توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 28482
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۷
احتمال کنترل ایدز تا سال ۲۰۳۰
براساس گزارش جدید دفتر مبارزه با ایدز سازمان ملل متحد احتمال دارد اپیدمی ایدز تا سال ۲۰۳۰ تحت کنترل درآید.

در این گزارش گفته می شود که شمار مبتلایان به اچ آی وی و مرگ ناشی از ایدز در حال کاهش است.

نهاد خیریه پزشکان بدون مرز نیز هشدار دادند بیشتر کسانی که به داروهای مقابله با بیماری ایدز نیاز دارند به این داروها دسترسی ندارند.

براساس آمارهای دفتر مبارزه با ایدز سازمان ملل متحد هم اکنون رقمی حدود ۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان به اچ آی وی مبتلا هستند.

تعداد موارد ابتلای جدید در سال ۲۰۰۳ حدود ۲.۱ میلیون نفر بوده و این رقم به نسبت سال ۲۰۰۱ که ۳.۴ میلیون نفر بود، حدود ۳۸ درصد کاهش را نشان می دهد.

موارد مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری ایدز طی سه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته و در سال ۲۰۱۳ حدود یک و نیم میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

عوامل گوناگونی در کاهش میزان ابتلا و میزان مرگ و میر ناشی از ایدز دخیل بوده که یکی از مهمترین آنها دسترسی تعداد بیشتری از بیماران به داروهای مناسب بوده است.

در عین حال تعداد بیشتری از مردان برای کاستن از خطر ابتلا به ایدز و یا تسری دادن آن به عمل ختنه روی آورده اند.

با وجود اینکه پیشرفت هایی صورت گرفته ولی هنوز هم تصویر تیره و خطرناک است.

آمارها نشان می دهد که کمتر از ۴۰ درصد افراد مبتلا به اچ آی وی درمان لازم را دریافت می کنند.

تقریبا ۷۵ درصد از تمام موارد جدید ابتلا فقط در ۱۵ کشور جهان روی می دهد.

در بخشی از گزارش سازمان ملل متحد گفته می شود:پیشرفتهایی که در پنج سال گذشته صورت گرفته از تمام دوره ۲۳ ساله قبل از آن بیشتر بوده است.

اکنون در مورد روشهای موثر و موانع موجود اطلاعات و شواهد بیشتری وجود دارد و این امیدواری هست که می توان به اپیدمی ایدز پایان داد. اما تداوم وضعیت موجود و ادامه اقدامات در گستره و با سرعت فعلی نخواهد توانست به این اپیدمی پایان دهد.

مایکل سیدیبه مدیرکل دفتر مبارزه با ایدز سازمان ملل متحد گفت:اگر ما تا سال ۲۰۲۰ بتوانیم اقدامات را خود در مبارزه با این بیماری گسترش داده و سرعت ببخشیم می توان امیدوار بود که اپیدمی تا سال ۲۰۳۰ تحت کنترل درمی آید. درغیر این صورت این خطر وجود دارد که دوره لازم برای مبارزه با این اپیدمی یک دهه طولانی تر شود.

دکتر جنیفر کوهن از مسوولان مبارزه با ایدز سازمان پزشکان بدون مرز می گوید:ˈتامین دارو و درمان های نجات بخش برای بیش از ۱۲ میلیون نفر در کشورهای توسعه یافته یک پیشرفت و دستاورد بزرگی است. ولی هنوز هم نیمی از افرادی که به این دارو و درمانها محتاج هستند آن را دریافت نمی کنند.

به عنوان مثال در کشور نیجریه حدود ۸۰ درصد از مبتلایان به دارو و درمان دسترسی ندارند.

دکتر کوهن افزود:باید مطمئن شد که واقعا همه بیماران دارو و درمان لازم را دریافت می کنند. اما در بسیاری از کشورهایی که پزشکان بدون مرز فعالیت دارند، به خصوص مناطق درگیر در جنگ و بحران و یا مناطقی که شیوع ایدز در حد کمتری است، بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری درمان لازم را دریافت نمی کنند.

در برخی از کشورها دوره درمان بیماران بسیار دیر شروع می شود و یا زنان باردار برای مقابله با این بیماری به موقع از کمک و حمایت های پزشکی لازم برخوردار نمی شوند.

منبع: ایرنا
Share/Save/Bookmark