توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63960
پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۶
روحانی: هیچ تصمیمی برای قرنطینه مطرح نیست
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هیچ تصمیمی برای قرنطینه محل یا شهری مطرح نیست و مردم به شایعات توجه نکنند، اظهارداشت: تصمیم گیری در مورد تعطیلی و یا ایجاد هرگونه محدودیت به خاطر کرونا با ستاد ملی مبارزه با کرونا است.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با تاکید بر اینکه هیچ تصمیمی برای قرنطینه محل یا شهری مطرح نیست و مردم به شایعات توجه نکنند، اظهارداشت: تصمیم گیری در مورد تعطیلی و یا ایجاد هرگونه محدودیت به خاطر کرونا با ستاد ملی مبارزه با کرونا است.

وی افزود: کرونا نباید به سلاح دشمنان ما برای به تعطیلی کشاندن کار و تولید در کشور تبدیل شود. می خواهم خدمت مردم بسیار عزیز کشورمان عرض کنم مثل همه حوادثی که گاه و بی گاه کشور با آن مواجه شده و ملت و دولت در کنار هم و با همکاری و برخورد هماهنگ از آن عبور کردند، مسأله مواجه شدن با ویروس کرونا هم از همین روال پیروی می‌کند.

روحانی اضافه کرد: خوشبختانه در عرض یک الی دو هفته اخیر، تلاش‌های بسیار خوبی در کشور هم در بخش پیشگیری و هم در بخش تشخیص و هم در بخش قرنطینه افراد و هم در بخش درمان، انجام گرفته است. نیازمند یک برخورد عالمانه با این مسئله هستیم و باید رفتار تخصصی و جدی داشته باشیم. به همین دلیل هم مسئولیت امر به ستادی واگذار شده که رئیس این ستاد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

وی گفت: بنابراین در همه امور، هم از لحاظ آمار و ارقامی که باید به مردم منتقل شود و هم توصیه‌هایی که مردم باید گوش کنند و هم مراکزی که برای تشخیص و درمان وجود دارد باید به صورت متمرکز بدون توجه به شایعات به سخنان این مرکز توجه شود. البته برای عبور از این مسأله ممکن است به یک، دو و یا سه هفته زمان نیاز داشته باشیم. گزارش‌هایی که تا دیشب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا داد، امیدوارکننده بودند.

رئیس جمهور اظهار داشت: امروز هم گزارشی دریافت کردم که کیت های تشخیص را که از خارج و از طریق سازمان بهداشت جهانی(WHO ) وارد می کردیم – که البته همچنان به روند آن ادامه می دهیم – توسط متخصصین داخلی ما هم این کیت تولید شده و درحال آزمایش است، همه مراحل اولیه آن مثبت و قابل قبول بوده است و در نهایت ظرف امروز و فردا که به تأیید نهایی رسید می‌توانیم در ظرف مدت کوتاهی صدها هزار کیت، حتی میلیون‌ها از این کیت را تولید کنیم و در اختیار همه بیمارستان‌های کشور قرار دهیم که مردم خیالشان راحت باشد اگر موردی، شکی و تردیدی وجود دارد به راحتی پزشکان عزیز ما بتوانند به تشخیص نهایی برسند.

روحانی بیان داشت: البته کاری که انجام می‌گیرد یک کار شبانه‌روزی، دقیق و علمی است. در مجموع روند کاهش مراجعه و پیشرفت در امر درمان را مشاهده می کنیم. یعنی اگر 100 نفر در روزهای اولیه بستری بودند، از این 100 نفر ممکن بود 7، 8 نفر از دنیا بروند امروز این رقم خیلی پایین آمده است. بخاطر اینکه بر این روند مسلط شدیم. هم به روند تشخیص و هم روند درمان مسلط شدیم و این همکاری و هماهنگی را باید ادامه دهیم. دیشب هم تأکید کردم اگر قرار است جایی باید برای یکی، دو روز کمتر و یا بیشتر تعطیل شود، تشخیص‌اش به عهده این ستاد است. نه استاندار، نه فرماندار و نه وزارتخانه‌ای مرجع این تشخیص نیست. یعنی اگر فردی بیمار است، تب دارد و علایم اولیه را دارد، باید مراقبت شود و وارد آن آموزشگاه و دانشگاه نشود. اگر کسی را دیدند و علامتی را دیدند بلافاصله آن را به پزشک منتقل کنند و مراقبت‌ها انجام گیرد.

وی بیان داشت: ما در جامعه هستیم و همه در کنار هم یک خانواده هستیم .البته همانطور که توصیه شده است، جایی که واجب نیست برای حضور ما و رفتن در اجتماعاتی که نیاز و ضروری نیست باید کاهش یابد یا قطع کنیم. همانطور که برخی از برنامه‌ها و فوق‌برنامه ها را قطع کردند بخاطر اینکه مراقبت بیشتر شود. در مراقبت و در امر بهداشتی نباید کوتاهی کنیم.وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تولیدی ما برای اینکه اقلام لازم را در اختیار مردم بگذارند باید همه توان خودشان را بکار بگیرند.
Share/Save/Bookmark