توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 32910
پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۳۴
دستهای خالي دلیل حاشيه سازي هاي بي ربط دولت/ تحقق ۵% عملکرد بودجه در دومین وزارتخانه پردرآمد/ لطفا رئیس جمهور به این پرسش‎ها پاسخ دهد
دکتر محمد سلیمانی
دستهای خالي دلیل حاشيه سازي هاي بي ربط دولت/ تحقق ۵% عملکرد بودجه در دومین وزارتخانه پردرآمد/ لطفا رئیس جمهور به این پرسش‎ها پاسخ دهد
به گزارش خط نیوز ، دکتر محمد سلیمانی، وزیر اسبق ارتباطات و استاد تمام دانشکده برق و مخابرات دانشگاه علم و صنعت که هم اکنون نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد، در یادداشت تامل برانگیز و تکان دهنده، سوالاتی جدی را پیش روی وزارت ارتباطات و دولت یازدهم گذاشته است، که شاید پاسخ به آنها بتواند بسیاری از حقایق این روزهای عرصه اقتصاد و سیاست کشور را روشن کند.
آنچه در ادامه می‎خوانید، متن کامل یادداشت دکتر سلیمانی است که در اختیار رجانیوز قرار گرفته است:


طبيعت انسان اين گونه است كه وقتي موفقيت و پيشرفتش كم است بدنبال مقصر مي گردد و ديگران را مسبب مي داند و شروع به حاشيه سازي و ايجاد گرد و غبار مي كند و داد فرياد راه مي اندازد. اين وضعيت شرح حال دولت فعلي است. دولت در يكسال و نيم گذشته عدم موفقيت هاي روشن در حوزه اقتصاد و پيشرفت داشته است و سستي و تنبلي دولت امروز عيان است. لذا مي بينيم كه رئيس محترم جمهور و بعضي دولتمردان تمام هم و غم خود را بر حاشيه سازي هاي بي ربط و فضا سازي هاي بي مورد اختصاص داده اند. مرور فرمايشات رئيس جمهور و دولتمردان در طول يكسال و نيم گذشته نشان مي دهد كه دولت در زمان حال صحبتي نمي كند و همواره از يك طرف نارسائي ها را به دولت گذشته حواله مي دهد و از طرف ديگر وعده هائي براي آينده دور مي دهد. بنظر مي رسد اين دولت اگر ۸۰ سال ديگر هم عمر كند مي خواهد همه مشكلات را به ۸ سال دولت قبل ارجاع دهد و حل مشکلات مردم را به آینده ۸۰ سال بعد حواله دهد. اين شيوه حكايت از واقعيتي تلخ دارد و آن اين است كه دست دولت از عملكرد قابل ارائه خالي است.

براي نمونه اجازه مي خواهم مورد وزارت ارتباطات را مطرح كنم. اين وزارت بعد از نفت پر درآمدترين وزارت است. سالانه بيش از ۵ هزار ميليارد تومان درآمد دارد كه ۱۰۰% آن تحقق مي يابد. ولي طبق گزارش کتبی وزارت مذكور به کمیسیون صنایع مجلس، عملكرد فاجعه آميز است. مثلاً :

۱-از يك طرف وزارت بيش از هزار ميليارد تومان درآمد خود را از اپراتور ها دريافت نكرده است. از طرف ديگر از ۲ هزار ميليارد تومان واريزي به خزانه فقط ۶۰۰ ميليارد تومان را دريافت كرده و از اين مبلغ كمتر از ۲۰۰ ميليارد تومان عملكرد ادعایی دارد. يعني در حقيقت در طول ۵/۸ ماه از سال ۱۳۹۳ وزارت كمتر از ۵% عمكرد بودجه اي داشته باشد.

۲-در قانون بودجه ۹۳ مبلغ ۹۰ ميليارد تومان وجوه اداره شده پيش بيني شده كه به توليد كنندگان بخش خصوصی اين حوزه پرداخت شود. وزارت در مدت ۵/۸ فقط حدود ۲۵ ميليارد تومان را نهایی برای پرداخت كرده است، در صورتيكه بيش از ۱۰۰ ميليارد تومان وجوه اداره شده در پست بانك گذاشته شده است و آن بانك خوش بحالش شده است.

