توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 65490
سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۳
عضو هیأت رئیسه مجلس
دولت می‌خواهد به نوعی مجلس را ناکارآمد جلوه دهد/ به نظر نمی‌رسد طرح کمک معیشتی دولت از روی دلسوزی برای مردم باشد
با تایید طرح معیشتی مجلس توسط شورای نگهبان، دولت در مقابل عمل انجام شده قرار گرفت و موضوع طرح کمک معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی را مطرح کردند، لذا به نظر می‌رسد که ارائه چنین طرحی از روی دلسوزی برای مردم نبوده است.
دولت می‌خواهد به نوعی مجلس را ناکارآمد جلوه دهد/ به نظر نمی‌رسد طرح کمک معیشتی دولت از روی دلسوزی برای مردم باشد
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جهان نيوز درباره رفتار دوگانه دولت در پرداخت کمک معیشتی اظهار داشت: اگر دولت قصد کمک معیشتی به اقشار آسیب پذیر را داشت، باید خیلی زودتر از اینها لایحه‌اش را به مجلس می‌داد. در حال حاضر هم به علت اینکه شورای نگهبان طرح معیشتی مجلس را تایید کرد و دولت در مقابل عمل انجام شده قرار گرفت، موضوع طرح کمک معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی را مطرح کردند و لذا به نظر می‌رسد که ارائه چنین طرحی از روی دلسوزی برای مردم نبوده است.

وی با بیان اینکه پیش از تصویب این طرح در دولت، نمایندگان در مجلس نیز طرح مشابهی را به تصویب رساندند که دولتی‌ها با آن مخالفت کردند، گفت: شیوع کرونا نه فقط اقتصاد کشور بلکه اقتصاد جهان را فلج کرده است. موضوع کمک به اقشار آسیب پذیر مخصوصا افرادی که حقوق بگیر نیستند یا درآمد پایینی دارند چندین ماه است که در مجلس مطرح است، لذا باید ماه ها پیش خود دولت در این زمینه برنامه ریزی می‌کرد و لایحه‌ای را برای کمک معیشتی به مجلس می‌آورد. ولی دولت در این زمینه اقدامی نکرد و مجلس به این موضوع ورود پیدا کرد و در دو مرحله قانون را تصویب کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به حضور نمایندگان دولت در جلسات کارشناسی طرح معیشتی مجلس، خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه در این جلسات کارشناسی نمایندگان دولت حضور داشتند، اما در فضای سیاسی و مجازی با این موضوع اعلام مخالفت کردند. هدف نمایندگان برنامه‌ریزی برای مردمی بود که نیاز به کمک معیشتی دارند ولی شاید دولت می‌خواهد به نوعی مجلس را که عصاره فضائل ملت است ناکارآمد جلوه دهد و اعلام کردند که این طرح به دلیل مشکل در تأمین اعتبار قابل اجرا نیست و با آن مخالفت کردند.

موسوی لارگانی در ادامه افزود: اکنون باید از خود مقامات دولتی پرسید که بدون مصوبه مجلس بار مالی طرح حمایت معیشتی دولت را چگونه و از کجا می‌خواهند تامین کنند و منبع مالی این طرح کجاست؟ چراکه هرگونه پرداختی باید مصوبه مجلس را داشته باشد لذا این جای سوال است.

وی با اشاره به استقبال مجلس از طرح حمایت معیشتی دولت، گفت: همانطور که رئیس مجلس گفتند «اهتمام دولت به کمک معیشتی به مردم هر چند دیرهنگام ولی نشانه خوبی است و مجلس از آن استقبال می‌کند» متاسفانه در این چند ماه گذشته برخی از هموطنان با سختی امرار معاش کردند و در این مدت هم بارها مجلس در این خصوص به دولت تذکر داده و روی این موضوع بحث شد. سوالاتی هم که از وزیر اقتصاد و حتی خود رئیس جمهور شده بود بیشتر درباره مسائل اقتصادی و مشکلاتی معیشتی مردم بود که به نوعی در دستور کار مجلس قرار نگرفت.

عضو هیأت رئیسه مجلس در پایان درباره سوءمدیریت ها و عدم نظارت دولت بر بازار، توضیح داد: ظرف چند روز به اندازه یکسال کالا از گمرکات ترخیص شده است. اگر دولت به موقع این کالاها را از گمرک ترخیص می‌کرد، شاهد برخی از این مشکلات که در تامین برخی کالاها مورد نیاز وجود دارد، نبودیم. به عنوان نمونه خوراک دام و طیوری که بعضا فاسد شد و ترخیص نشد، اگر به موقع ترخیص می‌شد و با قیمت مصوب در اختیار مرغداران و دام پروران کشور قرار می‌گرفت شاهد این افزایش قیمت ها نبودیم.
Share/Save/Bookmark