توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 37410
دوشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۳
نوبخت خبر داد
بخشنامه بودجه ۹۵ تصویب شد؛پیش‌نویس برنامه ششم به دولت رفت
سخنگوی دولت گفت: دو مصوبه مهم در دولت در این هفته به انجام رسید که یکی تصویب بخشنامه بودجه سال ۱۳۹۵ بود که در شورای اقتصاد تصویب شد و به‌زودی توسط رئیس‌جمهور به مجلس ارائه می‌شود.
بخشنامه بودجه ۹۵ تصویب شد؛پیش‌نویس برنامه ششم به دولت رفت
به گزارش خط نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به هفته دولت و اقدامات انجام شده در این هفته اظهار داشت: غیر از گزارشاتی که در این هفته از سوی رسانه‌های مختلف و رسانه ملی با حضور اعضای دولت به اطلاع مردم رسید، در استان‌های مختلف همکاران ما در اجتماعات مختلف مردم و در نشست‌های مختلف گزارش عملکرد خود را اطلاع‌رسانی کردند.

سخنگوی دولت افزود: غیر از این مسئله، دو مصوبه مهم در دولت در این هفته به انجام رسید که یکی تصویب بخشنامه بودجه سال ۱۳۹۵ در شورای اقتصاد تصویب شد و به‌زودی توسط رئیس‌جمهور به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.
سخنگوی دولت افزود: بخشنامه بودجه ۹۵ به‌زودی از سوی رئیس‌جمهور به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود تا بتوانیم بودجه سال ۹۵ را مانند سال ۹۳ و ۹۴ تا قبل از ۱۵ آذر به مجلس ارائه دهیم.
وی افزود: در این هفته ارائه پیش‌نویس لایحه برنامه ششم توسعه در خصوص احکام مورد نیاز نیز به دولت تقدیم شد و تا پایان شهریورماه در کمیسیون‌های مختلف دولت بررسی می‌شود و امیدواریم بتوانیم قبل از آغاز سال ۱۳۹۵ یعنی آغاز برنامه ششم توسعه آن را با همکاری مجلس به تصویب رسانده و اجرایی کنیم.
نوبخت ادامه داد: براساس آخرین گزارشی که امروز از خزانه دریافت کرده‌ام دولت تا به امروز مبلغ ۶هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های عمرانی به طرح‌های ملی و استانی پرداخت کرده است که به این ترتیب شاهد پیشرفت بیشتری در زمینه طرح‌های عمرانی بوده‌ایم.
سخنگوی دولت در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی از مصوبات امروز جلسه هیئت وزیران گفت: مصوبات امروز در زمینه بخش‌های مختلفی بود که یکی از آنها پرداخت مبلغی در جهت تأسیس و تشکیل فاضلاب شهر بوشهر و احداث راه خروجی آن تا ۱۰ کیلومتری بود که رقمی نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان در این زمینه به تصویب رسید.
وی با اشاره به اینکه همچنین در این جلسه ۱۳۵ میلیارد تومان برای تکمیل ۱۱ سد در استان‌های مختلف تخصیص یافت، گفت: مبلغی نیز برای پیشگیری و مقابله با روند فزاینده پدیده‌هایی مانند ریزگردها و مشکلات محیط زیست در این جلسه از سوی هیئت وزیران تصویب شد و مبلغ ۵۰ میلیارد تومانی از سوی هیئت وزیران در این زمینه برای ابلاغ به سازمان محیط زیست تصویب شد.
سخنگوی دولت همچنین ادامه داد برای پرداخت مبالغ خسارت ناشی از سیل به استان لرستان نیز ۲۵ میلیارد تومان تصویب شد و برای کنترل سیلاب‌های شهر اسفراین ۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شد.
وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤالی درباره اینکه گفته می‌شود دولت بخشی از بودجه صدا و سیما را برای اینکه عملکرد این دستگاه را در انتقاد از دولت مورد ارزیابی قرار دهد به‌شکل کامل پرداخت نکرده است و آیا دولت چنین اقدامی را صورت داده، گفت: خیر، بودجه سازمان صدا و سیما مثل بودجه سایر دستگاه‌ها با توجه به محدودیتی که خزانه با آن دارد پرداخت شده است.
