشور را به خود جلب کرد و این اتفاق با پی گیری ها و رایزنی های سفارت ایران در تفلیس موضوع به پایان رسید؛ این بار اما پس از یک سال اعتراض هایی درباره همین اتفاق به دست استاندار اصفهان رسیده و موج جدید از انتقادها را به دنبال داشته و انتظارها برای بررسی مجدد هتک حجاب بانوان در این فرودگاه را بیش از گذشته کرده است.

روابط تهران-تفلیس
'گئورگی کویریکاشویلی' نخست وزیر گرجستان در اردیبهشت ماه سال گذشته در سفری رسمی به ایران با حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور کشورمان دیدار کرد. این ملاقات یکی از رویدادهای مهم در عرصه سیاسی روابط دو کشور محسوب می شود. علاوه براین محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم اواخر فروردین سال جاری در جریان سفر منطقه ای به آسیای میانه با "میخائیل جانلیدزه" دیدار و گفت‌وگو کرد. با توجه به رایزنی های انجام شده بین دولت ها می توان گفت مراودات بین تهران و تفلیس تا امروز به خوبی پیش رفته و حجم مبادلات تجاری دو کشور هم به بیش از 35 درصد رسیده است.

حوزه گردشگری شاید از مهمترین بخش هایی است که همکاری بین ایران و گرجستان را ارتقا بخشیده و می توان گفت که این امر با لغو روادید بین تهران_تفلیس رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و تحولات منطقه و تغییراتی که در کشورهای همسایه رخ داد هم کمک کرد تا زمینه استقبال بیشتر گردشگران ایرانی برای سفر به گرجستان بیش از پیش فراهم شد. افزایش 112 درصدی سفر هموطنانمان به تفلیس و باتومی هم ثمره همین تحولات است.

در فرودگاه شوتا روستاولی چه گذشت؟
آخرین روزهای فروردین 96 بود که انتقادهای مسافران ایرانی نسبت به نحوه بازرسی زنان در فرودگاه بین المللی تفلیس خبرساز شد و بعد از آن سفارت ما در این کشور اعتراض مقامات ایرانی را به گوش مسئولان گرجی رساند. باگذشت چند روز از این ماجرا برخی مسئولان مدعی شدند که دو اتاقک سرپوشیده برای بانوان در محل بازرسی فرودگاه تعبیه شده است.

برخورد های سلیقه ای در فرودگاه تفلیس!/آیا فقط با زنان ایرانی برخورد می شود؟
یک سال از موضوع انتقادها نسبت به برخورد با مسافران ایرانی در گرجستان گذشت؛ اما تکرار آن اجازه نداد تا افکار عمومی جامعه ایران چنین برخوردی با هموطنانشان را فراموش کنند. بنا به گفته مسافران پرواز تفلیس_اصفهان، روز سه شنبه 23 مرداد در فرودگاه روستاولی گرجستان ماموران فرودگاه از زنان خواسته اند تا مانتو و شال خود را روی دستگاه قرار دهند و از آنجا که این اقدام در مقابل سایر مسافران انجام شد ناراحتی حاضران را به دنبال داشت.

باشگاه برای اطلاع از صحت موضوع با چند نفر از مسافران در فرودگاه تفلیس تماس گرفته است. چندتن از شاهدان با اطمینان گفته اند که چنین اتاقک هایی در محل بازرسی فرودگاه تفلیس وجود نداشت و یا اینکه از وجود آن ها بی اطلاع بودند. فردی بنام علیزاده که با خانوده اش به گرجستان سفر کرده بود از برخورد انجام شده در فرودگاه روستاولی اظهار ناراحتی کرد و گفت که همزمان با همسرش زنان عرب با ملیت برخی از کشورهای منطقه با چادر و برقع بدون تفتیش از محل های بازرسی می گذشتند و ماموران هم با آنها کاری نداشتند! طبق گفته علیزاده حتی هنگام تطابق چهره با پاسپورت هم این افراد با اکراه تنها برای چند لحظه حاضر به نمایش چهره خود شدند؛ (این موضوع را شاهدان عینی دیگر هم تایید کردند). همچنین مسافر خانم حاضر در این پرواز که او هم با رفتار سرد و تند ماموران فرودگاه روبرو شده بود ماجرا را اینطور تعریف کرد که خواهر زاده اش به انگلیسی با ماموران بحث کرده و به آنها گفته است که اجبار برای برداشتن شال و مانتو را توهین می داند و حتی به قیمت از دست دادن پرواز با آنها همکاری نخواهدکرد، ولی درنهایت آنها هم تنها با درآوردن شال توانسته اند از گیت عبور کنند.

