توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 62853
يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۳
/مطالبات دانشجویی در هفته دانشجو/
از انتقاد به "اعمال سنوات تحصیلی" تا "دلایل مبهم برای صدور احکام انضباطی"
از انتقاد به "اعمال سنوات تحصیلی" تا "دلایل مبهم برای صدور احکام انضباطی"
دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت از شیوه نامه فعلی انضباطی دانشجویان دانشگاه انتقاده کرد و گفت: متاسفانه شیوه نامه سال ۹۵ دانشجویان که از آن به عنوان اقدام مثبت دولت در حوزه دانشجویی یاد می‌شد با تصویب شیوه نامه جدید انضباطی اجرایی نمی‌شود و بسیاری از دانشجویان به دلایل مبهم، احکامی از کمیته انضباطی دریافت می‌کنند.

معید مهدیان در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این مطلب به مهم ترین مطالبات صنفی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت اشاره کرد و خاطر نشان کرد: دانشجویان دانشگاه علم و صنعت نیز همانند سایر دانشجویان مطالباتی را در حوزه‌های مختلف صنفی، رفاهی و آموزشی دارند که اگر بخواهیم در حوزه آموزشی به مهم‌ترین این مطالبات اشاره کنیم موضوع سنوات تحصیلی به خصوص سنوات در دوره کارشناسی ارشد و دکتری مساله‌ای است که دانشجویان در این زمینه نگرانی‌های زیادی دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: در گذشته سنوات تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی وجود نداشت و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانستند به صورت رایگان تحصیل داشته باشند. همچنان که در قانون اساسی کشور، دولت موظف است تا در حد خودکفایی کشور خدمات رایگان آموزشی ارائه بدهند این در حالی است که طی سال‌های اخیر موضوعی به عنوان سنوات تحصیلی در دانشگاه‌ها تعریف شد.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: در حال حاضر سنوات رایگان آموزشی برای دوره دکتری ۸ نیمسال،دوره کارشناسی ارشد ۴ نیمسال و کارشناسی نیز ۸ نیمسال است، اما در تبصره آموزشی دانشگاه قید شده است که دانشگاه می‌تواند بنا به تصمیم خود حدود یک تا دو ترم به تعداد سنوات تحصیلی اضافه کند و متاسفانه تعدادی از دانشگاه‌ها زمانی با کسری بودجه مواجه می‌شوند مدت زمان این سنوات را کاهش می‌دهند و دانشجویان باید حدود دو ماه اعتراض کنند تا مجددا یک تا دو ترم سنوات تحصیلی اجرایی شود.

به گفته وی، اولین مطالبه دانشجویان این است که در آیین‌نامه آموزشی سنوات رایگان تحصیلی در هر دوره حدود دو ترم افزایش یابد، یعنی دانشجویان دوره دکتری ۱۰ نیمسال، کارشناسی ارشد ۶ نیمسال سنوات رایگان تحصیلی داشته باشند اما در حال حاضر سنوات تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد ۵، دکتری ۹ و کارشناسی نیز ۹ نیمسال در دانشگاه علم و صنعت است.

خواستار حذف سنوات تحصیلی هستیم

این فعال دانشجویی همچنین خاطر نشان کرد: ما خواستار حذف سنوات تحصیلی در دانشگاه هستیم اما اگر هم امکان این حذف وجود ندارد حدود دو ترم به هر دوره سنوات رایگان تحصیلی اضافه شود، چرا که تعداد بسیار کمی از دانشجویان دانشگاه نمی‌توانند تمام واحدهای خود را در مدت زمان معین پاس کنند و عملا امکان فارغ‌التحصیلی در طول مدت مقرر وجود ندارد از طرفی نیز دانشجویان توان پرداخت هزینه‌های سنگین تحصیلی را ندارند.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: در چهار دانشکده دانشگاه علم و صنعت شرایط آموزشی به گونه‌ای است که افراد مجبور هستند در طول ۹ ترم در دوره کارشناسی یا دکتری فارغ‌التحصیل شوند علاوه بر این، با توجه به این‌که دانشجویان در وضعیت نامناسب معیشتی قرار دارند عده‌ای از آنها مجبور هستند در دوره تحصیل کار کنند. به همین جهت عملا امکان فارغ التحصیلی دانشجویان در طول مدت تعریف شده برای دوره های تحصیلی وجود ندارد.

مهدیان همچنین از دریافت هزینه برای دروس جبرانی در دوره کارشناسی ارشد نیز انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر برای دانشجویان باید برای دروس جبرانی مبلغی را به حساب دانشگاه واریزکنند. این در حالی است که بر اساس آیین‌نامه، دانشگاه می‌تواند با استفاده از منابع در اختیار خود این هزینه‌ را دریافت نکند، بنابراین دومین درخواست ما این است که دریافت هزینه از دروس جبرانی حذف شود.

دریافت هزینه از دروس جبرانی، غیرقانونی است

وی همچنین تاکید کرد: براساس رای دیوان عدالت دانشگاه ها نباید از دروس جبرانی دانشجویان هزینه دریافت کنند و این اقدام دانشگاه ها تخلف و اقدامی غیرقانونی است. ضمن اینکه اگر مدت زمان ارائه‌ پایان‌نامه دانشجویان طول بکشد آنها مجبورهستند به ازای هر روز حتی روزهای تعطیل مبلغ ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به دانشگاه هزینه پرداخت کنند که این نوع قوانین هم مشکلاتی را برای دانشجویان ایجاد می‌کند.

