توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 36420
پنجشنبه ۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۷
بازگشت مجدد دکترین بازدارندگی هسته ای به سرفصل های ناتو
براساس گزارش های منتشر شده، سازمان پیمان اتلانتیک شمالی ( ناتو) درصدد تجدید نظر در سیاست های مربوط به تسلیحات هسته ایش با توجه به تهدیدات روسیه و بازگشت مجدد به دکترین بازدارندگی هسته ای است.
ایرنا: روزنامه گاردین روز پنجشنبه و همزمان با نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل، نوشت: حرکت ناتو برای تجدید نظر در سیاست های مربوط به تسلیحات هسته ایش، نشانه ای از بازگشت به سیاست بازدارندگی هسته ای به عنوان یکی از نمادهای دوران جنگ سرد، بشمارمی آید.


این روزنامه افزود: منابع ناتو گفتند که این سازمان در حال آماده شدن برای به روز کردن راهبرد تسلیحات هسته ایش در واکنش به افزایش تنش ها با روسیه بر سر اوکراین است.

گاردین اضافه کرد: به روز کردن مشی هسته ای ناتو، متعاقب افزایش تنش ها با روسیه از زمان گسترش بحران اوکراین در سال گذشته میلادی، صورت می گیرد. ضمن اینکه نگرانی هایی نیز به دنبال اظهارات ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه درخصوص تصمیم این کشور برای خرید ۴۰ موشک بالستیکی بین قاره ای ابراز شده است

این روزنامه به نقل از یک دیپلمات ناتو گفت: در اینجا نگرانی واقعی در مشی روسیه درخصوص زرادخانه هسته ای این کشور وجود دارد .

گاردین اضافه کرد: این مساله قرار بوده است در حاشیه نشست دو روزه وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو که از روز چهارشنبه گذشته در بروکسل آغاز شده ، مورد بحث قرار گیرد.

این روزنامه با اشاره به تصمیم آمریکا برای طرح به روز کردن مشی هسته ای ناتو در نشست وزیران دفاع عضو این سازمان تا اواخر سال جاری میلادی، نوشت: از جمله مواردی که قرار است در این نشست مورد گفت وگو قرار گیرد، به روز کردن دکترین هسته ای ناتو است.

گاردین نوشت: در اوج جنگ سرد، آمریکا و شوروی سابق، زرادخانه هسته ای خود را به میزان قابل توجهی کاهش دادند، اما برآورد می شود که روسیه همچنان در حدود یک هزار و ۵۸۲ کلاهک هسته ای تعبیه شده بر روی موشک ها و بمب افکن ها داشته باشد، در حالی که آمریکا دارای یکهزار و ۵۹۷ کلاهک هسته ای تعبیه شده بر روی ۷۸۵ موشک راهبردی و یا بمب افکن است.

این روزنامه در همین حال افزود: اگرچه در حال حاضر در مقر ناتو پیشنهادی برای بازگشت به روزهای مسابقات تسلیحات هسته ای و دکترین کشتار متقابل، مطرح نیست ضمن اینکه آمریکا به طور خاص مساله بازگشت موشک های کروز را به اروپا، رد کرده است.

روزنامه فایننشنال تایمز نیز روز پنجشنبه در همین ارتباط نوشت: ناتو در حال تجدید نظر در سیاست هسته ایش در پاسخ به آنچه مقامات غربی لفاظی های غیرمسوولانه روسیه در مورد استفاده بالقوه از سلاح های هسته ایش می خوانند، است.

این روزنامه نوشت: وزیر دفاع ناتو برای اولین بار از زمان پایان جنگ سرد، در حاشیه نشست بروکسل درخصوص تقویت بازدارندگی هسته ای این سازمان گفت وگو کرده اند .

فایننشنال تایمز افزود: انتظار می رود که گفت وگوهای رسمی دراین خصوص در جریان نشست ماه اکتبر آینده صورت گیرد.

این روزنامه نوشت: هرچند مقامات آمریکا تصریح می کنند که برنامه ای برای استقرار سلاح های هسته ای جدید در اروپا ندارد ، ضمن اینکه این مساله به لحاظ سیاسی در میان اعضای ناتو بحث برانگیز خواهد بود ، اما مقامات ناتو می گویند که نیاز است واکنش در مقابل تهدیدات بالقوه هسته ای روسیه، مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

گزارش ها درمورد تجدید نظر ناتو در مورد برنامه تسلیحات هسته ایش در حالی منتشر می شود، که دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، روز چهارشنبه گذشته در بروکسل گفت که اجازه داده نخواهد شد تا ائتلاف و اتحادهای این سازمان به مسابقه تسلیحاتی منجر شود.

براساس گزارش های منتشر شده، 'ینس استولتنبرگ' تاکید کرده است که سازمان ناتو به مسابقه تسلیحاتی کشیده نخواهد شد اما باید امنیت کشورهای خود را تامین کند.

وی همچنین با اشاره به آنچه آن را دخالت های روسیه در شرق اوکراین نامید، گفت چنین تهاجمی، ناتو را به تقویت نیروهای دفاعی اش وا داشته است.

به گزارش منابع خبری، وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل گرد هم آمده اند تا درخصوص تغییر فضای امنیتی در جهان گفت وگو کنند.

گفته می شود که بحران اوکراین، فعالیت های گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه ، هرج و مرج در کشور لیبی ازجمله موارد این تغییر فضای امنیتی برای ناتو در جهان بشمار می آیند.

بر اساس گزارش های منتشر شده، شمار نیروهای ناتو در چارچوب سیاست جدید این سازمان و با توجه به تهدیدات یاد شده قرار است از ۱۳ هزار نفر به ۳۰ هزار نفر رسیده و تجهیزات نظامی ناتو افزایش یابد.
Share/Save/Bookmark