توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 37383
چهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۴
افخم: آمریکا به بازداشت ۱۹ ایرانی دربند پایان دهد
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان کنفرانس خبری هفتگی خود گفت ملت ایران به جهانیان نشان داد تحریم در برابر مقاومت و اراده ملت ناکام است.
افخم: آمریکا به بازداشت ۱۹ ایرانی دربند پایان دهد
به گزارش خط نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم،مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در کنفرانس خبری هفتگی خود با اشاره به دومین سالگرد روی کارآمدن دولت یازدهم گفت: "تنش‌زدایی، ایجاد اعتماد متقابل و تعامل سازنده مقاصدی هستند که در سیاست خارجی دولت یازدهم تعریف شده تا در پرتو آن کشور بتواند در مسیر رشد، تعالی و توسعه همگام با حفظ ارزش‌های اسلامی و انقلابی حرکت کند. جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته با رویکرد تعاملی نشان داده که نه تنها برای صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی اهمیت قائل است بلکه تقویت ثبات و همکاری در این منطقه پرآشوب را در اولویت می‌داند و برای این مهم آماده گفتگوهای تازه، صمیمانه و عمیق با تمام همسایگان و کشورهای مسلمان منطقه است."

ملت ایران نشان داد تحریم در مقابل مقاومت و اراده ناکارآمد است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه افزود: "سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته مکررا به دنیا اعلام کرده که افراطی‌گری، تروریسم و مداخله خارجی راهکارهای محکوم به شکست است و به کارگیری زور نقطه مقابل مردمسالاری و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها است."

وی در ادامه گفت: "خوشبختانه با ورود دولت به سال سوم خدمت به مردم میزان اعتماد عمومی به سیاست خارجی ارتقاء یافته که مهمترین فراز آن پیشبرد مذاکرات هسته‌ای و حصول برجام بوده. امروز جامعه بین‌المللی با دقت و اشتیاق خواهان همکاری‌های بیشتر با ایران است."

افخم گفت:‌ "ملت ایران به جهانیان نشان داد که تحریم در مقابل مقاومت و اراده ملت‌ها ناکارآمد است و گزینه‌های تکریم، گفتگو، تعامل سازنده و تلاش برای ارتقاء امنیت و صلح ضرورت‌های امروز جامعه جهانی است."

امکان ارتقاء‌سفارت‌های ایران و انگلیس در زمان خودش بررسی می‌شود

افخم در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره بازگشایی سفارت‌های ایران و انگلستان و آینده ارتقاء روابط بین دو کشور گفت: "طی هفته گذشته بعد از چهار سال سفارت‌های ایران در لندن و سفارت انگلیس در تهران به صورت رسمی و همزمان بازگشایی شدند و کارداران غیرمقیم مسئولیت را به عنوان کاردار مقیم بر عهده گرفتند. فعالیت‌های سفارت‌ها شروع شده. با تکمیل کادر و در یک روند تدریجی به سمت یک فعالیت کامل حرکت می‌کنند."

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ارائه خدمات در این سفارت‌های به روال طبیعی انجام می‌گیرد گفت: "مصوبه مجلس مورد توجه است؛ البته در مصوبه منعی را در آن سطح نداریم و فکر می‌کنیم در هر حال و فعلا گام دیگری در روابط دو کشور شروع شده... اگر شرایط به سمتی پیش رود که امکان ارتقا باشد در زمان خودش بررسی خواهد شد."

کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان برگزار می‌شود

افخم درباره برگزاری کمیسیون مشترک برجام در ماه جاری گفت: "کمیسیون مشترک برجام برنامه‌ریزی شده که در حاشیه نشست سال جاری سازمان ملل در سطح معاونان برگزار خواهد شد تا محتوا و مأموریت این کمیسیون بررسی شود و از آن جمله اینکه آیا امکان برگزاری نشست وزیران عضو کمیسیون وجود دارد یا نه."

وی با اشاره به اینکه این کمیسیون دارای دو کارگروه است اعلام داشت که " جزئیات کارشناسی در خصوص وظایف و اعضایی که می‌توانند در آن حضور یابند مورد بحث قرار خواهند گرفت."

سخنگوی دستگاه دیپلماسی که هنوز زمان دقیق این نشست مشخص نیست و متعاقبا اعلام خواهد شد.

تندروها و جنگ‌طلب‌ها برجام را خلاف منافع خودشان می‌دانند

وی در پاسخ به سؤالی درباره بررسی برنامه جامع اقدام مشترک در کنگره آمریکا نیز گفت: "نگرانی از بررسی برجام در کنگره نداریم. ما مسیر را بر اساس اراده سیاسی و کاملا هوشمندانه طی کرده‌ایم. برجام مبتنی بر راهکار برد-برد می‌دانیم. برجام فرصتی پیش روی جامعه بین‌المللی است که مورد استقبال بسیاری از طرف‌ها، چه آنها که در مذاکره بودند و چه کشورهای ثالث قرار گرفته."