مسافران دیگری هم بوده اند که این سوال برایشان مطرح شده بود که آیا این برخوردها تنها با اتباع ایرانی انجام می شود ویا قوانینی کلی است و اتباع دیگر کشورها هم باید از آن پیروی کنند؟ علاوه براین دونفر از مسافران پرواز تفلیس- اصفهان با ابراز ناراحتی از برخوردهای انجام شده در هنگام ترک خاک این کشور تاکید کردند که باوجود داشتن سفری خوب به خاطر آنچه بدرفتاری ماموران فرودگاه خواندند، دیگر به گرجستان سفر نخواهند کرد. در این میان اما چند شاهد عینی ادعا می کنند که همراهانشان با ماموران فرودگاه به مجادله پرداخته و با پافشاری حاضر به برداشتن شال یا درآوردن مانتو نشدند. به گفته آنها ماموران هم با دیدن مقاومت این افراد در چند مورد اجازه عبور مسافران را دادند. خانم مسنی از مسافران هم گفته که به تازگی از حج بازگشته است و به شدت از برخورد های انجام شده ناراحت شده؛ زیرا برداشتن پوشش درمقابل سایرین برایش بسیار دردناک و خجالت آور بوده است. این افراد معتقد هستند که حس تحقیر آمیزی را تجربه کرده اند.

حفظ شأن اتباع ایران در گرجستان؛از حرف تا عمل
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران اولین مقام کشورمان بود که در باره برخورد انجام شده با هموطنانمان در تفلیس اظهار کرد که بعد از دریافت گزارش دفتر نمایندگی وزارت خارجه در اصفهان و حصول اطمینان از صحت آن که از طریق تماس تلفنی سفیر ایران در گرجستان با تعدادی از مسافران این پرواز انجام شد، نمایندگی کشورمان در تفلیس مراتب اعتراض شدید خود را به وزارت خارجه گرجستان و پلیس امنیت فرودگاه تفلیس اعلام کرد.

همچنین شنیده ها حاکی از آن است که پیگیری های سفارت ایران در تفلیس، اداره کل کنسولی وزارت خارجه و دفتر نمایندگی این وزارت خانه در اصفهان در این ارتباط ادامه دارد که ابلاغ مراتب اعتراض اداره کل کنسولی به سفارت گرجستان در تهران و ارسال یادداشت اعتراضی سفارت ایران در تفلیس به وزارت خارجه گرجستان در کنار درخواست توضیح از سفیر گرجستان در تهران از جمله اقدامات انجام شده است.

وزارت خارجه کشورمان از مقام های گرجی خواست تا با پیگیری موضوع، از تکرار چنین برخوردهایی با مسافران ایرانی خودداری شود و پلیس امنیت فرودگاه تفلیس نسبت به رعایت حرمت بانوان مسلمان حداکثر دقت و اهتمام را به عمل آورد و از تکرار چنین اقداماتی جلوگیری کند. واکنش های مسئولان کشورمان به برخورد انجام شده با مسافران ایرانی در فرودگاه گرجستان به همین جا ختم نشد و علی لاریجانی رییس مجلس هم از پیگیری این موضوع در کمیسیون امنیت مجلس خبر داد.

مقامات ایرانی در نهایت نحوه برخورد با هموطنمان در فرودگاه تفلیس را محکوم و خواستار بررسی آن شده اند و این درحالی است که روز گذشته وزارت خارجه گرجستان با صدور بیانیه ای درباره بی احترامی به نحوه پوشش مسافران ایرانی در فرودگاه تفلیس اعلام کرد که مطابق اطلاعات اولیه و انجام اقدام های تحقیقاتی از طرف سازمان های انتظامی گرجستان، هیچ مورد تخلف ازجمله هتک حجاب ثابت نشده و گرجستان، نتایج تحقیقات در این مورد را به طرف ایرانی اعلام کرده است و همچنین در پایان افزوده که قرار است دیداری با سفیر ایران در تفلیس برگزار شود که در جریان آن مقامات وزارت خارجه گرجستان به همراه سفیر ایران درباره هتک حجاب مسافران ایرانی در فرودگاه تفلیس، گفت وگو کنند.

با مرور شرح وقایع اخیر در فرودگاه تفلیس و شاید برخی دیگر از فرودگاه های دنیا، این سئوال مطرح می شود که چرا از همان ابتدا که نشانه هایی از تعلل یا رفتارهای نامناسب با شهروندان کشورمان روی می دهد، دستگاه دیپلماسی در ایران برخوردی قاطع و پیگیری جدی انجام نمی دهند تا دولت های دیگر بدانند که شأن ملت ایران اجازه نمی دهد با اتباع این کشور از دری به جز احترام وارد شوند؟ حالا باید منظر ماند و دید که وزارت امور خارجه اجازه می دهد ، وقایع رخ داده در تفلیس که برای دومین سال روی داده بار دیگر هم تکرار می شود؟
Share/Save/Bookmark