توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 30533
جمعه ۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۶
دو نمونه از برخورد با فساد در دو کشور؛
برخورد جدی با فساد مقامات در رومانی و کرواسی
همواره یکی از چالش های دولتهای مختلف، فساد و سوءاستفاده های مالی و سیاسی بوده است. از این رو توجه به تدابير ضد فساد در کشورهای جهان می تواند الگویی برای اجرای اقدامات ضد فساد باشد.
برخورد جدی با فساد مقامات در رومانی و کرواسی
گفتنی است در اکثر کشورها کنترل فساد کلان، مقدم بر فساد خرد است؛ زیرا بدون کنترل فساد کلان، امیدی به حل مشکل فساد خرد نیست. فساد در سطح کلان؛ فسادی است که توسط افراد و برخی مقامات اداری، به صورت باندی و با ارقام قابل توجه صورت می‌گیرد. مرتکبان این نوع فساد، جزو گروه مجرمان یقه سفید و از صاحبان ثروت و قدرت هستند و با عمل خود زیان‌ها و خسارات غیر قابل جبرانی بر پیکر اقتصاد و اجتماع وارد می‌سازند. بدون شک مبارزه با این نوع فساد، منجر به افزایش اعتماد عمومی به دولتها خواهد شد.

به گزارش خط نیوز به نقل از الف در این گزارش به دو نمونه كه مي تواند الگویی برای امور ضد فساد باشد، اشاره می شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که یک عضو حزب حاکم سوسیال دموکرات رومانی به دليل فشارهاي سياسي از پارلمان این کشور استعفا کرد و دلیل این استعفای وی مطرح شدن اتهام فساد و سوءاستفاده از قدرت عنوان شده است.

"ویورل هربنسیوک" ۶۱ ساله با اتهاماتی در یک پرونده فساد و سوءاستفاده از قدرت و نفوذ در این کشور روبرو شده است. پیش از این اتحادیه اروپا نسبت به ناکامی رومانی و بلغارستان برای مقابله با فساد در میان مقامات ارشد این دو کشور ابراز نگرانی کرده بود.

این مقام حزب سوسیال دموکرات حاکم رومانی به دنبال مطرح شدن این اتهامات از سمت خود کناره گیری کرد تا روند تحقیقات در مورد وی انجام شود. برخی از نمایندگان پارلمان رومانی از این اقدام این مقام پارلمان برای انجام تحقیقات ضد فساد استقبال کردند. مقامات قضایی اعلام کردند که این مقام متهم است از نفوذش برای دادن پیشنهاد يك لايحه عفو استفاده کرده که می توانسته در یک پرونده دیگر به نفع او باشد. مقامات قضایی رومانی تاکید کرده اند که وی از سمت سیاسی خود سوءاستفاده کرده و باید پاسخگوی این اقدامش باشد.

******

یک نمونه اقدام ضد فساد در کشور کرواسی نیز قابل توجه بوده است. مقامات ضد فساد این کشور اعلام کردند که در یک پرونده فساد شهردار زاگرب دستگیر شده است.

در این پرونده علاوه بر شهردار زاگرب چند تن دیگر نیز دستگیر شده اند که با اتهاماتی همچون فساد مالی و سوءاستفاده از قدرت مواجه شده اند. شهردار زاگرب در این پرونده با فعالیتهای غیرقانونی یک شرکت هلدینگ در این شهر ارتباط داشته است.بر اساس گزارش رسانه های کرواسی، شهردار زاگرب و رئیس این شرکت هلدینگ دستگیر شده اند و تحقیقات در این راستا آغاز شده است.

کرواسی برای پیوستن به اتحادیه اروپا و برآورده کردن شروط تعیین شده از سوی این اتحادیه، در چند سال اخیر اقدامات ضد فساد گسترده ای را در حتی در میان مقامات این کشور در دستور کار خود قرار داده است.



Share/Save/Bookmark