۳-براي شبكه ملي اطلاعات بالغ بر ۱۲۰۰ ميليارد تومان اختصاص يافته است. ولي گزارشات وزارت در كميسيون صنايع نشان مي دهد كه عملكرد ها در حد تهيه يكسري پاورپوينت قرار دارد و عملاً پيشرفت اين پرو‍‍ژه ملي بسيار ناچيز است.

لذا ملاحظه مي كنيد كه اين وزارت بدليل عملكرد ضعيف، رو به سياسي كاري و حاشيه سازي گذاشته است. جامعه و مردم را مشغول حاشيه هائي نظير فيلترينگ، پهناي باند، مبارزه با اپراتورها و غيره كرده است كه عملاً دستاوردي براي مردم نداشته است.

اين يك نمونه است. اين نكات نشان مي دهد وقتي در يك وزارت پر درآمد مثل ارتباطات، عملكرد اين قدر بی مقدار است، طبيعي است كه در وزارتخانه هایي كه درآمدشان مواجه با عوامل بيروني نظير خشكسالي، تحريم، اتكاي به نفت و غيره می باشد، وضع عملكردي بسيار ضعيف تر و نگران كننده تر باشد. لذا دولت که ۴۰% از عمر قانوني اش سپري شده است مورد باز خواست مردم در مورد عملكرد قرار گرفته است. ولی دولت دستش از لحاظ عملکرد خالي است. لذا شروع به حاشيه سازي و ايجاد گرد و غبار مي كند و به مسائلي مي پردازد تا اين مطالبه مردم را كم رنگ و محو كند. و گر نه مطالبي نظير همه پرسي، برد موشك اقتدار نمي آورد، به زور نمی شود کسی را به بهشت برد، دردي از مردم دوا نمي كند و صرفاً جهت مه آلود كردن فضاي جامعه براي كاهش ديد است، تا مردم و جامعه مشغول به اموري غير از مطالبه و بازخواست از عملكرد دولت شوند. همه قبول دارند يكي از مسائل اصلي و محوري كشور معيشت مردم و دیگری توليد ملي است. ولي چرا دولت سرگرم اين اولويتها نمي شود؟ این سؤال برانگيز است.

اي كاش رئيس محترم صدا و سيما پس از گلايه رئيس محترم جمهور از صدا و سیما اعلام مي كرد: ۲۴ ساعت را در اختيار دولت قرار مي دهد. فقط مشروط و محدود به ارائه گزارش عملكرد خود و لاغير (بدون تخریب گذشته و بدون حواله به آینده). در اين صورت مشخص مي شد كه دولت واقعاً دستاورد قابل توجهي که مربوط به خودش باشد، ندارد و عمدتاً تلاش مي كند دستاوردهاي دولت هاي قبل را به نام خود مصادره كند همانگونه كه تاكنون اين چنين كرده است، و مصداق بارز آن راه آهن گرگان به ترکمنستان بود.

دولت هیچگاه به مسائل اصلی کشور که مطالبه مردم است و ضرورت اطلاع رسانی دارد پاسخی نداده است. مثلاً:

۱- فعالیت دولت برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت چه بوده است؟ وزرای نفت و خارجه برای این منظور چه اقداماتی انجام دادند؟ مگر این طور نیست که درآمد نفتی کشور در اثر این کاهش کمتر از نصف شده؟ آیا پریدن این درآمد بدلیل سستی و تنبلی دولت نیست؟

۲- فعالیت در زمینه تولید ملی (غیر از تولید خودرو) چه بوده است؟ چقدر از محل هدفمندی یارانه به تولید داده شده و به چه صنایعی پرداخت شده است؟

۳- چرا معادن خام فروشی می کنند؟ چرا سهم سرمایه گذاری در معادن طبق قانون پرداخت نشده است؟ قرار بوده ۶۵ درصد پرداخت شود. چند درصد پرداخت شده است؟ خدا وکیلی آیا معدن در دولت امری فراموش شده نیست؟

