توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 37013
پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۰
فابيوس خطاب به شركت‌های فرانسوی: به تهران برگرديد!
فابيوس خطاب به شركت‌های فرانسوی: به تهران برگرديد!
به گزارش خط نیوز؛ سرانجام همان گونه كه پيش بيني مي شد در وزارت خارجه به روي مقامات عالي رتبه سياسي جهان گشوده شد. بعد از سال‌ها تحريم و نداشتن روابط سياسي و اقتصادي با كشورهايي كه نبض اقتصاد جهاني به شمار مي روند،حالا فضايي به روي كشورمان گشوده شده كه دانستن قدر آن فضيلت است و ممكن است چنين فرصت هايي هميشه دست ندهد. با دعوت ظريف از فابيوس براي سفر به تهران اين نشانه‌ها رنگ واقعيت به خود مي‌گيرد.در اين بين برخلاف فرياد اكثريت براي تعامل با جهان زمزمه اعتراضي به گوش مي‌رسد كه بايد خط قرمزي دور كشورهايي كه با ما روابط ‌گاه حسنه نداشته‌اند بكشيم، بايد بدانيم كه در عرصه روابط بين‌الملل دوست و دشمن را منافع ملي تعيين مي كند.
فابيوس: به ايران احترام‌مي‌گذارم
ولي دستگاه ديپلماسي ايران كه تنها به منافع ملي مي‌انديشد و شلوغ‌كاري‌هاي عده‌اي اندك بركارشان تاثيري ندارد با اقتدار به فعاليت‌خود ادامه مي‌دهد.در همين راستا لوران‌فابيوس در ورود به تهران مورد استقبال وزيرامورخارجه كشورمان قرار گرفت و بعد از ديدار با يكديگر در نشست خبري شركت كردند. وی در اين ديداربا اشاره به موضوع احترام متقابل در روابط دو کشور، گفت: این دو کشور روابط دیرینه‌ای داشته و برای هم احترام قائل هستند. ایران و فرانسه دو کشوری بزرگ هستند و فرانسه به فرهنگ، تاریخ، تمدن و زیبایی شهرهای ایران وغيره احترام می‌گذارد. ما به دردهای مردم ایران در زمان جنگ ایران و عراق که شما در مذاکرات طولانی در ارتباط با مسائل هسته‌ای بارها به آن اشاره کردید احترام می‌گذاریم. وی با اشاره به سوابق تاریخی و فرهنگی فرانسه در بخشی از سخنان خود به موضوع توافق وین اشاره کرد و گفت: در کنار احترام و اجرای تعهداتی که با یکدیگر داریم این توافق اجازه می‌دهد که روابط دو کشور گسترش پیدا کند و ما همکاری‌های‌مان را یک‌بار دیگر از سر بگیریم که این همکاری در زمینه‌های مختلفی می‌تواند باشد. امیدواریم شاهد ازسرگیری دوباره روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور اشیم. گرچه همان‌طور که اشاره کردم دو کشور دارای روابط تاریخی هستند و اکنون با توجه به وضعیت جدید و برداشت تحریم‌ها قصد داریم اگر ایران مایل باشد این همکاری‌ها را در زمینه‌های مختلف با شرکت‌های فرانسوی که در سطح جهانی معتبر و معروف هستند گسترش دهیم.
توافق هسته اي زمينه ساز صلح
فرانسه و ایران هر دو جایگاه مهم و بانفوذی در منطقه دارند و دو کشور در ارتباط با مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری دارای علایق مشترکی هستند. وی همچنین به علاقه دو کشور به ایجاد صلح و ثبات در منطقه اشاره کرد و گفت: فراموش نکنیم که معنای توافق هسته‌ای یک توافق برای صلح و ثبات است و فقط یک توافق فنی نیست بلکه زمینه‌ساز گسترش صلح و ثبات در منطقه و جهان است. فابيوس با تأکید بر مفید دانستن توافق وین برای ملت ایران، گفت: این توافق باعث می‌شود که ملت ایران از مجازات‌ها و تحریم‌ها خلاص شود و این موضوع نباید از دید پنهان بماند. روش فرانسه در این مذاکرات این بود که به یک توافق محکم و غیرقابل اعتراض برسیم. چرا که موضوع بحث جدی است و ما به دنبال مواضع محکم و سازنده برای مبارزه با اشاعه سلاح‌های هسته‌ای بودیم.