افخم گفت: "نگرانی از احتمال رد شدن برجام در کنگره را باید کسانی داشته باشند که فکر می‌کنند آثار آن می‌تواند خلاف منافع‌شان باشد. برجام یک فرصت است و این فرصت صدای جنگ‌طلبان را در آورده است. تندروها و جنگ‌طلب‌ها امروز برجام را خلاف منافع خودشان می‌دانند و تلاش دارند مسیری را که تا به امروز طی شده بازگردانند. بهر حال، ما نگرانی‌ای نداریم. کشور با برجام یا بدون برجام تصمیمات خودش را دارد و نقشه کار خودش را تعیین کرده است."

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره تهدید جمهوری‌خواهانی که از رد برجام ناامید شده‌اند به اعمال تحریم‌های جدید ایران، اعلام کرد که "این روند که جزء مباحث داخلی آمریکا است باید طی شود. نتیجه نهایی مهم است."

وضعیت جسمی خبرنگار صدا و سیما در سوریه رو به بهبودی است

افخم درباره آخرین وضعیت محمدحسن حسینی، خبرنگار صداوسیما، که در سوریه مجروح شده ضمن محکومیت دوباره این حمله تروریستی، گفت: "تدابیری را پیشنهاد دادیم و کار را هم شروع کردیم تا همکاران ما در سفارت به انتقال ایشان از لاذقیه به سوریه کمک کنند. خوشبختانه طبق آخرین اخباری که داشتیم حال ایشان رو به بهبود است."

خواهان بهترین مناسبات با همسایگان و کشورهای مسلمان منطقه هستیم

افخم در پاسخ به سؤال دیگری درباره همکاری‌ها با کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: "همکاری با کشورهای منطقه همواره جزو اولویت‌های ما بوده است... ثبات در این منطقه از اهمیت بسیار زیادی برای ما برخوردار است."

وی با تأکید بر اینکه گفتگو تنها راه افزایش همکاری و یافتن راه‌حل برای بحران‌های منطقه است گفت: "بار دیگر اعلام می‌کنیم که خواهان بهترین مناسبات با همسایگان و کشورهای مسلمان منطقه هستیم و امیدواریم که بتوانیم که صفحات جدیدی برای همکاری و تعامل سازنده در این منطقه حساس داشته باشیم."

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در تشریح سفرهای منطقه‌ای وزیر امور خارجه کشورمان گفت: "نگاه به راه حل برای بحران های منطقه برای ما بسیار مهم است. در منطقه ما تروریسم و افراطی‌گری در شکل‌های خشونت‌آمیز خود را نشان داده است. به طور خاص بر گفتگوها در این زمینه و همچنین یافتن راه‌حل‌های سیاسی تأکید می‌کنیم. در سفرهای آقای ظریف که دور بعدی آن به زودی انجام خواهد شد علاوه بر تشریح روند مذاکرات هسته‌ای درباره ضرورت توجه به راهکار سیاسی و استفاده از ظرفیت‌های گوناگون گفتگو می‌شود."

افخم گفت: "فکر می‌کنیم تقویت دیپلماسی و گفتگو به یافتن راهکارها بر اساس واقعیت های جاری برای حل بحران های منطقه، کمک می‌کند."

وی درباره سفر رئیس‌جمهور اتریش به ایران نیز اعلام کرد که زمانبندی این سفر و همچنین سفر ظریف به ترکیه، که هر دو در دستور کار قرار دارند، بعدا اعلام خواهند شد.

خبرسازی در مورد ماهیگیران جمهوری آذربایجان صحت ندارد
خبرنگار جمهوری آذربایجان درباره گم شدن چهار ماهیگیر جمهوری آذربایجان در دریای خزر سوال کرد و گفت: "جمهوری اسلامی ایران در این زمینه چه اقدامی انجام داده آیا این ماهیگیران واقعا دستگیر شده اند یا خیر؟"

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ اعلام کرد: "شما بخشی از مطلب را اشاره کردید که درست نبود، متاسفانه خبرسازی ها به این سمت رفت."

وی توضیح داد: سفارت آذربایجان در تهران به وزارت امور خارجه مراجعه کرد و موضوع را تشریح کرد که چنین مشکلی در منطقه پیش آمده است، بلافاصله ما نهادهای ذیربط در منطقه را مامور کردیم که اگر کمکی از دستمان بر می آید برای یافتن آن قایق انجام دهیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: آخرین اخبار این بود که آن ها در آب های آذربایجان بوده اند و طبق اخبار رسمی که به دست ما رسیده، آن ها به سلامت به خانه خود بازگشتند و مشکلی نبوده است."

