توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 44610
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۱
حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن درباره استیضاح یا برکناری چند وزیر!
بهانه‌هایی برای پوشش نقایص برجام
هفت ماه مانده به برگزاري دوازدهمين دوره انتخـابـات رياست جمهوري اخباري مبني بر جابه‌جايي چند وزير به‌واسطه استعفا، بركناري يا استيضاح به گوش مي‌رسد كه به موجب آن اداره يك وزارتخانه توسط سرپرست در ماه‌هاي منتهي به انتخابات يا معرفي يك وزير جديد توسط دولت به مجلس شوراي اسلامي دور از ذهن نيست و اين مي‌تواند به اين معنا باشد كه در شرايطي كه جامعه با مشكلاتی مختلف دست و پنجه نرم مي‌كند بايد شاهد يك كشمكش سياسي – آن هم شايد از نوع انتخاباتي- باشد.
بهانه‌هایی برای پوشش نقایص برجام
به گزارش خط نیوز؛ هفت ماه مانده به برگزاري دوازدهمين دوره انتخـابـات رياست جمهوري اخباري مبني بر جابه‌جايي چند وزير به‌واسطه استعفا، بركناري يا استيضاح به گوش مي‌رسد كه به موجب آن اداره يك وزارتخانه توسط سرپرست در ماه‌هاي منتهي به انتخابات يا معرفي يك وزير جديد توسط دولت به مجلس شوراي اسلامي دور از ذهن نيست و اين مي‌تواند به اين معنا باشد كه در شرايطي كه جامعه با مشكلاتی مختلف دست و پنجه نرم مي‌كند بايد شاهد يك كشمكش سياسي – آن هم شايد از نوع انتخاباتي- باشد.
مهم‌ترين وزيري كه احتمال كناره‌گيري يا استعفاي وي وجود دارد علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد است كه چند روزي است به خبر نخست روزنامه‌هاي زنجيره‌اي تبديل شده و جريان غرب‌گرا علاقه‌‌مند است آن را به اولويت نخست كشور تبديل كند.
این جريان اساساً تمايلي ندارد كه علي جنتي- گزينه مورد حمايت آنها- ازكار بركنار شود چرا كه كاركرد وي دقيقاً در همان ريلي است كه مطلوب رهبران اين طيف است و بهتر از جنتي گزينه‌اي را نمي‌توان سراغ گرفت كه رفتار و رويكردش با مطالبات اين حزب همخواني داشته باشد، به همين دليل رسانه‌هاي پرشمار اين طيف تلاش كرده‌اند بركناري یا استعفاي علي جنتي را تخطئه كنند و از رئيس‌جمهور مي‌خواهند جهت ابقاي وزير فرهنگ و ارشاد از وي استمالت كند تا پايان اين دور از انتخابات رياست جمهوري صبر كند، به عنوان نمونه اعتماد روزگذشته گفته‌هاي الياس حضرتي نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران با تيتر «پس، وزارت ارشاد را منحل كنيد»را برجسته كرده و مي‌نويسد: «د‌‌‌‌رست د‌‌‌‌ر همين روزها كه انتقاد‌‌‌‌ات د‌‌‌‌لواپسان و منتقد‌‌‌‌ان د‌‌‌‌ولت از اين وزارتخانه باعث كناره‌گيري احتمالي وزير ارشاد‌‌‌‌ شد‌‌‌‌ه است، الياس حضرتي، نمايند‌‌‌‌ه مجلس و روزنامه‌نگار نسبت به نحوه تخصيص بود‌‌‌‌جه اين وزارتخانه انتقاد‌‌‌‌كرد‌‌‌‌ه و پيشنهاد‌‌‌‌ د‌‌‌اد‌‌‌‌ اين وزارتخانه منحل شود‌‌‌‌.»
