توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 44584
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۲
نفوذ براي نابودي نهاد اصلي جامعه
غفلت از خانواده ما را شكست مي‌دهد
مسئله‏ خانه و خانواده‏، بحثي بسيار اساسى و حياتى است. در همه‏ طرح‌هايى كه اجرايي هستند، خانواده بايد مبنا باشد...
غفلت از خانواده ما را شكست مي‌دهد
به گزارش خط نیوز؛ مسئله‏ خانه و خانواده‏، بحثي بسيار اساسى و حياتى است. در همه‏ طرح‌هايى كه اجرايي هستند، خانواده بايد مبنا باشد. اين فرماني است كه مقام معظم رهبري در بيانات ارزشمند خود ايراد فرموده‌اند. به اين معني كه هر برنامه‌اي كه در كشور طرح مي‌شود بايد بر حول محور خانواده باشد. امروز اين توافق مثلاً هسته‌اي است اما در اصل، دغدغه‌هاي ما در حوزه مسائل فرهنگي و بنيادي نظام اسلامي است. بزرگان انقلاب همچون رهبري به اسم نفوذ در سخنراني‌ها از آن سخن گفته و اين هشدار را براي يكايك افراد تبيين مي‌كنند كه طرف مقابل ما براي حركت به سمت تغيير در جريان زندگي شرق‌نشينان و به خصوص ملت ايران از هر موضوعي سوء‌استفاده مي‌كنند.

متن اصلي چيز ديگري است، تغيير در نگرش‌ها و عقيده‌هاست كه منجر به تغيير سبك زندگي عادي مردم مي‌شود. چيزي كه به هيچ وجه محسوس نيست ولي در بلند‌مدت تأثير خود را بر روال عادي حيات افراد مي‌گذارد. تغيير در باورها، تغيير در روش زندگي را حاصل مي‌كند و نقش مسئله نفوذ در اينجا نمايان مي‌شود.


جرياني كه تمام موضوعات را هدف گرفته


تغيير در روش زندگي، صرفاً به يك يا چند‌ بعد محدود نمي‌شود، تغيير در تمام موضوعات و رويكردهاي زندگي است. اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي، اعتقادي و هر چيزي كه در زندگي عادي، افراد با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند و با آن برخورد دارند. اين جرياني است كه تمام موضوعات را هدف گرفته و همان جريان كلاه پهلوي مي‌شود كه بسيار نامحسوس و خطرناك‌تر در حال شكل گرفتن است.


تغيير در روش زندگي در جريان كلاه پهلوي هم بود، اما خيلي خفيف‌تر؛ تغييري بود كه از ظواهر شروع مي‌شد و در انتها شايد افكار تغيير مي‌كرد و تاريخ نيز شكست و خاتمه پيدا كردن اين دسيسه را نشان داد. ولي اين شيوه جديد در تغيير و به دست گرفتن افكار و زندگي مردم، امري است نامحسوس و در قالب موضوعاتي كه در ظاهر به جريان عادي زندگي مرتبط نمي‌شود، در حال رخ دادن است. تغييري كه فكر را غربي مي‌كند و چون افكار غربي شد، ظاهر و روال زندگي نيز تغيير خواهد كرد.


تكرار كلاه پهلوي و تزلزل بنيان خانواده


امروزه تغيير در سبك زندگي در قالبي جديد در حال اتفاق افتادن است و جالب اينكه برخي از مسئولان نيز با اصرار و پشتكاري عجيب در حال تشديد اين روند هستند. در اين بين بنيان خانواده بيشتر از هر چيزي متحمل اين آسيب و در اصل متضرر اين فاجعه بزرگ مي‌شود. پس بهتر است در اين باره كمي بيشتر دقت كنيم.


نفوذ در هر عرصه‌اي كه باشد، پيامد خود را در خانواده نشان مي‌دهد. اين جريان همان جريان كلاه پهلوي است، همان تغيير در ظاهر است كه اين دفعه شديد‌تر شده و اين بار افكار را نشانه رفته است. جنگ همان جنگ و موضوع و رويكرد همان موضوع و رويكرد است. فقط شيوه كاربردي و عملكرد آن عوض شده است.