۴- در حوزه کشاورزی دولت در یکسال و نیم گذشته کدام حرکت برجسته و شاخص را داشته است؟ در مقابله با خشکسالی دولت چه کرده است؟ کدام ضرر و زیان کشاورزان را جبران کرده است؟ چه میزان از بیمه محصولات کشاورزی عمل شده و چقدر به کشاورزان پرداخت شده است؟ کدام محصولات کشاورزی را دولت به موقع از کشاورزان خریداری کرده است؟

۵- چرا دولت مسکن مهر را کند کرده است؟ چرا دولت جند صد هزار مسکن آماده را افتتاح نمی کند؟ مردم چه مقدار از سهم مردم در این پروژه ملی پرداخت کرده اند؟ اگر جواب ۱۰۰ درصد بود، پس وظیفه دولت چیست؟ چند مسکن روستائی در دولت یازدهم شروع و ساخته شده است؟ آیا مسکن روستایی از جدول دولت حذف نشده است؟

۶- چند کیلومتر راه اصلی و اتوبان در ۱۸ ماه گذشته ساخته شده است؟ و چند درصد آن در این مدت بوده و چقدر هزینه در این دولت پرداخت شده است؟ چند کیلومتر جاده روستائی در دولت یازدهم شروع و ساخته شده است؟

۷- چرا این قدر واردات از صادرات پیشی گرفته است؟ چه میزان برنج و روغن پالم و شکر در یکسال گذشته وارد کشور شده است؟ چرا ؟ خسارت کشاورزان و کسبه و صنایع مربوطه از قِبَل این واردات بی رویه چقدر است؟ چگونه جبران شده است؟

۸- چند میلیارد دلار صرف واردات کالاهای لوکس و خودروهای لوکس و کالاهای غیر ضرور شده است؟ وارد کنندگان بنزین چه کسانی هستند و نسبتشان با افراد حاضر در دولت چیست؟

۹- اگر افزایش پهنای باند انجام شده، سهم کاربران از این افزایش چیست؟ آیا واگذاری تلفن ثابت در کشور به روز است؟ چرا این واگذاری در دولت یازدهم از به روز بودن خارج شده؟ چرا هزینه تلفن همراه در دولت یازدهم افزایش یافت؟ آیا درست است که دولت اینترنت را ۲۰ برابر قیمتی که خریداری می کند، به مردم می فروشد؟ چه کسی مسئول کنترل این قیمت هاست؟ اگر دولت است چرا این همه گران فروشی؟

۱۰- نقدینگی کشور در ۱۸ ماه گذشته چقدر افزایش یافته است؟ آیا پاسخ ۲۰۰ هزارمیلیارد تومان صحیح است؟ آیا دولت در این حوزه کنترلی موفق بوده است؟ آیا دولت در هدایت نقدینگی چه کرده است؟ چه مقدار از نقدینگی به سمت تولید صنعتی رفته و چه مقدار به سمت تولید کشاورزی؟

۱۱- بدهی دولت چقدر است و در دولت یازدهم چه میزانی افزایش داشته است؟

۱۲- کارهای عملی و اقدامات میدانی دولت در حوزه مبارزه با فساد چه بوده است؟ چرا به قول ریاست محترم جمهور: امروز رو میزی جایگزین زیر میزی شده است؟ چرا در دولت یازدهم چنین اتفاقی افتاده است؟

۱۳- میزان پرداخت پاداش سالانه به مدیران عامل شرکتهای بزرگ و بانکها نظیر مخابرات، بیمه، ایران خودرو، سایپا، بانک ملی، و ... در دولت یازدهم چقدر بوده است؟ ایا در ست است که پاداش یکساله هرکدام به اندازه ۶۰ سال حقوق مندرج در حکم استخدامی آنهاست؟

۱۴- در این دولت عوامل برون زا نظیر تحریم چند در صد بر ناکارآمدی تولید مؤثر بوده است و سوء مدیریت چند در صد؟