افخم اضافه کرد: "لذا این خبرسازی ها در صدد تحریک فضای روابط دو کشور و بی اساس بوده است، ما همکاری کردیم، در عین حال این ماهیگیران هم به خانه خود بازگشتند."

افخم تاکید کرد: اصول سیاست خارجی ما تغییر ناپذیر است طی مذاکرات هسته ای بنا به شرایط ویژه ای که داشت نیاز به هوشیاری بیشتر بود که خوشبختانه مدیران و کارگزاران خوب و مسئولانه عمل کردند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: بر مبنای اصول و قواعدمان که خط اصلی اش احترام متقابل و هزم دخالت در امور داخلی مان است روابطمان را با کشورها تنظیم می‌کنیم. مقام معظم رهبری گفتند که راه نفوذ بسته شده نه اینکه بسته بشود.

افخم از دور جدید سفرهای رئیس دستگاه دیپلماسی خبر داد و گفت: کشورهای اسلامی و دوستان ما مقصد سفرهای بعدی ظریف هستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره لبنان نیز گفت: همواره اعلام کرده‌ایم که مساله انتخاب رئیس جمهور جزو مسایل داخلی لبنان است. آنچه سهم ما بوده تشویق بر گفتگوها بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوالی درباره اوضاع یمن افزود: فکر می‌کنیم علاوه بر اینکه باید حملات پایان یابد گفتگوهای هم راستا با منافع مردم یمن آغاز شود. دخالت کشور همسایه قابل قبول نیست

وی تاکید کرد: مطمئن هستیم که با هوشیاری مردم عراق و درایت رهبران سیاسی و مراجع عظام مباحثی چون تجزیه این کشور راه به جایی نخواهد برد. به عنوان کشور همسایه از این مواضع روشن و صریح عراقی ها حمایت می‌کنیم.

افخم افزود: ظرفیت نشست مشترک بین ایران و شورای همکاری خلیج فارس فراهم است. اینکه کشورهای منطقه در کنار هم درباره موضوعات مختلف صحبت کنند و تکرار برخی مواضع که راه به جایی نمی‌برد و اصرار بر تئوری های توطئه کمک کننده نیست.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران حمایت از تمام گروه‌های مقاومت را ادامه می‌دهد. خدشه ای به حمایت ما از کسانی که در مقابل اسرائیل ایستاده اند ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: نماینده ساف به ایران سفر داشت و پیام شفاهی رئیس ساف را به ما رساند. ایران حمایت از تمام گروه‌های مقاومت را ادامه می‌دهد.

افخم درباره مصاحبه اخیر فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس با خبرگزاری رویترز گفت: خبرسازی ها درباره اظهارات هاموند را رد کرده ایم. در خصوص اسرائیل صحبتی با هاموند نشد و تغییر موضع ایران در قبال رژیم صهیونیستی کاملا رد می‌شود.

این مقام وزارت خارجه افزود: بر اساس مصوبه مجلس مانعی برای ارتقا روابط ایران و انگلستان وجود ندارد. قطعا در این مسیر مشورتها با مجلس مد نظر ما خواهد بود.

وی با اشاره به اوضاع سوریه گفت: از ابتدای بحران سوریه راه کارهایی بر مبنای اراده و خواست مردم سوریه ارایه کردیم. در حال گفتگو با طرف های موثر برای کامل کردن طرح پیشنهادی هستیم. مهم این است که طرحی عملی ارایه کنیم. زمانی که تکمیل شود اطلاعات بیشتری از جزییات طرح اعلام خواهیم کرد.

افخم گفت: از همه ابعاد طرح میستورا مطلع نیستیم اما تا همین حد هم رگه هایی از واقعیتهای سوریه در آن مشاهده می‌شود. مشورتهای ما با وی ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین خواستار آزای ایرانیان زندانی در زندان‌های آمریکا شد و گفت: قریب به ۱۹ ایرانی با ادعای نقض تحریم های آمریکایی در زندان به سر می‌برند. در حال پیگیری هستیم که به وضعیت این افراد رسیدگی کنیم. از دولت آمریکا میخواهیم بازداشت این افراد را پایان بخشد.

وی گفت: متاسف هستیم که سازمان های بین المللی و حقوق بشری هیچ اشاره ای به وضعیت این افراد ندارند.

افخم همچنین شایعات ورود رهبران پ ک ک به ایران را کاملا نادرست دانست.
Share/Save/Bookmark