جريان جنگ امروز بسيار به جنگ احد در صدر اسلام شبيه است و مي‌توان گفت اصلاً همان جنگ احد است كه امروز در حال اتفاق افتادن است. روزي مسلمانان تنگه‌اي كه به دستور رسول خدا(ص) بايد از آن مراقبت مي‌كردند را رها كرده و به دنبال رسيدن به غنيمت رفتند، در نهايت هم جنگ شكست خورد و مسلمين آسيب‌هاي بي‌شمار اين فاجعه را متحمل شدند.


امروز تنگه‌اي كه از آن غفلت شده خانواده است و در صورت استمرار اين غفلت، شكست حتمي است. جامعه‌ فرداي ايران ديگر داراي خانواده نخواهد بود و اگر باشد ديگر استحكام نخواهد داشت. اين فاجعه‌اي است كه اگر با همين فرمان جلو برويم، نزديك است. چراكه يكي از عواملي كه استحكام، شادكامي، معنويت و دينداري جامعه را از بين مي‌برد، غفلت از خانواده است. آن كساني كه مي‌خواهند در يك كشور يا جامعه‌اي نفوذ پيدا كنند و فرهنگ آن جامعه را در مشت خود بگيرند و فرهنگ خود را به آنها تحميل كنند، يكي از كارهايشان به طور معمول غافل كردن مسئولان نسبت به موضوع مهم خانواده است. اگر نظام خانواده ديده نشده و به دنبال آن طرح‌ها بر مبناي خانواده سنجيده نشود، بي‌شك اثرات آن دامان نظام كوچك اجتماعي را مي‌سوزاند. دامان خانواده‌اي كه پايه‌هاي اصلي يك نظام اجتماعي است. وقتي خانواده بي‌هويت شود ديگر براي از بين بردن و نابود ساختن آن اجتماع تلاش چنداني نياز نيست. چون متزلزل شدن و نابود شدن نظام خانواده تبعات و آثار شوم فراواني دارد كه خواه يا ناخواه جامعه را نيز نابود خواهد كرد.


اين مسئله به قدري حائز اهميت است كه مقام معظم رهبري هشدار مي‌دهند يكي از مشكلات دنياي غرب كه به تدريج پايه‌هاي تمدن غرب را مثل موريانه مي‌خورد و به‌رغم پيشرفت‌هاي صنعتي و علمي‌اش مشرف به سقوط و هلاكت است، همين قضيه بي‌توجهي به خانواده است.

بي‌توجهي‌اي كه اكنون در جامعه ما نيز در حال رخ دادن است. بي‌توجهي‌اي كه جنگ احد قرن را به شكست مي‌كشاند كه تبعاتش بيشتر از هر جنگ سردي است. نابودي كشور از درون اتفاق مي‌افتد كه افراد ديگر توان بازيابي هويت و نظام خويش را ندارند يا سخت‌تر به آن مي‌رسند.


عزمي جزم براي تحقق خانواده ديني


بدون شك توجه دين بيشتر از هر چيزي به خانواده و استحكام آن است و بر مبناي آن اخلاق را تعريف مي‌كند. نگاه به خانواده و اهميت اين نظام كوچك به قدري در دين ارزشمند است كه هركس گامي در جهت بي‌توجهي‌اي كه به تزلزل اين نهاد منجر شود، بردارد شايسته خشم و لعنت و سخت‌ترين عذاب‌ها از طرف خداوند است. رسول خدا(ص) فرمودند:«هركس كه كاري در جهت جدايي ميان زن و شوهر انجام دهد خشم خدا در دنيا و آخرت بر او خواهد بود و بر خداست كه در روز قيامت هزار صخره آتش بر او بيفكند.»


اگر هم در ايجاد فساد و اختلاف در ميان آنها گام بردارد ولي آنها را از هم جدا نكند باز هم در دايره خشم الهي بوده و خداوند در دنيا و آخرت او را لعنت كرده و نگاه رحمت خويش به روي او را حرام مي‌كند. اين‌ها همه از توجه بسيار دين به خانواده خبر مي‌دهد پس تمام عزم برنامه‌ريزان و مسئولان فرهنگي جامعه بايد براي حفظ سلامت خانواده جزم شود تا خانواده كامل و متعالي ديني كه شايسته ماست شكل بگيرد.
منبع : روزنامه جوان
Share/Save/Bookmark