۱۵- چرا علی رغم آماده بوده چند ماهواره، در دولت یازدهم ماهواره پرتاب نمی شوند؟

۱۶- دولت چه قواعدی برای مدیریت چرخه تولید و چرخه عمر محصولات حاکم کرده است؟ و چه زیرساخت هایی فراهم نموده؟ دولت چه توجهاتی به حقوق تولید کننده و مصرف کننده، تعهدات تولید کننده محصول، رعایت الزامات زیست محیطی، بازیافت آنها، و مقولاتی از این دست انجام داده است؟

۱۷- محرز است که در اقتصاد و بازار ایران امروز، سود اصلی در دلالی است و نه در تولید. دولت برای برای تغییر این وضعیت چه اقدام عملی کرده است؟

۱۸- اگر قبول کنیم که اقتصاد ملی متکی به تولید ملی، تولید ملی متکی به فناوری ملی، و تولید فناوری ملی متکی به دانش ملی است. دولت برای تحکیم این زیربناها چه کرده است؟ کدام مراکز تحقیق و توسعه را برای ساماندهی تولید ملی ایجاد و پیاده سازی کرده است؟

۱۹- . بازارهای سرمایه و بازار بورس در تولید ملی نقش حیاتی و تعیین کننده دارند. چرا این بازارها در دولت یازدهم به هم ریخت و موجب خسارت عموم گردید؟ دولت چگونه این خسارات را جبران کرده است؟ چه کسی پاسخ سهامداران را میدهد؟

۲۰- همه می دانیم که به دلایل مختلفی، از جمله بازدهی بالای نامولد بودن و هزینه بالای مولد بودن، افرادی در قالب تولید وام گرفته اند و در راه نامولد مصرف کرده اند. دولت چگونه به این قضیه پرداخته و چه اصلاحی انجام داده است؟

۲۱- واضح است که تولیدات مونتاژی و وابسته به دانش تحقیق و توسعه خارجی از نظر تولید ملی بدون ریشه است. چون مونتاژ دانش و علم نیست. دولت چه کرده است تا صنایع مونتاژ تبدیل به صنایع مولد مبتنی بر دانش بومی شوند؟ آیا به صنعت مونتاژ بیشتر بها نداده است؟

۲۲- دولت به بانکها اجازه پرداخت سود بالای ۲۰ درصد داد. کدام بازار و صنعت تولیدی کشور می تواند سود بالای ۲۰ درصد را تضمین کند؟

۲۳- آیا در یک سال گذشته عده ای از فتنه گران به درون دولت رخنه نکرده اند؟ دولت با آنها چکار کرده است؟

۲۴- آیا دولت که سکان وزارت علوم را بدست اصلاح طلبان تندور داد، چه پیشرفت ملموسی در علم و دانش و پژوهش رخ داد؟ آیا رتبه علمی کشور در سطح بین المللی و منطقه حفظ شده است؟

۲۵- آیا استانداران چرا با احیای سازمان مدیریت مخالفند؟ آیا قدرت چانه زنی مدیران استانی در سازمان متمرکز در پایتخت بیشتر شده است یا کمتر؟ آیا آسیب‌های جدی‌ در اجرای برنامه‌ها پیش نیامده و این آسیب گاهاً بنیاد برنامه‌ها را بر هم نزده است؟.

۲۶- کدام صنعت دانش بنیان و بومی شده در دولت یازدهم ایجاد شده است؟ آیا صنعت فضایی که مبتنی بر دانش بومی است در دولت یازدهم در معرض انقراض قرار نگرفته؟

۲۷- در چه حوزه ای در دولت یازدهم اتکاء به تولید فناوری داخلی و خروج از حلقه نامناسب استخراج، مصرف و صدور خام صورت پذیرفته است؟ آیا حتی یک مصداق وجود دارد؟

۲۸- کشور بدلایل مختلف و خصوصاً شرایط بین المللی نیازمند تولید کالاهای با ارزش افزوده است. تولید ثروت از طریق تولیدات متنوع با ارزش افزوده تحقق می یابد. فناوری های داخلی را باید ارج نهاد و گسترده‌تر کرد. حلقه ها و خوشه های صنعتی را باید پر رنگ تر و مستحکم تر کرد. دولت یازدهم در این فرآیند چه تغییرات بنیادی به نفع منافع ملی انجام داده است؟ آیا حلقه ها و خوشه های ایجاد شده قبلی در حال کم رنگ شدن و گسستن نیستند؟

