توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 65004
چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۶
پویش نذر خون در کرمانشاه
شیوع بیماری کرونا در ایام عزاداری‌های محرم نیز تغییراتی در سبک زندگی مردم ایجاد کرده است که از جمله آنها می‌توان به رواج نذر خون در میان کرمانشاهی‌ها اشاره کرد.
پویش نذر خون در کرمانشاه
پس از شیوع بیماری کرونا میزان ذخایر خونی سازمان انتقال خون کرمانشاه کاهش پیدا کرد، از این رو مدیران این اداره کل با صدور اطلاعیه های مختلفی مردم را به اهدا خون ترقیب کردند.

یکی از این اطلاعیه ها که توسط مدیرکل انتقال خون کرمانشاه مطرح شد، پیشنهاد جایگزین کردن نذر خون به جای پخش غذای نذوراتی بود که سلامت مردم را به خطر می اندازد.

پژمان صالحی فر در این رابطه به خبرنگار ایرنا، گفت: امسال طرح نذر خون را با هدف اهدای پلاسما بهبود یافتگان از بیماری کرونا و اهدای خون اجرا کردیم.

وی افزود: طرح نذر خون سال های قبل هم در ایام محرم اجرا می شد اما امسال باتوجه به شیوع بیماری کرونا این طرح از حساسیت بیشتری برخوردار است.

به گفته مدیرکل انتقال خون کرمانشاه، تاکنون کرمانشاهی ها از این نوع از نذر استقبال کرده اند که این امر به تامین ذخایر خون استان کمک می کند.

وی با بیان اینکه پویش نذر اهدای خون با شعار «یاد و نام شهدای مدافع سلامت کشور» در ماه‌های محرم و صفر در مرکز اهدای خون استان راه‌اندازی شده است، افزود: این پویش بهانه‌ای است تا عاشقان مکتب امام حسین (ع) با اهدا خون خود نجات بخش جان بیماران نیازمند به فرآورده های خونی باشند.

پروتکل های بهداشتی در مرکز اهدا خون

براساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، روند خونگیری از اهدا کنندگان در ایام برگزاری طرح نذر خون به دلیل شیوع کرونا متفاوت است، از همان ورود افراد یکی از کارکنان با استفاده از دستگاه تب سنج سلامت افراد را مورد بررسی قرار می دهد، مراجعه کنندگان در ورودی دست هایشان را با آب و صابون می شویند و سپس ماسک زده وارد سالن انتظار می‌شوند.

صندلی‌های سالن انتظار مرکز خونگیری نیز براساس پروتکل های بهداشتی و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی چیده شده و رعایت نکات بهداشتی در این مرکز نمود خاصی دارد.

به گفته مدیرکل انتقال خون کرمانشاه، روند اهدای خون در مرکز انتقال خون کرمانشاه با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی و بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود و مردم با خیالت راحت می‌توانند با حضور در این مرکز اقدام به اهدای خون خود کنند.

خون به جای شربت

علی میرانی ۳۰ ساله که برای نخستین بار در طرح نذر خون شرکت کرده است، در رابطه با علت حضورش گفت: هر سال در ایام عاشورا و تاسوعای حسینی بین دسته های عزاداری شربت پخش می کردم اما امسال به دلیل بیماری کرونا، تصمیم گرفتم خون نذر کنم.

وی توضیح داد: با توجه به شرایطی که امروز جامعه و نیازی که بیماران به خون دارند احساس می کنم اهدا خون راه بهتری برای کمک به مردم باشد.

حسین ابراهیمی ۴۲ ساله که از بهبود یافتگان بیماری کرونا است و به قصد اهدا پلاسما به مرکز انتقال خون کرمانشاه آمده بود، به ایرنا گفت: در زمان بیماری من شرایط بسیار دشواری را تجربه کردم به همین دلیل به خوبی درک می کنم که درگیری با کرونا چقدر سخت است؛ امیدوارم وسیله ای باشم تا بیماران بهبود پیدا کنند.

مهنار صفری ۳۶ ساله که جزو معدود زنان حاضر در مرکز انتقال خون برای اهدا و نذر خون بود، معتقد بود که اهدا خون بهترین راه نجات انسان ها از طریق نذر است.

وی عنوان کرد: در شرایط امروز بیماران بیش از هرچیز دیگری به خون نیاز دارند به همین دلیل اهدا خون به آنان بهترین راه خدمت در راه سیدالشهدا محسوب می شود.

نذری پسندیده تر از غذا

یک استاد حوزه علمیه و دانشگاه در امور دینی در رابطه با نذر خون به جای پخش دیگر نذورات در ایام محرم، گفت: بدون شک جایگزین کردن برخی از نذورات که در این شرایط به صلاح جامعه نیست، با اهدا خون اقدام بسیار پسندیده ای محسوب می شود.

حجت اسلام والمسلمین «محمد پیکری» افزود: در شرایط کنونی جامعه، بدون شک اهدا خون برای افراد واجب شرایط یک امر مستحب محسوب می شود.

وی با بیان اینکه جایگزین کردن نذر خون به معنی منتفی کردن اطعام نیازمندان نیست، گفت: مومنان در شرایط شیوع کرونا باید دقت داشته باشند که پخش نذری جان مردم را به خطر نیاندازد؛ در صورت بیمار شدن مردم، مسوولیت شرعی آن با فرد متولی است.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: بر مسلمانان واجب است که براساس نیاز جامعه خود قدم بردارند و به مردم کمک کنند.

روزی ۱۲ ساعت فعالیت برای خونگیری

به گفته مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه، مرکز انتقال خون شهر کرمانشاه با برخورداری از ۱۴ تخت خون‌گیری و پنج تخت پلاکت هر روز از ساعت هشت صبح تا ۱۹ به صورت یکسره آماده خونگیری از اهداکنندگان است و در روز تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) این زمان تا ساعت ۲۰ ادامه دارد.

صالحی‌فر در مورد خونگیری در شهرستان های استان کرمانشاه نیز گفت: باتوجه به اینکه مرکز خونگیری ثابت در شهرستان های استان وجود ندارد از این رو در قالب تیم های سیار اقدام به خونگیری می‌کنیم.

کاهش ۲۵ درصدی اهدا خون در کرمانشاه

در پنج ماه سپری شده از سال جاری حدود ۱۸ هزار نفر از مردم استان کرمانشاه خون اهدا کردند و همچنین ۲۴۰ نفر از بهبودیافتگان کرونا اقدام به اهدای پلاسمای خون کردند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی ۲۵ درصدی دارد.

مدیرکل انتقال خون کرمانشاه در بخش دیگری از گفت وگو خود با ایرنا، ضمن اشاره به آمار فوف اظهارداشت: نیاز به خون را مستمر و همیشگی دانست و تصریح کرد: نیاز به خون تحت هیچ شرایطی کم نمی‌شود و در بحران‌ها بیشتر هم می‌شود و از این رو نمی‌توان اهدای خون را تعطیل کرد.

صالحی فر اظهار داشت: با توجه به نیاز مستمر مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های خونی از هم استانی‌های واجد شرایط اهدای خون درخواست می‌شود تا درپویش نذر خون، مشارکت کنند.

استان کرمانشاه نیاز جدی به مراکز خونگیری دارد

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه که در جریان حضور خبرنگار و عکاس ایرنا در مرکز خونگیری آنها را همراهی می‌کرد، گفت: مردم استان کرمانشاه علاقه زیادی به کارهای خیرخواهانه و عام المنفعه از جمله اهدای خون دارند که ما باید از این ظرفیت خوب فرهنگی استفاده کنیم و با افزایش تعداد مراکز خونگیری، میزان خون مورد نیاز استان و کشور را تامین کنیم.

صالحی‌فر با بیان اینکه ظرفیت و پتانسیل خونگیری در این استان ۲ میلیون نفری بسیار بالا است، افزود: متاسفانه در کنار این ظرفیت ها و پتانسیل ها، تعداد مراکز خونگیری بسیار کم و جوابگوی حجم درخواست ها نیست.

وی اظهارداشت: در این استان تنها در کلانشهر کرمانشاه مرکز انتقال خون وجود دارد و در ۱۳ شهرستان دیگر استان مرکز دایم خونگیری نداریم و این یک نقص برای استان است.
استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا دارد.
Share/Save/Bookmark