توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 44583
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۰
دولت نقدینگی کاشت تا مردم تورم درو كنند
برآورد بانك مركزي نشان مي‌دهد نقدينگي در مردادماه 95 به مرز هزار و ۹۹ هزار ميليارد تومان رسيده اين در حالي است كه در ابتداي دولت يازدهم نقدينگي در مرز 475هزار ميليارد تومان بود كه در ابتدا دولت دليل رشد نقدينگي را افزايش پوشش آماري عنوان مي‌كرد، حال بايد از بانك مركزي پرسيد چرا نقدينگي ثانيه به ثانيه افزايش مي‌يابد.
دولت نقدینگی کاشت تا مردم تورم درو كنند
به گزارش خط نیوز، روزنامه جوان نسبت به رشد نقدینگی هشدار داده است:‌ برآورد بانك مركزي نشان مي‌دهد نقدينگي در مردادماه 95 به مرز هزار و ۹۹ هزار ميليارد تومان رسيده اين در حالي است كه در ابتداي دولت يازدهم نقدينگي در مرز 475هزار ميليارد تومان بود كه در ابتدا دولت دليل رشد نقدينگي را افزايش پوشش آماري عنوان مي‌كرد، حال بايد از بانك مركزي پرسيد چرا نقدينگي ثانيه به ثانيه افزايش مي‌يابد.

به گزارش «جوان»، بانك مركزي گزيده آمارهاي اقتصادي مربوط به مرداد 1395 را منتشر كرد كه بر اين اساس نقدينگي كشور در مرداد ماه معادل 10 هزار و 992 هزار ميليارد ريال (هزار و 99 هزار ميليارد تومان) اعلام شد كه اين رقم نسبت به اسفند ماه سال گذشته 8/1 درصد رشد كرده است. در ابتداي مردادماه سال 1392 و همزمان با تغيير دولت دهم، حجم نقدينگي كشور 479 هزار ميليارد تومان بود. با تغيير دولت، رشد نقدينگي سرعت گرفت به‌طور ی که تازه‌ترين برآورد بانك مركزي نشان مي‌دهد نقدينگي در مردادماه 95 به مرز هزار و ۹۹ هزار ميليارد تومان رسيده است

در اين بين پيمان قرباني معاونت اقتصادی فعلی بانک مرکزی كه پيش از اين مدعي شده بود دليل رشد حجم نقدينگي افزودن آمار نقدينگي چند مؤسسه به آمارهاي كل حجم نقدينگي کشور است، حال که سه سال از آغاز به کار دولت یازدهم می گذرد و حجم نقدینگی در حدود 600هزار میلیارد تومان جهش داشته است، بايد پاسخ دهد چرا حجم نقدينگي ثانيه به ثانيه در كشور رو به تزايد است و اين روند متوقف نمي‌شود و از اين مسئله مهم‌تر اين سؤال است كه اگر آمار نقدينگي چندين هزار مؤسسه غيرمجاز موجود در كشور نیز به آمارهاي نقدينگي كل افزوده شود، رقم كل حجم نقدينگي اقتصاد ايران چقدر مي‌شود؟!

در این بین اگرچه پیمان قربانی اعتقاد ندارد که جهش حجم نقدینگی بر تورم تاثیر می گذارد اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که دولت روحانی چنان نقدینگی در اقتصاد کاشته است که مردم ایران در آینده توفان تورمی آن را درو خواهند کرد . همچنين ميزان پول در مرداد ماه سال جاري 1474/9 هزار ميليارد ريال بوده كه نسبت به اسفند ماه 94 معادل 7/9 درصد رشد داشته است، در همين حال ميزان شبه‌پول در تير ماه معادل 9517/1 هزار ميليارد ريال بوده كه با 8/1 درصد رشد نسبت به اسفند ماه سال گذشته مواجه شده است.

يكي از توجيهات بانك مركزي براي چرايي افزايش نقدينگي در دولت يازدهم اضافه شدن پوشش آماري است. مسئولان بانك مركزي مي‌گويند حدود 80 هزار ميليارد تومان از نقدينگي كه در اين دو سال ايجاد شده ناشي از پوشش آماري شش بانك و چهار مؤسسه مالي و اعتباري است. بر اساس اعلام مسئولان بانك مركزي آمار نقدينگي بانك‌هاي خاورميانه، قرض‌الحسنه رسالت، ايران و ونزوئلا، بين‌المللي كيش، ايران زمين، بانك قوامين، مؤسسات اعتباري صالحين، پيشگامان آتي، كوثر و عسكريه، قبل از اين دو سال در آمار نقدينگي محاسبه نمي‌شده و بانك مركزي دولت يازدهم تصميم گرفته آنها را در پوشش آماري خود لحاظ كند.

كمبود نقدينگي در بخش توليد موجب تشديد ركود اقتصادي در سه سال اخير شده به طوري كه صدها واحد صنعتي در سراسر كشور تعطيل و هزاران نفر نيز بيكار شده‌اند و خالص اشتغال در دولت، منفي شده است، بنابراين با چشم‌پوشي از آثار تورمي رشد نقدينگي سه سال اخير كه دير يا زود دامان اقتصاد كشور را خواهد گرفت،

مسئله مهم‌تر آن است كه چرا اين نقدينگي عظيم، راهي بخش توليد نشده است؟ به نظر مي‌رسد با توجه به رونقي كه اكنون در واردات كالاهاي مصرفي و قاچاق كالا به كشور وجود دارد، بخشي از نقدينگي جديد راهي قاچاق كالا و واردات قانوني شده است.

همچنين بخش زيادي از نقدينگي جديد در دولت، توسط بانك‌ها فريز شده و چون برخي مسئولان روابط نزديك و سوابق طولاني در نظام بانكي دارند، علاقه‌اي به اعمال فشار به بانك‌ها براي به چرخش درآوردن اين نقدينگي در عرصه توليد ندارند.

Share/Save/Bookmark