۲۹- صنعت و توسعه آن نیازمند آمایش سرزمینی است. بسیاری از مشکلات صنعتی امروز، بدلیل نپرداختن به مسأله آمایش سرزمینی است. عدم پرداختن دولت یازدهم به این امر مهم و کلیدی به چه معنی است؟ آیا فرمان این حوزه بدست رانت خوارها، عوامل وابسته به کانونهای ثروت و قدرت، نور چشمی ها، اطرافیان پرخور و خود مدعی نیست؟

۳۰- دشمن دارد فشار هوشمند وارد می کند، در حوزه صنعتی نسبت به ایمن سازی صنایع در مقابل تحریمها چه اقدامات عملی جدی و حساب شده به عمل آمده است؟.

۳۱- آیا شبکه جامع اطلاعات اقتصادی با تاکید بر شبکه اطلاعات بانکی ایجاد شد؟ چرا؟ مانع کیست و چیست؟

۳۲- چرا از مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه که در دولت یازدهم اجرا شد، چیزی به مردم پرداخت نشد؟

۳۳- در رابطه با مردمی کردن اقتصاد کارنامه ۱۸ ماهه دولت چیست؟

۳۴- در دولت یازدهم چند شغل ایجاد شد و چند شغل از بین رفت؟ چرا تعداد شغلهای از بین رفته بیشتر از ایجاد شده است؟

۳۵- تنظیم بازار یک ضرورت و یک مطالبه ملت شریف است. چرا در دولت یازدهم تنظیم بازار رها شد تا مردم گرفتار گرگهایی درنده در قالب محتکرین شوند؟ آیا با سوء تدبیر در این امر بعضی باغداران و کشاورزان به خاک سیاه ننشستند؟.

۳۶- دولت کدام کالاهای ساخت داخل را جایگزین کالاهای خارجی کرده است؟ آیا مصداقی وجود دارد؟

۳۷- بافت‌های فرسوده در کشور بخشی از مهمترین نقاط شهری هستند که مورد غفلت دولت‌ بوده است. چرا؟ از ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده کشور، چند هکتار در دولت یازدهم احیا شده است؟

۳۸- چند کیلومتر راه آهن در دولت یازدهم شروع و به اتمام رسیده است؟

۳۹- کدام بندر یا فرودگاه در دولت یازدهم ساخته یا توسعه یافته است؟

۴۰- یکی از معضلات اصلی حوزه صنعتی و تولیدی و خدماتي کشور، بهره وری است. سند چشم انداز بهره وری نيروي كار را ۵.۳% می خواهد. این درصد در ۱۸ ماه گذشته چقدر افزایش یا کاهش داشته است؟

۴۱- رئیس محترم جمهور قول دادند که هر صد روز یکبار گزارش عملکرد به ملت بدهند. چرا ندادند؟

۴۲- آیا ارتباط با کشورهای همسایه، که آنقدر برایش شعار داده شد، بهبود پیدا کرده است؟چرا وضعیت نسبت به سال گذشته نه تنها بهبود نیافته بلکه بدتر هم شده است؟

موارد از این دست زیاد است. لذا مُصرّانه از ریاست محترم صدا و سیما می خواهم به شخص رئیس جمهور محترم فرصت دهند تا این موارد را به صورت مشروح برای مردم تشریح کند. البته مشروط به اینکه افراد مصاحبه گیر از بین افراد معتمد مردم و صاحب نظر بیطرف اتنخاب شود و نه فرمایشی، چون خاطره ملت از مصاحبه گیر فرمایشی که شکلک در می آورد و با ادا و اطوارش حال بیننده را می گرفت و به جای سؤال، به جای رییس جمهور جواب می داد، خاطره ناخوشایندی بود.
Share/Save/Bookmark