ورود بیش از حد بخش خصوصی به دانشگاه

به گفته دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، مسائل رفاهی از دیگر دغدغه‌های دانشجویان دانشگاه علم و صنعت است در واقع در این دانشگاه بخش خصوصی بیش از اندازه درگیر موضوعات رفاهی دانشگاه شده است مثلا استخر دانشگاه به بخش خصوصی منتقل شده و بخش خصوصی نیز کاملا به نفع خود عمل می‌کند و دانشجویان عملا استفاده از امکانات رفاهی دانشگاه را ندارند.

وی تاکید کرد: سرویس خوابگاه‌ها حکیمیه و مجیدیه دانشگاه علم و صنعت بسیار قدیمی و فرسوده هستند با توجه به این‌که این اتوبوس‌ها در بزرگراه‌ها تردد می‌کنند در نتیجه امکان خطر و وقوع حادثه بسیار بدتر از علوم و تحقیقات وجود دارد و حدود دو سال است که این موضوع را از طریق مراجع مختلف در دانشگاه پیگیری می‌کنیم، اما اتفاق جدیدی صورت نمی‌گیرد.

ظرفیت محدود خوابگاه‌های علم و صنعت

مهدیان از کمبود ظرفیت خوابگاه دانشجویان علم و صنعت به ویژه برای دختران انتقاد کرد و گفت: ظرفیت به گونه‌ای است که در بسیاری از اتاق‌ها حدود ۱۰ دانشجو در یک اتاق زندگی می‌کنند یعنی بیش از دو برابر ظرفیت اتاق‌ها در خوابگاه‌ها دانشجو ساکن هستند و با توجه به این‌که دانشگاه علم و صنعت بیش از ظرفیت موجود در دوره تحصیلات تکمیی دانشجو پذیرش می‌کند اما تمهیدات لازم برای افزایش امکانات و ظرفیت‌های خوابگاهی را مورد توجه قرار نمی‌دهند ضمن این‌که در حوزه آموزشی نیز تجهیزات آزمایشی این دانشگاه حدود به دهه ۸۰ بر می‌گردد و امکان بروزرسانی و تجهیز این تجهیزات وجود ندارد.

دلایل مبهم برای صدور احکام انضباطی دانشجویان

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت از دستورالعمل فعلی شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان انتقاد کرد و گفت: دستورالعمل مصوب سال ۹۵ کمیته انضباطی دانشجویان که از آن به عنوان اقدام مثبت دولت روحانی درحوزه دانشجویی یاد می شود و حق و حقوق دانشجویان در این دستورالعمل تا حدودی در نظر گرفته می‌شد بعد از مدت‌ها تلاش و پیگیری اجرایی شد اما با ابلاغ شیوه‌نامه جدید، شیوه‌نامه قدیم دیگر اجرا نمی‌شود و براین اساس بسیاری از دانشجویان به دلایل مبهم حکم انضباطی دریافت می‌کنند و با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

مهدیان با تاکید بر این‌که حیطه وظایف مسئولان حراست در دانشگاه علم و صنعت مشخص نیست، گفت: حدود دو سال است که مدام پیگیری می‌کنیم این مسئولان حیطه وظایف خود را مشخص کنند، اما توجهی نمی شود و حوزه اختیارات و دخالت‌های حراست دانشگاه در امور مختلف زیاد شده است به طوریکه در حال حاضر در همه نقاط دانشگاه علم و صنعت دوربین‌هایی نصب شده که برخی دانشجویان از جریانات خاص به این دوربین‌ها دسترسی دارند و این مشکلاتی را برای دانشجویان ایجاد می‌کند.

ساماندهی هزینه‌های غیرضرور/اختیارات محدود ریاست دانشگاه

وی معتقد است: در حال حاضر یکسری هزینه‌ها در دانشگاه علم و صنعت صرف موارد بیهوده می‌شود مثلا تشکلی در این دانشگاه وجود دارد که به طور ماهیانه حدود دو میلیون اعتبار برای پذیرایی اعضای خود از دانشگاه دریافت می‌کنند و یا این‌که مبالغی را صرف هزینه‌های بیهود دیگر می‌ کنند. ضمن اینکه دخالت‌های برخی نهادهای خاص در دانشگاه علم و صنعت زیاد شده و می‌توان این گونه عنوان کرد که گویی ریاست دانشگاه حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد اختیار دارد.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت خاطر نشان کرد: با توجه به این‌که برخی دانشجویان به دلایلی امکان روزه گرفتن در ماه رمضان را ندارند ما از دانشگاه درخواست کردیم که محیط‌هایی را برای تغذیه این دانشجویان اختصاص دهند که دانشگاه در این زمینه بی‌توجهی می‌کند که البته به صورت خیلی محدود و بدون اطلاع‌رسانی محل بسیار کوچکی برای این منظور مشخص شده بود که البته به دلیل این‌که از وجود چنین مرکزی خبر نداشت استفاده‌ای از آن صورت نگرفت.

مرکز مشاوره علم و صنعت ضعیف ترین مرکز

به گفته وی، دانشگاه علم و صنعت ضعیف‌ترین مرکز مشاوره را در بین دانشگاه‌های کشور دارد و عملا برنامه خاصی ندارد. جالب این است که رییس مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت در رشته مهندسی شیمی تحصیل کرده است و رییس دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه نیز است و این باعث شده که عملکرد خوبی در مرکز مشاوره ارائه نشود.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark