توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 60233
سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۱
پشت پرده ماجرای «فجیره» چیست؟
روز یکشنبه بود که در میان تنش و درگیری های هر روزه خاورمیانه، انتشار خبری از امارات متحده عربی به سرخط اخبار رسانه‌های منطقه و جهان تبدیل شد.
پشت پرده ماجرای «فجیره» چیست؟
به گزارش قدس آنلاین درهمین ارتباط، شــبکه خبری المیادین لبنان به نقل از منابعی در خلیج‌فارس اخبار ضد و نقیضی از وقوع چند انفجار در بندر «فجیره» امارات داد.

این منبع همچنین اخباری از پرواز جنگندههای آمریکایی و فرانسوی بر فراز این بندر و تمام آسمان منطقه را مخابره کرد.

با وجود انتشار این خبر توسط المیادین، مقامات اماراتی در اقدامی عجوالنه که در واقع نشأت گرفته از دستپاچگی آنها بود، وقوع هرگونه انفجار در فجیره را رد کردند.

بندر فجیره در ساحل دریای عمان مهمترین بندر صادرات نفت امارات است که روزانه تا یک میلیون و 800 هزار بشکه از آن صادر میشود.

تکذیب اولیه میتوانست تا حدی زهر روانی خبر را در یکی از لنگرگاههای حســاس و بندرهای انرژی جهان بشکند، اما انکار آن میســر نبود.

در نهایت وزارت خارجه امارات متحده عربی روز یکشنبه حدود 14 ساعت پس از حادثه، اعلام کرد که چهار فروند کشتی در نزدیکی آب‌های منطقه‌ای این کشور هدف «اقدامات خرابکارانه» قرار گرفته است.

حالا رسانه‌های عربی گزارش داده‌اند که تیم حقیقت‌یاب بین‌المللی عازم بندر فجیره شــده است.

هنوز جزئیاتی از عاملان اقدام منتشر نشده و گمانه زنی‌ها در این باره ادامه دارد.

سکوت طولانی ابوظبی در اعالم خبر هدف قرار گرفتن چند نفتکش این کشور، بیانگر چند واقعیت است.

نخست اینکه مقامات امارات متحده عربی تلاش کرده‌اند در این مدت با ســبک و سنگین کردن این رویداد، مجالی فراهم آورند تا بفهمند این اتفاق چگونه روی داده و سپس برای آن سناریویی بچینند. مقامات ابوظبی فعلاً پذیرفته‌اند که حوادثی در سواحل آنها به وقوع پیوسته است، اما هنوز به صراحت از وقوع حمله صحبت نکرده و اتفاقات اخیر را اقدامات خرابکارانه نامیده‌اند.

اگرچه در تحلیل این حادثه می‌توان عوامل زیادی را دخیل دانســت، اما در شرایط کنونی ذکر چند نکته مهم به نظر می‌رسد.

کشــور ذره‌ای امارات متحده عربی به واسطه درآمدهای هنگفت و باد آورده نفتی در چند ســال اخیر پا را از گلیم خود فراتر گذاشــته و مشغول جنایت و خونریزی در کشــورهای مختلف است.اکنون می‌توان دست های پشــت پرده ابوظبی را در اکثر بحرانها و جنایات منطقه از یمن گرفته تا سودان، الجزایر، لیبی و ... مشاهده کرد.

اوج این بی پروایی مقامات امارات را می‌توان در ائتلاف این کشــور با سعودی و تحمیل جنگ ویرانگر چهار ساله بر مردم بی‌دفاع یمن دانست.

بی‌پروایی امارات در توسعه طلبی و مداخله نظامی به حدی است که در یکی دو سال اخیر بارها اخباری از تنش میان این کشور با عربستان به عنوان برادر بزرگترش بر سر توسعه مناطق تحت نفوذش در یمن به گوش رســیده است.

از آنجا که هر عمل، واکنشی به دنبال دارد، اقدامات توسعه طلبانه امارات در یمن، سودان، الجزایر، لیبی، سوریه و... هم بی‌پاسخ نبوده و مسلماً میتواند برای این کشور هزینه زا بوده و تبعاتی به دنبال داشته باشد.

از ســوی دیگر اتفاقات اخیر در شرایطی به وقوع پیوسته که تنشها میان تهران و واشنگتن به اوج خود رسیده و دو طرف تهدیدهایی را علیه یکدیگر مطرح می‌کنند.

بر این اساس برخی در تلاش هستند با سوء استفاده از اتفاقات اخیر با دمیدن بر آتش اختلاف‌ها میان آمریکا و ایران، واشنگتن را علیه تهران تحریک کرده و تهدیدهایی علیه کشورمان مطرح کنند.

این تحلیل از اساس نادرست است. واقعیت آن است که نه ایران و نه آمریکا در شــرایط حاضر هرگز به دنبال جنگ نبوده و از آن استقبال نمی‌کنند.

ضمن اینکه امارات نیز در حدی نیســت که بخواهد تهدیدی علیه ایران مطرح کرده و دولت‌های اروپایی نیز بشدت با افزایش تنشها در خلیج فارس مخالف هستند.کشورهای غربی اکنون خود بهتر از هر کسی می‌دانند در صورت وقوع هر جنگی در خلیج‌فارس، آنها به عنوان مصرف کنندگان نفت هستند که ضرر خواهند کرد، نه هیچ کس دیگری.

تجربه ثابت کرده است که نا امنی در خلیج‌فارس به سود هیچ طرفی نیست، اما برخی طرفهای منطقه در این میان آسیب‌پذیرترند؛ از جمله اقتصاد باراندازی امارات متحده عربی.
Share/Save/Bookmark