دعوت روحاني به فرانسه
فابيوس در ادامه سفر خود به كشورمان با رئيس جمهور ديداري داشت.دكتر روحاني در ديدار خود با فابيوس اظهار داشت: نخستین گام در اجرای توافق وین را تلاش مجدانه طرفین برای طی شدن فرآیند تصویب آن توصیف کرد و گفت: دولت ایران در مسیر توافق مستحکم است و ما به تعهدات خود تا زمانی که طرف مقابل به تعهداتش پایبند باشد، پایبند خواهیم بود.روحانی، گام دوم را استفاده صحیح از این فضا در جهت تأمین منافع مشترک ارزیابی کرد و افزود: روابط تهران – پاریس در سال‌های پس از انقلاب توأم با فراز و نشیب‌هایی بوده است، اما ما می‌خواهیم در مناسبات خود، نگاه رو به آینده داشته باشیم و البته طبیعی است که همواره باید از گذشته درس‌های لازم را گرفت. دو کشور سابقه بسیار خوبی در همکاری‌ها ی اقتصادی و سیاسی داشته‌اند که نمونه آن را در حضور و سرمایه‌گذاری شرکت فرانسوی در صنایع نفت و گاز ایران شاهد بودیم. این ایستادگی در برابر آن سلطه تحریم‌ها، نمادی از استقلال فرانسه در تصمیم گیری ارزیابی می‌شد. روحانی با تشکر از دعوت رئیس‌جمهور فرانسه برای سفر به پاریس خاطر نشان کرد: روابط اقتصادی میان ایران، فرانسه و اروپا به غیر از منافع مشترک تأثیر بسزایی در مستحکم‌ کردن و همکاری‌ها در زمینه توافقات دارد، زیرا روابط دوستانه ما در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، فناوری و علمی بهترین تضمین برای همکاری‌ها را بوجود می‌آورد.
پاريس به دنبال بهبود روابط
لوران فابیوس نیز با ابراز رضایت از حضور خود در كشورمان، از سوی «فرانسوا اولاند» از رئیس‌ جمهور کشورمان برای سفر رسمی به پاریس دعوت كرده و اظهار داشت: دولت فرانسه به دنبال برقراری مناسباتی براساس احترام متقابل و دوستی با ایران است.وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به اینکه گاهی در مناسبات کشورها فرازونشیب‌هایی وجود دارد، گفت: امروز سرآغاز فصل جدیدی از همکاری‌ها میان تهران و پاریس است و چشم‌انداز این آغاز مجدد نیز به دلیل توافق هسته‌ای بسیار روشن است. باید به سرعت زمان‌های هدر رفته در گذشته را برای گسترش همکاری‌ها جبران کنیم.وی ادامه داد: در روزهای آینده شاهد حضور پررنگ‌تر شرکت‌های عظيم فرانسوی در سرمایه‌گذاری‌ها در ایران خواهیم بود. حرف ما با ارباب صنایع فرانسه در حوزه‌های خودروسازی، هواپیمایی و محیط زیست این است که باید این‌بار برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال بازگردید. وي در ادامه ملاقاتي با معاون رئيس جمهور در حوزه محيط‌زيست و همين طور با وزير صنايع ومعادن ايران خواهد داشت.
اهداف سفر
از اهداف سفر فابيوس به تهران مي‌توان تسهيل كردن روابط اقتصادي دو كشور و توسعه روابط سياسي را مد نظر قرار داد. روابط اقتصادي دو كشور مي تواند در حوزه‌هاي نفت،گاز،پتروشيمي و خودروسازي گسترش يابد. قبل از تحريم نيز شركت‌هاي خودروسازي فرانسه سهم بزرگي در توليدات و تهيه قطعات داشته‌اند. درباره روابط سياسي موضاعات متعارضي وجود دارد از جمله سوريه،يمن،لبنان وغيره. دو كشور ديدگاه‌هاي متفاوتي در شرايط بحراني منطقه خاورميانه دارند و منافع متعارضي دارند، كه در طي اين سفر اين موضوعات مطمئناً مورد گفت‌وگو قرار خواهند گرفت و به بحث گذاشته خواهند شد.

حاشيه‌هاي سفر
هميشه‌براي انجام كارهاي بزرگ، دست‌اندازها و موانعي هستند كه در روند موفقيت يك ملت مشكل ايجاد كنند.در همين راستا صبح روزگذشته همزمان با حضور فابيوس درتهران عده‌اي در فرودگاه‌مهرآباد تجمع کردند.اين عده‌اندك پلاکاردهایي با مضامینی همچون «ایدز، هدیه فرانسه به ایران»، « بعد از ۳۰ سال کدام جنایت است؟ تسخیر جاسوس خانه یا انتقال ایدز»، « نه می بخشیم، نه فراموش می‌کنیم»، «فرانسه و آمریکا، سروته تحریم‌ها»، « فابیوس نوکر آمریکا، جاسوس اسرائیل»، «سلطان ایدز خوش نیامدی» داشتند. در خيابان نوفل لوشاتو نيز تدابير امنيتي شديدي برقرار شد.
روزنامه قانون
Share/Save/Bookmark