اين روزنامه در ادامه مي‌نويسد: «الياس حضرتي با اشاره به موضوع استعفاي وزير فرهنگ و ارشاد‌‌‌‌اسلامي، د‌‌‌‌ر پيشنهاد‌‌‌‌ي خواستار انحلال اين وزارتخانه شد ‌‌‌‌و گفت: د‌‌‌رحالي كه تنها ١٦ د‌‌‌‌رصد‌ ‌‌‌از بود‌‌‌‌جه فرهنگي كشور د‌‌‌‌ر اختيار وزارت ارشاد‌‌‌‌ است، بزرگان و علما و زعما رسيد‌‌‌‌گي به تمامي مسائل، مصايب و مشكلات مربوط به فرهنگ و هنر را از اين وزارتخانه طلب مي‌كنند‌‌‌‌. او اد‌‌‌‌امه د‌‌‌‌اد‌‌‌‌: پيشنهاد ‌‌‌‌ما اين است كه اين ١٦ د‌‌‌‌رصد‌‌‌‌ از بود‌‌‌‌جه كل نيز به د‌‌‌‌يگر نهاد‌‌‌‌‌ها و ارگان‌هايي كه بود‌‌‌‌جه‌هايي به ‌مراتب بيشتر از وزارت ارشاد ‌‌‌‌د‌‌‌‌ريافت مي‌كنند‌‌‌‌، واگذار شود‌‌‌‌ و مسئوليت امور نيز با خود‌‌‌‌شان باشد‌‌‌‌.»
هر چند تجديدنظرطلبان از استعفا يا بركناري علي جنتي ناخرسند بوده‌اند اما موازي با چنين تفكري تلاش كرده‌اند با دستاويز قرار دادن چنين بحثي زمينه‌هاي تخريب دولت را فراهم و از سوي ديگر آن را به بحث نخست كشور تبديل كنند تا نقض برجام و غيرقابل اعتماد بودن به امريكا نتواند اثرات رواني خود بر اجتماع را توسعه دهد.
روزنامه‌هاي زنجيره‌اي روز يك‌شنبه بار ديگر تلاش كردند در اقدامي هماهنگ بحث استعفاي جنتي را به تيتر يك خود تبديل كنند، به گونه‌اي كه عبارت‌های جهت‌دار نظير «روحاني تصميم‌گير نهايي است!، ناشران از علي جنتي حمايت كردند»، «تغيير جنتي قطعي شد»، «روحاني به جنتي اعتماد بدهد» و «كناره‌گيري جنتي به حوزه كتاب آسيب مي‌زند» را برجسته كردند. وزير آموزش و پرورش گزينه ديگري است كه بحث استيضاح وي توسط مجلس چندصباحي است موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفته تا آنجا كه استيضاح اين وزير بعد از وزراي بركنار شده وزارت علوم به چالشي ميان مخالفان و موافقان دولت تبديل شده بود.
شنبه همين هفته بود كه طرح استيضاح وزير علوم به هيئت رئيسه ارائه شد و منتخبان ملت دلايل چنين اقدامي را با برخي رسانه‌ها در ميان گذاشتند، يكي از نمايندگان از ارائه طرح استيضاح وزير علوم، تحقيقات و فناوري با امضاي ۱۵ نفر به هيئت رئيسه مجلس خبر داده و تأكيد مي‌كند كه هيئت رئيسه مجلس پس از تقديم طرح استيضاح آن را به كميسيون تخصصي (كميسيون آموزش و تحقيقات) ارجاع خواهد داد. از جمله دلايل استيضاح وزير علوم مي‌توان به فساد مديران فاقد صلاحيت لازم، بازنشستگي اجباري و اخراج اساتيد ارزشي، برگزاري اردوهاي مختلط و انتشار نشريات با محتواي لائيك، تشديد موضوعات قومي‌‌گرايي بين دانشجويان، تبليغ رژيم طاغوت و منافقين، استادسالاري نامتعارف به شكلي كه سيستم آموزشي نمي‌خواهد يا نمي‌تواند حقوق حقه دانشجوياني را كه تضييع مي‌شود احيا كند، اشاره كرد كه توسط نمايندگان خواستار استيضاح مطرح شده است. حال سؤالي كه در اينجا مطرح مي‌شود اين است كه چرا دولت و مجلس شوراي اسلامي هفت ماه مانده به برگزاري انتخابات يادشان افتاده براي تقويت قوه مجريه و پيشبرد برنامه‌هاي كلان كشور اقدام به بركناري، استعفا يا استيضاح وزراي دولت كنند آن هم در شرايطي كه باگذشت نزديك به37ماه از عمر دولت يازدهم جامعه هنوز پاسخي براي ابتدايي‌ترين وعده‌هاي انتخاباتي خود دريافت نكرده و در انتظار است بهبود وضعيت آني دوران پسابرجام را بعد از گذشت هشت ماه از روز اجراي برجام لمس كند تا در انتخابات پيش رو نيز بار ديگر به حسن روحاني رأي دهد.
