توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 55590
چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۲
حسین اوجاقی: در جام جهانی ووشو فقط مدال‌آ‌وران جهانی شرکت می‌کنند/ می‌خواهیم در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ بالاتر از چین باشیم
حسین اوجاقی، سرمربی تیم ملی ووشوی کشورمان گفت: سبک مسابقات جام جهانی همیشه اینگونه بوده است که با حضور مدال‌آوران مسابقات جهانی برگزار می‌شود.
حسین اوجاقی: در جام جهانی ووشو فقط مدال‌آ‌وران جهانی شرکت می‌کنند/ می‌خواهیم در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ بالاتر از چین باشیم
به گزارش خط نیوز؛ حسین اوجاقی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، در مورد سطح مسابقات جام جهانی ووشو اظهار داشت: جام جهانی این دوره نیز مانند دوره‌های گذشته از سطح کیفی بالایی برخوردار بود و تمامی کسانی که در این مسابقات حضور داشتند در مسابقات جهانی روسیه مدال کسب کرده بودند. این یعنی اینکه تمامی بچه‌های ما با حریفانی مبارزه کردند که در پیکارهای نیمه نهایی و نهایی مسابقات جهانی با آنها مبارزه کرده بودند. خدا را شکر بچه‌ها نیز عملکرد خیلی خوبی داشتند و با کسب چهار مدال طلا و یک نقره به کار خود پایان دادند.

وی در مورد تعداد کم شرکت‌کنندگان در هر وزن تصریح کرد: سبک مسابقات جام جهانی همیشه همین‌گونه بوده است و تنها نفرات مدال‌آور مسابقات جهانی در آن شرکت می‌کنند. اگر قرار باشد تعداد نفرات شرکت‌کننده بیشتر و همه مجاز به حضور در این رویداد باشند، دیگر تفاوتی با مسابقات جهانی نخواهد داشت و تنها بهترین‌های هر وزن مجوز حضور در مسابقات جام جهانی را پیدا می‌کنند.

سرمربی تیم ملی ووشو در مورد دستیابی حمید قلی‌پور به مدال نقره پیکارهای جام جهانی خاطر نشان کرد: حمید قلی‌پور نسبت به مسابقات جام جهانی 2017 مبارزه خیلی خوبی مقابل حریف چینی داشت. حمید در روسیه با اختلاف زیادی مغلوب این ووشوکار شده بود، اما در پیکارهای اخیر خیلی عالی کرد و نتیجه‌اش فوق‌العاده بود. طبق امتیازات ثبت شده در اسکوربورد حمید تنها با یک امتیاز مغلوب حریف چینی شد.

اوجاقی درباره تأثیر داوران در شکست قلی‌پور هم گفت: واقعیت این است که امتیازات زیادی از حمید گرفته شد، اما من نمی‌خواهم بگویم ناداوری یا حق‌خوری صورت گرفت. شاید داوران سهواً و براساس زاویه دید خود امتیازات حمید را تشخیص ندادند، اما از زاویه دید من حمید امتیازاتی خوبی کسب کرد و می‌توانست برنده راند یک باشد.

وی راجع به نخستین قهرمانی تیم ساندای کشورمان در مسابقات جام جهانی بعد از کسب این عنوان در مسابقات جهانی سال گذشته گفت: مسابقات جام جهانی از لحاظ کیفی سطح بالایی دارد و خدا را شکر ما به جز یک وزن در چهار وزن دیگر به مدال طلا دست پیدا کردیم. دلیل عدم کسب مدال طلا توسط قلی‌پور نیز اختلاف حدود 40 کیلویی او با حریفش بود. ساندا رشته‌ای است که فاکتورهای آمادگی جسمانی در آن مهم است و به غیر از تکنیک و تاکتیک نیاز به سرعت، استقامت، چابکی، عکس‌العمل، انعطاف و یکی از عوامل مهم قدرت دارد.