نوبخت گفت: هم‌اکنون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که مسئولیت تخصیص‌ها را در دولت دارد، بودجه‌ای نزدیک به ۱۵ تا ۴۴ درصد را در اختیار دارد و به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران که وابسته به دولت است ۴۳ درصد اختصاص داده شده و به وزارت ارشاد کمتر از این رقم اختصاص یافته اما به صدا و سیما ۴۴ درصد اختصاص یافته است، لذا اگر تخصیص این سازمان کاملاً پرداخت نشده است، محدودیت خزانه‌ ایجاب کرده و همه باید تلاش کنیم صرفه‌جویی را درنظر داشته باشیم.
سخنگوی دولت تأکید کرد: با توجه به آمار موجود بودجه سازمان صدا و سیما بیشتر از سازمان مدیریت و برنامه و رسانه دولت است و با توجه به تقلیل درآمدهای نفتی بودجه به‌شکل کامل برای اکثر دستگاه‌ها تخصیص نیافته، البته در قانون بودجه قید شده است ۱۶ میلیارد تومان از بودجه دستگاه‌ها باید در نیمه دوم سال ۱۳۹۴ با توجه به تخصیص درآمدها آنها تخصیص یافته و پرداخت شود.
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات دولت برای ایجاد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت اظهار داشت: بنده همیشه گزارش‌هایی را از عملکرد دولت در بخش اقتصاد مقاومتی تهیه کرده‌ام و آن را به رسانه‌ها اعلام و اطلاع‌رسانی کرده‌ایم.
نوبخت ادامه داد: پس از اینکه سیاست‌‌های ۲۴بندی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری به دولت ابلاغ شد، این سیاست‌ها به معاون اول ارجاع داده شد تا بتوانیم شرایط اجرایی شدن آنها را فراهم کنیم.
سخنگوی دولت افزود: سازمان مدیریت برنامه از همه دستگاه‌ها خواست تا براساس موضوعی که در بندهای مختلف این سیاست‌ها به آنها مربوط می‌شود، برنامه‌ها و راهکارهای اجرایی شدن آنها را اعلام کند و برنامه‌های یک‌ساله و میان‌مدت و بلندمدت خود را اعلام کند.
وی گفت: قرار شد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این پیشنهادات و موضوعات را به دبیرخانه ارائه دهد تا پس از رفع اشکالات به شورای اقتصاد ارسال و برنامه‌های میان‌مدت و اهداف کمی برای این مسئله مشخص و ابلاغ شود.
نوبخت با اشاره به "نگاه دولت به مسئله اقتصاد مقاومتی موضوعی بسیار مهم و آن را امری موقتی نمی‌دانیم" ادامه داد: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی رویکرد جدیدی است که از این پس اقتصاد ایران باید با آن همراه شود و شرایط باید فراهم شود تا بتوانیم از کل ساختارهای نظام در این بخش استفاده کنیم.
سخنگوی دولت افزود: اجرایی کردن این مسئله به‌عهده دولت است و معتقدیم اقتصاد کشور چه در شرایط تحریم و چه در شرایط پس از تحریم باید از این بستر به‌عنوان مناسب‌ترین رویکرد استفاده کند و از همه امکانات داخلی برای این امر مهم باید استفاده کرد تا زمینه رشد اقتصادی و تولید در کشور افزایش یابد.
وی افزود: دولت خواهان اقتصاد مقاومتی است و هیچ انگیزه‌ای مبنی بر اینکه دولت خدای نکرده نخواهد این مسئله را اجرایی کند و آن را به‌نحو مناسب و درست در شرایط پیش روی کشور به کار نگیرد. معتقدیم در آینده و با توجه به بررسی‌های دقیق‌تر آن را اجرایی خواهیم کرد.
Share/Save/Bookmark