توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 30380
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۲۵
با رای دادگاهی در ترکیه؛
پرونده اتهام فساد رضا ضراب بسته شد/ استقبال اردوغان از حکم دادگاه
رضا ضراب، تاجر ایرانی الاصل، از اتهامات پرونده فساد مالی بزرگ در ترکیه تبرئه شد.
به گزارش خط نیوز ،‌ دفتر دادستانی کل استانبول با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، دادستان استانبول، تصمیم گرفته تا اتهامات علیه ۵۳ نفری که در جریان تحقیقات ۱۷ دسامبر سال گذشته متهم به دست داشتن در فساد شده بودند را پیگری نکند.

بر اساس بیانیه دادستان استانبول دریافته است مستنداتی که اثبات کننده اتهامات ارتکاب فساد از سوی این افراد باشد، دارای مشکلاتی است. بر این مبنا دلایل مربوط به عناصر کیفری ارتکاب هرگونه تبانی اینچنینی نیز کشف نشده است. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز سریعا به تبرئه ضراب واکنش نشان داد، آن را عادلانه خواند و گفت «حق به حق‌دار رسید» او تاکید داشت که من می‌دانستم عدالت جایگاه خود را پیدا خواهد کرد.

در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۳، تحقیقات گسترده ای در خصوص فساد مالی در ترکیه آغاز شد که بر اساس آن بسیاری از تجار شناخته شده و فرزندان وزرای دولت بازداشت شدند. در میان بازداشت شدگان نام راریس گولر، فرزند معمر گولر، وزیر کشور وقت ترکیه و صالح کان کاگلایان، فرزند وزیر وقت اقتصاد ترکیه دیده می شد. علت دستگیری متهمان دریافت رشوه از ضراب در جریان معاملات غیرقانونی طلا با ایران بوده است.

پس از بازداشت ضراب چند مقام ارشد و میانی پلیس ترکیه از کار برکنار شدند. همچنین تعدادی از ماموران دادستانی و چند قاضی برجسته نیز از سمت‌هایشان کنار رفتند اما ضراب با گذراندن ۶۰ روز در زندان، حکم آزادی خود را تا برگزاری دادگاه دریافت کرده بود. دلیل آزادی او انجام معاینات پزشکی بود. ضراب در مدت بازداشت خود اعلام کرده بود که پیش از بازداشت خود به بیماری سرطان مبتلا شده است. مخالفان دولت اردوغان معتقد بودند که اعضای حزب عدالت و توسعه برای آزادی رضا ضراب زمینه‌سازی‌هایی همچون بیماری وی را مطرح کرده‌ بودند.

لازم به ذکر است پرونده فساد مالی بزرگ در ترکیه جنجال گسترده ای بر پا کرد و مخالفان حزب حاکم ترکیه از این پرونده به عنوان یک رسوایی مالی بزرگ یاد می کردند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور جدید ترکیه، که در آن زمان نخست وزیر این کشور بود، تحقیقات ضد فساد انجام شده در استانبول را موجب وارد آمدن شوک به کشور دانسته و آن را توطئه ای علیه دولت موفق ترکیه توصیف کرده است. اردوغان گفته بود هدف این توطئه نه دولت یا حزب حاکم عدالت و توسعه، بلکه کل ترکیه است.

بازداشت ضراب با بازداشت بابک زنجانی همزمان شده بود. گفته می‌شود ضراب در بازجویی‌ها بابک زنجانی را رئیس خود معرفی کرده بود.




Share/Save/Bookmark