به‌ راستي در شرايطي كه مقام معظم رهبري در ديدار با منتخبان مجلس دهم يكي از دو ريل حركتي اين مجلس را اقتصاد مقاومتي دانسته آيا به صلاح است مجلس تمركز اصلي خود را به مباحثي فرعي و غيرضروري متمركز كند و از مشكلات جامعه غافل شود؟آيا بهتر نيست نمايندگان مجلس مطالبات خود را از وزراي مورد اشاره در قالب دعوت به كميسيون و حتي سؤال از آنها مطرح كنند و با جايگزين كردن نقض برجام توسط امريكا به جاي استيضاح وزيران به خواسته‌هاي اولويت‌دار جامعه جامه عمل بپوشانند. به‌راستي دليل اين بي‌توجهي دولت و مجلس به وضعيت معيشت و اوضاع نامساعد اقتصادي مردم چيست و چرا در شرايطي كه در طول هفته‌هاي اخير برخي اقلام مهم سبدغذايي مردم گران شده فكري به حال تورم و گراني – حداقل به صورت مقطعي- نمي‌كنند و به مسائل فرعي سرگرم‌ هستند.

رابطه بركناري جنتي و انتخابات96
زماني مي‌توان از سؤالات بي‌پاسخ دلسرد و نسبت به رويكرد دولت نگران شد كه برخي اظهار نظرات پيرامون بركناري وزير فرهنگ و ارشاد را باور كنيم، آنجا كه احسان قاضي‌زاده در گفت‌وگو با مهر، بيان مي‌كند: من نه به عنوان عضو كميسيون فرهنگي و عضو شوراي نظارت بر صدا و سيما بلكه به عنوان فردي كه سابقه فرهنگي و از جمله حضور در مناصب مديريتي وزارت ارشاد را داشته‌ام و آشنايي كامل با حوزه فرهنگ و هنر دارم، از ابتداي عملكرد آقاي جنتي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دريافتم كه ايشان در مجموعه وزارت ارشاد نمي‌توانند نقش مديريت فرادستي ايفا كنند.
قاضي‌زاده عدم‌تأييد علما و مراجع در خصوص حوزه‌هاي مختلف فرهنگ را از مصاديق ديگر ضعف مديريتي جنتي خواند و گفت: حوزه‌هاي فرهنگي و هنري، عرصه تاخت و تاز و ترك‌تازي‌هاي كاسبان رسانه شده و اين افراد منافع مالي ساير بخش‌هاي رسانه را به نفع خود اختصاص مي‌دهند.
وي گفت: كاش اگر دولت ارزيابي مديريتي ضعيفي از وزير فرهنگ داشت، براي بركناري جنتي در سال اول اقدام مي‌‌کرد، چون از ابتدا ناكارآمدي مديريتي وي روشن بود. بزرگ‌ترين قرباني اين منازعات را آقاي جنتي مي‌دانم. ايشان قرباني سوء‌مديريت و ناتواني در حل مسائل مديريتي در حوزه فرهنگ شد. جنتي قرباني ناتواني دولت در حل مشكلات اقتصادي مردم و قرباني انتخابات ۹۶ شد اما اين آخرين قرباني نخواهد بود و نام جنتي به عنوان اولين قرباني انتخابات ۹۶ ثبت شد.
منبع : روزنامه جوان
Share/Save/Bookmark