سرمربی تیم ملی ووشوی کشورمان تصریح کرد: قطعاً بین ورزشکاری که 130 کیلو وزن دارد با حمید قلی‌پور با 90 و خرده‌ای کیلوگرم وزن تفاوت قدرت وجود دارد. این موضوع باعث شد حریف چینی از بیرون انداختن و هُل دادن استفاده کند که نیازمند قدرت است. حمید امسال تاکتیک مناسبی نسبت به سال گذشته مقابل این حریف داشت و از چابکی و سرعت‌العمل خود برای کسب امتیازات خوب استفاده کرد، اما نباید فراموش کرد که حریف چینی از لحاظ وزن بالاتر بود. در کنار آن حریف چینی دست و پابسته نبود و شرایط تکنیکی خوبی داشت. چینی‌ها همیشه یک سوپراستار دارند و در این دوره این ووشوکار بهترین بازیکن آنها بود. واقعاً با همه این شرایط به نظر من حمید سرتر از سانداکار چینی بود.

اوجاقی در پاسخ به این سؤال که با وجود دستاوردهای بسیار خوب، به دنبال چه دستاورد دیگری در این رشته است، گفت: یکی از اصلی‌ترین‌ هدف‌هایی که در ذهنم قرار دارد، این است که در بازی‌های آسیایی دوره آینده در ساندا بالاتر از چینی‌ها قرار بگیریم. ما در این دوره دو مدال طلا و چهار نقره کسب کردیم، اما در مجموع ساندای آقایان و بانوان دوم شدیم و چینی‌ها اول شدند. خیلی دوست دارم در بازی‌های آسیایی دوره آینده تعداد مدال‌های طلای ما از چینی‌ها بالاتر باشد و اتفاق مسابقات جام جهانی و جهانی را در آنجا نیز تکرار کنیم.

وی تأکید کرد: نکته دیگری که برای من در مسابقات جهانی مهم بود، این است که بچه‌های ما با وجود مبارزه مجدد با حریفانی که در مسابقات جهانی با آنها مبارزه کرده بودند، باز هم موفق بودند، اما از لحاظ تکنیکی سطح‌شان بالاتر رفته بود. بچه‌های ما واقعاً بهتر از مسابقات جهانی کار کردند. قلی‌پور بهتر از سانداکار چینی بود و برخلاف دوره قبل که حرفی برای گفتن مقابل این بازیکن نداشت، اما این بار فوق‌العاده بود که جای تشکر از او دارد. معین تقوی با وجود تکرار مدال طلای مسابقات جهانی، ولی نسبت به سال گذشته خیلی بهتر بود و طلای با اقتدارتری کسب کرد. او یک تکنیک ریسکی و نمایشی برخلاف همیشه زد که خیلی خوب بود. شرایط بدنی و آمادگی بالای بچه‌ها باعث شد همه بازیکنان ما روان کار کنند.

سرمربی تیم ملی ووشو افزود: دلیل عملکرد بهتر بچه‌های ما نسبت به مسابقات جهانی آنالیزی بود که نسبت به حریفان خود داشتیم و برای تمرینات متناسب با تکنیک و تاکتیک رقبا کار کردیم. همه این عوامل باعث شد بچه‌ها اقتدار بیشتری داشته باشند.

اوجاقی در پایان خاطر نشان کرد: شرایط و متغیرهایی وجود دارد که در موفقیت و شکست یک تیم ورزشی نقش دارد. شرایط واقعاً در موفقیت تأثیرگذار است و عواملی مانند وضعیت روحی و روانی، انسجام تیمی، حس همدلی بین اعضای تیم، حمایت‌های فدراسیون در بحث سخت‌افزاری و معنوی، حس روانی حمایت مدیر فدراسیون، قوانین و مقررات، اتمسفر و جو داوری و جو حاکم بر تیم‌ها و مسابقات، اتحاد و همبستگی بین اجزای فدراسیون و عوامل دیگر باعث می‌شود تا یک موفقیت حاصل شود. نباید خدایی نا کرده اینگونه فکر کرد که موفقیت فقط حاصل تلاش مربی یا ورزشکار است و جمیع این شرایط در موفقیت نقش دارد.
Share/Save/Bookmark