توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 51324
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۵
برگزاری نمایشگاه‌های "صوری" در خارج از کشور باهدف دور زدن عوارض گمرکی/ دستگاه اجرایی کشور می خواهد چه بلایی بر سر تولید داخلی بیاورد؟
سیاست‌های تعین شده توسط رهبر معظم انقلاب دستگاه اجرایی کشور را مکلف به رونق فضای کسب و کار نموده است اما ترویج روحیه منفعت‌طلبی در بین مدیران اجرایی باعث شده نهادهایی که بودجه عمومی کشور را در اختیار دارند بجای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، آنها را پوششی برای اقدامات غیرقانونی خود قرار دهند.
برگزاری نمایشگاه‌های "صوری" در خارج از کشور باهدف دور زدن عوارض گمرکی/ دستگاه اجرایی کشور می خواهد چه بلایی بر سر تولید داخلی بیاورد؟
به گزارش خط نیوز به نقل از پایگاه 598، دکتر محدثه باقروند تولیدکننده لباس کودک در گفتگو با خبرنگار 598 به بیان برخی از مشکلات موجود در زمینه تولید و صادرات پرداخت و اظهار داشت: پیچ‌و‌خم‌های اداری و توزیع نامناسب حمایت‌های دولتی در بخش‌های اقتصادی باعث شده تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران بجای توسعه کارگاه‌های تولیدی به سمت واردات گرایش پیدا کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بحث "حمایت از تولیدکنندگان" به صورت شعارگونه در بین مسئولین مطرح میشود ولی در مقام عمل تغییر چشمگیری در رویکرد نهادهای اجرایی دیده نمی‌شود، از طرفی حمایت‌هایی که به صورت وام‌های کم‌بهره ارائه می‌شود پشتوانه منطقی ندارد و نظارتی بر حسن اجرای آن صورت نمی‌گیرد.

باقروند ادامه داد: بنده چندین سال در زمینه تولید پوشاک فعالیت می کنم و در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور دارم با اینحال وقتی برای دریافت وام اقدام کردم یکسال مرا معطل کردند و بعد هم گفتند فقط 50 میلیون تومان می توانیم به شما وام بدهیم، درحالیکه اجاره تنها یکی از مغازه‌های تولیدی بنده ماهانه 40 میلیون تومان است.

وی افزود: مشکل بزرگتری که در ارتباط با حمایت‌های دولتی وجود دارد، عدم نظارت بر چگونگی توزیع تسهیلات بانکی است، حمایت‌های دولتی باید به کسانی تعلق بگیرد که به صورت جدی وارد عرصه تولید شده‌اند نه کسانی که با تولیدات بی‌کیفیت‌شان آبروی تولید ملی را زیر سوال برده‌ و اعتماد مردم نسبت به جنس ایرانی را خدشه‌دار کرده‌اند.

این تولیدکننده پوشاک به تفاوت رویکردهای تجاری ایران و ترکیه اشاره کرد و بیان داشت: مدتی پیش ترکیه جمعی از فروشگاه‌داران بزرگ ایران را به هتل اسپیناس تهران دعوت کرد و تمام هزینه سفر و اقامت ما را متقبل شد، چرا؟ چون میخواست به این واسطه تولیداتش را برای فروشگاه‌داران ایرانی به نمایش بگذارد، این امکان را هم فراهم کرده بودند که هرکس تمایل خرید کالاهای ترکیه‌ای را دارد در همان مکان با او قرارداد منعقد شود.

وی ادامه داد: اما در ایران؛ چندی پیش نمایشگاهی از طرف استان اردبیل در جمهوری آذربایجان برگزار شد تا تولیدکنندگان ایرانی بتوانند اجناس‌شان را در این کشور به نمایش بگذارند، وقتی به باکو رفتیم دیدیم یک سوله‌ای بیرون از شهر را برایمان اجاره کرده‌اند، هزینه نمایشگاه را نیز خودمان پرداخت کردیم (که بعدأ مشخص شد شهردار باکو این سوله را بصورت رایگان در اختیار ایران قرار داده بود) از همه بدتر اینکه مسئول برگزاری نمایشگاه تولیدکنندگان را پوششی برای فعالیت‌های تجار خودش قرار داده بود تا به این واسطه عوارض گمرکی را دور بزند.

باقروند افزود: مسئول برگزاری نمایشگاه قبل از اینکه به باکو برویم مفصلا بازاریابی کرده بود به همین خاطر [در پوشش نمایشگاه] مقدار زیادی پودر رختشویی با خودش به باکو آورد و در مدتی که ما در آن سوله دورافتاده غرفه زده بودیم تمام پودرهایش را فروخت، زمان برگشت (که به عید نوروز نزدیک شده بودیم) نیز بجای پودرهای رختشویی مقدار زیادی آجیل گرجستانی که کیفیت بسیار خوبی هم داشت با قیمت خیلی مناسب به ایران آورد.

این تولیدکننده پوشاک در پایان به دلایل بی‌اعتمادی مردم از اجناس تولید داخل اشاره کرد و بیان داشت: وقتی نظارت نباشد هرکس میتواند به اسم "تولید" تسهیلات بانکی دریافت کند و جنس بی‌کیفیت وارد بازار نماید، بی‌اعتمادی مردم به جنس ایرانی بخاطر نبود نظارت دقیق بر کارگاه‌ها و مراکز تولیدی است.
Share/Save/Bookmark